توافق پوتین و اردوغان بر سر ادلب سوریه

کدخبر: ۲۸۴۲۲۲
اقتصادنیوز: وزیر خارجه ترکیه از توافق رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود بر سر ایجاد یک کارگروه در شمال غرب سوریه برای هماهنگی در امور ادلب خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز شنبه گزارش داد که مولود چاوش اوغلو، اعلام کرد که روسای جمهور دو کشور 15 مه ( 25 اردیبهشت) در خصوص چگونگی شکل‌گیری این کارگروه در ادلب با یکدیگر گفت و گو کرده و به توافق رسیدند.

در روزهای اخیر تحولات مربوط به ادلب سوریه موجب نگرانی ترکیه و رایزنی آنکارا با مسکو شده است.

خلوصی آکار وزیردفاع ترکیه و سرگی شویگو وزیردفاع روسیه نیز هفته گذشته با یکدیگر به صورت تلفنی رایزنی و در خصوص اقدامات لازم برای پیاده‌سازی در ادلب گفت و گو کردند.

ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (1397) عزم خود را برای آزاد سازی استان ادلب جزم کرده بودند ولی به دلیل مخالفت های روس ها و ترک ها این امر تاکنون محقق نشده بود تا این که در هجدهم اردیبهشت بالاخره عملیات آزادسازی ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های ترورییستی توسط ارتش سوریه آغاز شد.

از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) نزدیک به چهار سال می گذرد و قرار بوده عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شد تا این عملیات با تاخیر چند ماهه انجام شود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به همین دلیل به اتمام نرسد.

شرایط در استان ادلب و دو استان همجوار آن یعنی حلب و حماه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به 'تحریر الشام' بغرنج شده است، چرا که تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسکونی این دو استان را هدف قرار داده و یا به مواضع ارتش سوریه حمله کرده اند.

شرایط استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها از حد گذشته به میزانی که روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور در ششم اردیبهشت ماه از تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه‌ النصره سابق) برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داد.

از قرار معلوم ارتش سوریه به دنبال ادامه عملیات خود برای آزادسازی و پاکسازی استان ادلب، شمال استان حماه و غرب حلب از دست تروریست ها می باشد و در این راه موافقت و حمایت مقامات سیاسی دمشق را نیز به طور کامل کسب کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید