نشنال اینترست: تروریسم در خاورمیانه از عربستان نشأت می‌گیرد

کدخبر: ۲۸۵۰۸۸
اقتصادنیوز: جنگ یمن شعله‌ور می‌شود و ائتلاف عربستان، آمریکا و امارات متحده عربی علیه حوثی‌های یمن در جنگی که قرار بود طی چند هفته تمام شود، هنوز نتوانسته به موفقیت برسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «داگ باندو» تحلیلگر مؤسسه کاتو، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی نشنال اینترست منتشر شد گفت: حمایت واشنگتن از عربستان و امارات متحده عربی در جنگ با یمن اشتباه بوده و امریکا در قتل عام مردم بیگناه یمن شریک است.

ترجمه متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

متأسفانه روابط اشتباه واشنگتن با پادشاهی‌های ستمگرانه خلیج فارس، دولت اوباما را مجبور کرد از حمله تهاجمی آنها به یمن حمایت کند. کنگره اخیراً رأی به پایان حمایت ایالات متحده امریکا از کمپین نظامی وحشیانه به رهبری عربستان سعودی علیه یمن داده اما رئیس جمهور دونالد ترامپ این قطعنامه را وتو کرده است. با سرو صدای گروه مطبوعاتی محمد بن سلمان در واشنگتن، دولت ترامپ ابراز امیدواری کرد که جنگ را با حمایت از حملات مرگبار ریاض علیه غیرنظامیان یمن پایان دهد.

زمانی که حوثی ها در یمن به قدرت رسیدند، امارات و عربستان اهمیت چندانی به این کشور نمی‌دادند زیرا ارتباطش با ایران محدود بود و توانایی تهدید کردن همسایگانش را نداشت. اما کمی بعد در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی را علیه حوثی‌ها و در حمایت از دولت هادی با نام طوفان قاطعیت آغاز کردند.

در آن زمان دولت اوباما برای تأیید حمایت خود از رژیم‌های سلطنتی که مخالف مذاکرات ایالات متحده امریکا با ایران بودند، سعودی‌ها را مسلح کرد و کمک‌های اطلاعاتی و سوخت هواپیماهای عربستان سعودی را فراهم کرد. مقامات امریکایی از حملات هوایی ائتلاف علیه شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی یمن حمایت می‌کردند، در عین حال ادعا می‌کردند از جان انسان‌ها در یمن محافظت می‌کنند.

بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، در یمن قتل عام رخ داده زیرا تاکنون ۲۳۳ هزار نفر از مردم آن بر اثر جنگ، قحطی و بیمارهای واگیردار کشته شده اند. حتی مجلس سنا تحت کنترل جمهوری خواهان نیز با حمایت امریکا از ائتلاف سعودی در یمن مخالفت کرده و به مجلس نمایندگان جهت تصویب قطعنامه پایان حمایت امریکا از ائتلاف سعودی پیوست. اما دولت ترامپ قطعنامه را وتو کرده و استدلال‌های آن برای مشارکت در این جنگ تحقیرآمیز و باورنکردنی بود. از جمله اینکه: واشنگتن از لحاظ نظامی در این جنگ درگیر نیست و حوثی ها تهدیدی برای عربستان، کشورهای خلیج فارس و امریکا هستند.

این در حالی است که حوثی ها هرگز با ایالات متحده امریکا و دیگر کشورها نجنگیده اند و حملات هوایی آنها در واقع پاسخی به حملات هوایی عربستان سعودی در طی چند سال اخیر بوده است. علی رغم ادعاهای دولت ترامپ که نقش واشنگتن تعدیل کننده جنگ بوده است، ائتلاف مورد حمایت امریکا جنگ هوایی خشونت آمیز و بی رحمانه ای را انجام داده است. زیرساخت‌های اقتصادی و انسانی یمن عمدتاً توسط حملات هوایی تخریب شده و دهها هزار غیر نظامی در اثر این حملات کشته شده اند. تنها نیروی هوایی ائتلاف که درگیر جنگ یمن است، توسط واشنگتن حمایت و هدایت می‌شود. دولت اوباما و ترامپ، ملت آمریکا را همدست عربستان و امارات در قتل عام مردم یمن کرده اند.

علی رغم ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر نقش تعدیل کننده امریکا در جنگ یمن، ائتلاف نشان داده است که هیچ تمایلی به تعدیل رویکرد خود ندارد. حتی روابط نزدیک امریکا با عربستان، محمد بن سلمان (سرکوبگر و ستمگر) را جسورتر کرده است. عربستان به امریکا نیاز دارد تا یمنی‌های بیشتری را بکشد، کسانی که هیچ اقدامی علیه امریکا انجام نداده اند.

به دلایل زیر ایالات متحده امریکا باید به حمایت از ائتلاف عربستان و امارات در جنگ یمن پایان دهد.

اول اینکه جنگ یمن هیچ ربطی به امریکا ندارد. واشنگتن در نبرد میان جناح‌های یمن و کشورهای همسایه هیچ منافعی ندارد. یمن در دهه‌های اخیر بدون تأثیر قابل توجهی بر امنیت آمریکا در معرض آشفتگی بوده است. علاوه بر این، مردم یمن هیچ اقدامی انجام نداده اند تا به عنوان دشمن تلقی شوند.

دوم اینکه واشنگتن با حمایت از عربستان و امارات اشتباه بزرگی مرتکب شده است. درست است که حوثی ها هرگز دوست آمریکا نبوده اند اما آنها فقط تحت تأثیر حمله خصمانه تر شده اند. این در حالی است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها بسیار بدتر و مهاجمین بی نظیری برای اهداف اساساً امپریالیستی بوده اند. حوثی ها مخالف القاعده بوده و از یمن متحد حمایت می‌کنند. این در حالی است که هادی و ائتلاف به القاعده و گروههای رادیکال در منطقه کمک می‌کنند.

سوم، نیروهای ائتلاف جنایات زیادی را مرتکب شده اند. گزارش گروه‌های بشردوستانه نشان می‌دهد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها مسئول دو سوم تا سه چهارم تلفات و ویرانی در یمن هستند. یمن ویران شده، جمعیت غیرنظامی آن به بدبختی رسیده این در حالی است که پادشاهی‌های ثروتمند می‌توانند مزیت‌های ژئوپلیتیک و تجاری مورد نظر خود را به دست آورند.

چهارم اینکه ادعای دفاع از عربستان، تلاش و استدلالی ناپسند برای توجیه تجاوز نظامی آن به یمن است زیرا پس از سال‌ها بمباران یمن، حوثی ها اخیراً شروع به پرتاب موشک علیه عربستان سعودی کرده اند. عجیب‌تر آنکه مایک پمپئو ادعا کرد: امریکا به عربستان کمک می‌کند زیرا موشک‌های حوثی که فرودگاه ریاض را هدف قرار می‌دهند ممکن است به امریکایی‌ها در ریاض آسیب وارد کنند.

پنجم، ایالات متحده نباید در درگیری فرقه‌ای به نمایندگی از خانواده‌های سلطنتی سعودی و امارتی دخالت کند. در واقع تروریسم در منطقه و جهان از عربستان و سنی‌های بنیادگرا نشأت می‌گیرد. عربستان اقدامات تروریستی زیادی انجام داده از جمله، حمله به یمن، ربودن نخست وزیر لبنان، اعزام نیرو جهت حمایت از دیکتاتوری، کمک به رادیکال‌های اسلامگرا در جنگ داخلی سوریه و دخالت در درگیریهای داخلی لیبی. پادشاهی عربستان حکومتی سرکوبگر است که حتی به مردم خود آزادی سیاسی، مذهبی و اجتماعی را نمی‌دهد.

سرانجام مسئولیت واشنگتن این نیست که در جنگ‌های دیگر کشورها دخالت کند تا آنها را متوقف کند. امریکا باید از جنگ‌هایی که به منافع امریکا آسیب می‌زند خارج شود به ویژه زمانی که این جنگ‌ها ناعادلانه هستند. هیچ منفعت مهم و حیاتی واشنگتن را مجبور به حمایت از عربستان و امارات متحده عربی در جنگ و قتل عام مردم یمن نمی‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید