برخورد با جمع آوری کنندگان متفرقه زکات فطره

کدخبر: ۲۸۴۳۵۹
استاندار خراسان شمالی گفت: فعالیت گروه ها و موسسات متفرقه در جمع آوری زکات فطره مجاز نیست و با عاملان آن برخورد می شود.
برخورد با جمع آوری کنندگان متفرقه زکات فطره

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ محمدعلی شجاعی عصر شنبه در نشست کارگروه زکات استان افزود: شناسنامه نداشتن، پاسخگو نبودن و نیز شفاف نبودن هزینه کرد وجوه جمع آوری شده توسط این موسسات محل اشکال است.
وی با تاکید بر ارائه هشدارهای لازم به مردم و عوامل مختلف در پرداخت زکات فطره به مکان های مجاز، اظهار داشت: در صورت عدم جلوگیری از این روند زمینه بی اعتمادی مردم را فراهم می کند.
استاندار خراسان شمالی همچنین بر لزوم اطلاع رسانی عمومی از طریق صدا و سیما و رسانه ها، برای تکمیل بانک اطلاعاتی در خصوص روستاهای پرداخت کننده زکات تاکید کرد.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ پرداخت زکات در استان، اظهار داشت: زکات می تواند به ایجاد تعادل اقتصادی در جامعه کمک شایانی کند.
وی با اشاره به اعمال سیاست های تشویقی و معافیتی برای پردازندگان به موقع زکات، افزود: باید برای اجرای برنامه ها ضمانت اجرایی تعریف شود تا دستگاه ها کار را به موقع و در زمان خود انجام دهند.
شجاعی ضمن استقبال از تشکیل شورای زکات استان، یادآور شد: این شورا می تواند در خصوص انسجام بیشتر و جمع کردن معتمدان و ریش سفیدان فعالیت موثری داشته باشد.
وی با اشاره به پیام رهبری و اهمیت موضوع زکات در جامعه گفت: متاسفانه به انجام این امر واجب عبادی و اقتصادی که روح اجتماعی دارد، کمتر توجه شده است.
استاندار خراسان شمالی از ارزیابی دستگاه های عضو شورای زکات استان خبر داد و گفت: تعداد عاملان زکات نیز باید افزایش یابد و تمام فرمانداران و بخشدارها به نوعی عامل زکات شوند.

* اهمیت زکات در شرایط سخت اقتصادی
امام جمعه بجنورد نیز در این نشست از زکات و نماز به عنوان دوگانه به هم‌پیوسته یاد کرد و افزود: این دو از اموری هستند که در دیگر ادیان نیز به آن توجه ویژه ای شده است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی با تاکید بر ساماندهی امور مربوط به زکات فطریه در استان، گفت: باید تدابیر لازم برای جلوگیری از سوء استفاده های افراد به ویژه در فضای مجازی اندیشیده شود.
وی از زکات به عنوان یک امر حکومتی یاد کرد و اظهار داشت: زکات در شرایط اقتصادی امروز که برخی نیازمندان حتی به نان شب خود محتاج هستند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

* جمع آوری بیش از 100 میلیارد ریال زکات در استان
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی با اشاره به پرداخت بیش از 100 میلیارد ریال زکات در استان در سال گذشته گفت: 29 میلیارد ریال این رقم زکات واجب و 77 میلیارد ریال زکات فطریه بوده است.
مجید الهی راد به مشارکت مردم در طرح شجره طیبه اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح سه هزار و 200 اصله درخت به این نهاد اهدا شد که میوه آن بین محرومان توزیع می شود.
وی تعداد کل روستاهای خراسان شمالی را 796 پارچه برشمرد و گفت: از این تعداد 500 روستا مشمول دریافت زکات هستند.
الهی راد با بیان اینکه هزار و 303 عامل افتخاری زکات با این نهاد همکاری دارند، افزود: 65 مبلغ مقطعی و 198 مبلغ افتخاری برای توسعه و ترویج فرهنگ پرداخت زکات با این نهاد همکاری دارند.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید