جزئیات تلاش دمکرات‌ها برای لغو اختیارات جنگی دونالد ترامپ

کدخبر: ۲۸۵۰۰۵
اقتصادنیوز: کمیته تخصیص اعتبارات در مجلس نمایندگان آمریکا به افزودن متممی به لایحه بودجه دفاعی که خواستار لغو مجوز استفاده از نیروی نظامی (AUMF) است، رای داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  تارنمای هیل نوشت، این متمم به پیشنهاد «بارابارا لی» عضو دموکرات مجلس نمایندگان ارائه شد و با 30 رای موافق در مقابل 22 رای مخالفت به تصویب رسید.
مجوز موسوم به AUMF پس از حملات یازده سپتامبر 2001 به شهرهای نیویورک و واشنگتن به تصویب رسید و دولت های مختلف آمریکا تاکنون 41 بار از آن برای توجیه اقدامات نظامی در 18 کشور استفاده کرده اند.
لی نماینده ایالت کالیفرنیا که در زمان تصویب قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی تنها مخالف آن بود، اظهار داشت: طی 18 سال گذشته کاملا روشن شده که این قانون به این رئیس جمهوری یا هر رئیس جمهوری دیگر این اختیار را داده تا در هر جایی از دنیا و در هر زمان جنگ را آغاز کند. 
وی افزود: احتمال استفاده از این قانون به عنوان پایه ای حقوقی برای جنگ با ایران مطرح شده است؛ بار دیگر جنگی که کنگره آن را به بحث نگذاشته و یا مجوزی برای آن صادر نکرده است.
لی سال گذشته نیز متمم مشابهی را پیشنهاد داده بود که به تصویب نرسید. سال 2017 هم متمم مشابهی به تصویب رسید اما تیم رهبری مجلس نمایندگان آمریکا پیش از رای گیری نهایی در مورد لایحه بودجه، آن را حذف کرد. 
نمایندگان جمهوریخواه که از مخالفان اصلی لغو این قانون هستند، می گویند که حذف این قانون بدون تصویب جایگزینی برای آن، باعث می شود که اختیارات رئیس جمهوری برای دفاع از کشور تضعیف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید