تحلیل خبرگزاری رسمی ایران از روابط جمهوری اسلامی و عمان

کدخبر: ۲۸۴۹۲۲
اقتصادنیوز: باتوجه به سفر وزیر امورخارجه عمان به تهران یک کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: عمان همسو سیاست های عربستان در منطقه نیست و بدون تردید روابط تهران- مسقط الگوی یک رابطه مثبت منطقه ای شمرده می شود.

روابط ایران و عمان الگوی یک رابطه مثبت منطقه ای

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان روز دوشنبه گذشته (30 اردیبهشت) وارد تهران شد. وی پس از ورود به تهران با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کرد.
ظریف و بن علوی به عنوان مسوولان سیاست خارجی دو کشور که سابقه تاریخی روابط نزدیکشان در منطقه خاورمیانه به عنوان یک روابط دوستانه و حسنه محسوب می شود رفت و آمدهای مستمری را انجام داده‌اند.
سفر بن علوی در حالی به تهران انجام شد که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا، چهارشنبه 25 اردیبهشت در تماس تلفنی با «سلطان قابوس»، پادشاه عمان، درباره ایران و موضوعات دیگر گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پمپئو در این تماس درباره آنچه تهدیدهای ایران در منطقه می‌خواند، با پادشاه عمان گفت‌وگو کرده است.
با توجه به اهمیت سفر وزیر امور خارجه عمان به کشورمان، پژوهشگر ایرنا با «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

**کشور عمان نقش میانجی گری در منطقه 
قنادباشی در ابتدای این گفت وگو بیان داشت: عمان در دو دهه گذشته سیاست متفاوت تری را با عربستان و امارات در منطقه دنبال کرد و در قضایای یمن و اختلافاتی که بین عربستان و ائتلاف عربی با قطر پیش آمد هیچگاه سیاست همسو با ریاض را در منطقه دنبال نکرد و در این ائتلاف شکل گرفته علیه قطر، به رهبری عربستان شرکت نکرد.
وی تصریح کرد: کشور عمان در برخی از موارد پیام کشورهای غربی را به دولت های منطقه رسانده است و در محافل خبری ، از عمان به عنوان نقش میانجی گر یاد می شود و خود مقامات عمانی هم خواهان این هستند که با توجه به تنش های موجود در منطقه خاورمیانه نقش میانجی را در حل بحران ها ایفا کنند.
قنادباشی در ادامه افزود: البته روابط ما با مقامات عمان رابطه بسیار نزدیک و دوستانه است. «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری نیز در زمان تحصیل با بن علوی وزیر امور خارجه عمان همکلاس و دوست بوده و این نشان می دهد روابط فراتر از روابط دیپلماتیک، روابط دوستانه نیز وجود دارد و پیوسته این روابط در طول سال ها حفظ شده است.

**عمان پتانسیل کاهش تنش در منطقه را دارد
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: اگر تنش ها در سطح منطقه باشد عمان این ظرفیت و پتانسیل را دارد که تاثیر گذار باشد اما اگر تنش ها خارج از منطقه باشد از حد توان و ظرفیت عمان خارج است البته بستگی به نوع تنش ایجاد شده در منطقه دارد.
قنادباشی افزود: اگرچه متاسفانه سیاست منطقه تابع سیاست های ایالت متحده می باشد و عربستان رهبری این جریان را بر عهده دارد و عمان با توجه به همه تجارب و توانایی که دارد می تواند نقش میانجی گری را در منطقه ایفا می کند و ما می بینیم در سال 91 نقش میانجی گرایانه ای را بین تهران و واشنگتن ایفا کرده است.
وی در ادامه یاد آور شد: البته عمان سیاست خاص خود در منطقه را دنبال می کند و بیشتر به دنبال کاهش تنش در منطقه است.

**روابط استراتژیک ایران و عمان در تنگه هرمز
قنادباشی در این زمینه اظهار داشت: کشور ما در موقعیت قدرتمند و اطمینان بخشی در منطقه است و همه کشورها به این موضوع اعتماد کامل دارند که ایران هرگز فکر تجاوز و دست اندازی به خاک بقیه کشورها را ندارد و ایران هیچگاه شروع کننده درگیری نظامی در منطقه نیست و هیچ طرح و برنامه برای فشار بر بقیه کشورها در منطقه را ندارد.
وی همچنین اظهار داشت: کشور ایران مورد اعتماد کشورهای واقع بین منطقه خاورمیانه است و این کشورها، با توجه به واقعیت و نگرشی که دارند می توانند به ما اعتماد کنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین تصریح کرد: البته برخی از کشورهای منطقه به دلیل مشکلات و ضعف داخلی به کشورهای بیگانه متوسل می شوند و اجازه داده اند تا آمریکا در خاک این کشورها پایگاه داشته باشد و حتی تمامیت ارضی خود را در اختیار کشور های خارج از منطقه قرار دادند.
وی در ادامه بیان داشت: در این میانه عمان به عنوان کشوری که مسوول تأمین امنیت آبراه خروجی کشتی‌ها در تنگه هرمز است، رهبرانش همواره به ضرورت تأمین امنیت و ثبات منطقه به عنوان پیش نیازهای اساسی رشد و توسعه کشورشان اعتقاد دارند و از همه مهمتر به امنیت منطقه به عنوان یکی از کشورهای صادر کننده نفت نیازمند می باشند و طبیعی است که نمی خواهند شاهد تحولات و تنش‌ها باشند و در مورد تنگه هرمز همسو با ایران عمل می کنند.

**عمان انتخاب بین ایران و عربستان
قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه در این زمینه اظهار داشت: در سیاست منطقه ای ما متاسفانه خط و مشی سیاست غربی تعیین کننده است و به جای اینکه همسو با سیاست ملی و منطقه ای تنظیم شود همسو با سیاست لندن و واشنگتن است و همه کشورهای منطقه نیز تاثیر پذیری از این سیاست را دارند.
وی افزود: ما در منطقه خواهان این هستیم که کشورهای منطقه نگاهشان به ما و عربستان از دیدگاه نگاه منافع ملی باشد و نه از دریچه منافع قدرت های بزرگ و برخی از این کشور ها حتی همسو با سیاست های رژیم صهیونیستی در منطقه هستند و عمان به عنوان یک کشور دوست در منطقه سیاست نزدیک تری به جمهوری اسلامی دارد و در طول چندین دهه تاکنون ضد منافع ملی کشورمان سیاستی را دنبال نکرده است و روابط دوستانه متقابل با حفظ منافع ملی بین طرفین برقرار است .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید