تعداد حامیان استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان بیشتر شد

کدخبر: ۲۸۵۰۹۷
اقتصادنیوز: رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال خودداری یک مشاور حقوقی سابق کاخ سفید از عمل به احضاریه‌ای به منظور ایراد شهادت در مقابل کمیته قضایی این مجلس درباره گزارش تحقیقات رابرت مولر، بیش از پیش تمایلشان را برای شروع استیضاح دونالد ترامپ ابراز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه هیل نوشت، اخیراً برخی از مهمترین نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعم از اعضای نزدیک به تیم رهبری دموکراتها و همینطور رؤسای کمیته‌های قدرتمند تا نمایندگان مرتبط با امور قضایی که در ارتباط با استیضاح اختیاراتی را دارند، خواهان آغاز تحقیقات برای شروع استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده‌اند.

دونالد مک‌گان، مشاور حقوقی سابق کاخ سفید، روز سه‌شنبه از شرکت در جلسه‌ای درباره گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، خودداری کرد.

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در همین راستا گفت، زمینه برای آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ با تداوم مانع‌تراشی های این دولت بر سر راه اقدامات کنگره هر چه بیشتر تقویت می‌شود

او در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت، دولت مطمئنا با مانع‌تراشی‌هایش در مقابل هر اقدامی، دارد ما را به سمت مسیر استیضاح می‌برد.

ترامپ متعهد شده، مانع پاسخگویی کارمندان فعلی و سابق کاخ سفید نسبت به احضاریه‌های کنگره شود.

جری ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: پاسخ دادن به احضاریه های ما امری اختیاری نیست. روشن می گویم، این کمیته شهادت مک‌گان را خواهد شنید، حتی اگر مجبور باشد برای آن از دادگاه حکم بگیرد.

ترامپ مدعی است گزارش رابرت مولر درباره ادعای تبانی کمپین انتخاباتی او با دولت روسیه و مانع‌تراشی در مسیر عدالت، او را از هر خطایی مبری اعلام کرده و نیازی به پاسخگویی به سوالات بیشتر وجود ندارد.

دولت او همچنین ادعا می‌کند که کنگره نمی‌تواند به لحاظ حقوقی اعضای دولت را وادار به ارائه شهادت کند، اما ندلر گفت که برای گرفتن شهادت مک‌گان راه‌های دیگری را دنبال خواهد کرد.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما این رئیس جمهور را به هر شکلی که ممکن باشد پاسخگو خواهیم کرد.

ترامپ روز سه‌شنبه در واکنشی در توییتر استدلال کرد، به همه اجازه شهادت دادن در برابر تیم رابرت مولر را داده بود و دموکرات ها را به تلاش برای "تکرار" تحقیقات متهم کرد.

در همین راستا جیمی راسکین، نماینده دموکرات عضو تیم رهبری نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که همزمان در کمیته قضایی بوده و استاد حقوق اساسی نیز هست گفت: ما مدارک محکمی از بابت ارتکاب جرایم سطح بالا و تخلفات دریافت کرده‌ایم.

راسکین کسی است که قبلاً خواهان در پیش گرفتن احتیاط برای هر گونه اقدام برای استیضاح ترامپ شده بود اما اکنون معتقد است انجام تحقیقات برای این امر ضرورت پیدا کرده است.

او و دموکراتهای دیگر از مانع‌تراشی‌ها وبی‌اعتنایی‌های کاخ سفید علیه تحقیقات آنها به ویژه احضاریه‌هایی که برای ایراد شهادتهای علنی و دسترسی به اسناد ارائه کرده بودند، ناخرسند هستند.

راسکین به پایگاه هیل گفت: این که رئیس جمهور شاخه اجرایی را زیر یک پرده پنهان می‌کند و از تبعیت از احضاریه‌ها و دیگر درخواستهای قانونی برای دسترسی به اطلاعات خودداری می‌کند اتفاقی قابل توجه و مهم است.

همچنین مارک پوکان، نماینده دمکرات عضو جناح لیبرال‌تر این حزب گفت: سنگ‌اندازی جلوی کنگره در زمینه فراخواندن شاهدان و ارائه گزارش سانسور نشده رابرت مولر، رئیس جمهور را گناهکارتر جلوه می دهد و در نتیجه او کنگره را به جایی رسانده که باید تحقیقات استیضاح را شروع کند.

آلکساندر اوکازیو-کورتز هم که به تازگی از نیویورک به کنگره راه یافته در توییتی نوشت: باید به وظیفه خود عمل کنیم و استیضاح را به رای بگذاریم.

نانسی پلوسی روز سه شنبه درباره استیضاح گفت: فکر نمی کنم در این لحظه به چنین نقطه ای رسیده باشیم.

وزارت دادگستری و کاخ سفید هر دو با انتشار بیانیه‌هایی در روز سه شنبه گفتند که مک‌گان هیچ تعهدی برای ارائه شهادت ندارد.

اخیراً یک نماینده جمهوری‌خواه نیز به نام جاستین آماش تبدیل به اولین جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا شد که از استیضاح ترامپ حمایت می‌کند و حمایت او باعث افزایش انگیزه دموکراتها برای آغاز فرآیند استیضاح شده است.

قرار است امروز چهارشنبه دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا درباره استیضاح ترامپ در نشستی اضطراری پشت درهای بسته به بحث و مناظره بپردازند و این نشست می‌تواند باعث افزایش انگیزه تعداد بیشتری از قانونگذاران برای حمایت از استیضاح بشود.

روز سه‌شنبه تعدادی از دموکراتها گفتند که فعلاً از رویکرد محتاطانه نانسی پلوسی در قبال استیضاح حمایت کرده و معتقد نیستند که فعلاً زمان برای پیشبرد مساله استیضاح مناسب باشد.

یکی از این نمایندگان دموکرات به نام آنا اِشو که به پلوسی وفادار است گفت: من تجربه استیضاح را داشته‌ام و این اتفاق کشور را دوپاره می‌کند.

دین فیلپس، یک نماینده دموکرات جدید مجلس نمایندگان آمریکا نیز اظهار کرد: من شخصاً هنوز حامی آغاز استیضاح نیستم اما بی‌تردید نگرانی من در حال افزایش است. من همیشه چیزی که بیشترین نفع را برای ما و مسئولیت‌پذیری اساسی ما داشته باشد اولویت می‌دهم و نمی‌خواهم ببینم که کشور ما دچار وضعیت ناگوار می‌شود اما آنها دارند وضعیت را هر چه بیشتر سخت می‌کنند.

یک نماینده دموکرات دیگر نیز به نام جی.کی. باترفیلد گفت که فعلاً او نیز نسبت به آغاز تحقیقات استیضاح تصمیم قطعی ندارد اما می‌داند که رأی‌دهندگان حامی او انفعال را قبول نمی‌کنند.

او به هیل گفت: ما عمداً به صدور احضاریه‌ها و برگزاری نشستهای استماع به منظور مطالبه پاسخگویی از جانب قوه مجریه ادامه می‌دهیم. اما من دارم به نقطه تغییر تصمیمم نزدیک می‌شوم و این عدم حضور دان مک‌گان مشاور حقوقی سابق کاخ سفید در کمیته قضایی مجلس نمایندگان می‌تواند نقطه تغییر تصمیم من باشد. اما باز هم من باید کلیت اوضاع را بررسی کنم.

هنوز مشخص نیست دموکراتهای حامی استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا بتوانند اکثریت مورد نیازشان برای پیشبرد این مساله یعنی ۲۱۸ رأی را داشته باشند.

با این حال این حمایت به وضوح و به رغم تلاش‌های پلوسی و دیگر رهبران ارشد برای مهار آن، رو به افزایش است و تا روز سه‌شنبه دست کم ۲۵ دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از حمایتشان از به راه افتادن تحقیقات مربوط به استیضاح و یا تصویب بندهای استیضاح علیه ترامپ خبر دادند.

دونالد مک‌گان که تقریبا دو سال به عنوان مشاور حقوقی کاخ سفید خدمت کرد در اکتبر ۲۰۱۸ استعفا داد. او گفته که به احترام درخواست رئیس جمهور در برابر کنگره حاضر نمی شود.

در پی این اتفاق، ندلر گفت که دو احضاریه دیگر برای هوپ هیکس، مدیر ارتباطات سابق کاخ سفید و انی دونالدسون رئیس دفتر مک‌گان صادر کرده است.

احضاریه کنگره برای مک‌گان بخشی از تحقیقات وسیع‌تر کنگره درباره ادعای کارشکنی ترامپ در مسیر اجرای عدالت و سوءاستفاده از قدرت است.

مک‌گان در جریان تحقیقات رابرت مولر برای ۳۰ ساعت به سوالات تیم او پاسخ داده بود و در گزارش ۴۴۸ صفحه ای رابرت مولر در ماه آوریل منتشر کرد بارها از او نام برده شده است.

گزارش مولر تشریح می کرد که مک گان چطور احساس می کرده از سوی دونالد ترامپ تحت فشار است تا مولر را اخراج کند و بعد در یادداشتی بنویسد که ترامپ چنین دستوری صادر نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید