اعتراف به تحریف گزارش حمله شیمیایی در سوریه

کدخبر: ۲۸۴۴۲۳
اقتصادنیوز: کارشناس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی از تحریف و دستکاری نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی به دوما خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اسپوتنیک روسیه نوشت، 'ایان هندرسون' اعلام کرد که گزارش رسمی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درباره حمله به شهر دوما در استان ریف دمشق سوریه، با واقعیت ها منطبق نیست.

در گزارش هندرسون آمده است که براساس آزمایش ها و بازدید انجام شده از مکان حادثه، احتمال دارد مخازن و کپسول ها از آسمان پرتاب نشده و توسط افراد بر روی زمین کار گذاشته شده باشد.

گروهی از کارشناسان به ریاست هندرسون آزمایش هایی را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت مکان با آثار حمله تناسب ندارد زیرا با توجه به سوراخ شدن سقف بتنی در محل حادثه باید مواد سمی در محل یافت می شد و در مکانی دیگر نیز یک مخزن مواد شیمیایی بر روی یک تخت قرار گرفته بود و حتی چاشنی آن سالم بود و این موضوع پس از برخورد با سقف غیر ممکن است.

براین اساس کمیته مهندسی وابسته به گروه حقیقت یاب نباید به طور قطع اعلام می کردند که این کپسول ها از آسمان پرتاب شده است زیرا وضعیت مکان با وضعیت مکانی که از آسمان مورد حمله شیمیایی قرار گرفته متفاوت بود.

در 7 آوریل 2018 معارضان سوری در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را تائید کرده اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌ شده است. 

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قرار دادند. 

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. ازجمله ارتش آمریکا مدعی شد 105 موشک به مناطقی که آنها را مناطق مرتبط با سلاحهای شیمیایی دولت دمشق می‌نامید شلیک کرده است. 

گروه‌های معارض سوری ازجمله کلاه‌سفیدها ویدئوهایی از بیمارستانها و صحنه‌هایی که ادعا می‌شد پس از حملات شیمیایی فیلمبرداری شده منتشر کردند که در رسانه‌های غربی پخش شد. همان زمان اصالت این ویدئوها موردتردید قرار گرفت ولی اکنون مطالب بیشتری در زمینهٔ ساختگی بودن فیلم‌ها به بحث گذاشته‌شده است.

«پیرز رابینسون» استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه شفیلد انگلیس در آگوست 2018 مطلبی در همین زمینه منتشر و عنوان کرد که گزار‌ش های منتشرشده ازجمله تصاویر بی‌بی‌سی غیر واقعی بوده و زمانی منتشرشده که دولت انگلیس قصد حمایت تبلیغاتی از نیروهای معارض سوری را داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید