وزیر خارجه چین: پکن و تهران شرکای راهبردی هستند

کدخبر: ۲۸۴۱۳۶
اقتصادنیوز: وزیر خارجه چین امروز جمعه در دیدار 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه ایران در پکن گفت که چین و ایران شرکای راهبردی با مناسبات جامع مشارکتی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: 'وانگ یی' در این دیدار خاطر نشان کرد که وضعیت بسیار مهمی در جامعه بین المللی و منطقه شکل گرفته که بسرعت هم در حال تحول است به همین دلیل لازم است دو کشور ارتباطات و همکاری هایشان را در این شرایط تقویت کنند.

وی گفت که چین قاطعانه مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا و پیش قضاوت های این کشور است چین شرایط و نگرانی های طرف ایرانی را درک می کند و از حقوق و منافع مشروع ایران نیز حراست به عمل می آورد.

وزیر خارجه چین تاکید کرد که توافق هسته ای حافظ اقتدار سازمان ملل و اصول و نرم های بین المللی است و منازعاتی که اکنون به توافق هسته ای پیوند خورده است، نشانه ای آشکار از برخورد یکجانبه گرایی و چند جانبه گرایی است و یک تحول تاریخی را نمایندگی می کند.

وی از اجرای کامل تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته ای تقدیر کرد و گفت که ایران با این اقدامات نشان داده است که تمایلی برای خروج از برجام ندارد. 

وانگ یی گفت: چین مایل به همکاری با ایران برای مقابله با مداخله جویی ها و برون رفت از این شرایط است و اینکه توافق هسته ای به طور کامل اجرا شود. 

وزیر خارجه چین در بخش دیگری از اظهاراتش به برنامه راه ابریشم اشاره و از مشارکت فعالانه ایران در این برنامه ابتکاری استقبال کرد و گفت: این کشور مایل به همکاری های بیشتر و تعمیق مناسبات بین دو طرف و پیشبرد روابط دوجانبه است. 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در این ملاقات گفت: ایران، مسئول تنش های موجود در ارتباط با توافق هسته ای نیست طرف ایرانی مایل به خروج از این توافق نیست. 

ظریف افزود ایران مایل به همکاری با چین و دیگر طرف های ذی ربط برای اجرای توافق هسته ای است ایران جنگ نمی خواهد و خواستار صلح و ثبات در خلیج فارس است. 

وی گفت: ایران از نقش مهم چین در توافق هسته ای تقدیر می کند و مایل است همکاری های دوجانبه و چند جانبه با پکن را بر اساس منافع مشترک و برای حفظ منافع متقابل ادامه دهد.

ظریف چین را شریک همکاری در همه دوران ها دانست و گفت: ایران مایل به استفاده از فرصت برنامه راه ابریشم برای همکاری در این برنامه و تقویت مناسبات دو کشور است. 

دو طرف در این ملاقات درباره مسایل مهم دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله سوریه، افغانستان و آسیای غربی گفت و گو کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید