ارسال موجود زنده به اعماق فضا به زودی توسط ناسا صورت می گیرد

کدخبر: ۲۸۵۱۷۰
اقتصادنیوز: ناسا تصمیم دارد که تا سال آینده میلادی پس از نزدیک به نیم‌قرن برای اولین بار موجوداتی زنده را به ورای مدار‌های نزدیک زمین به‌سوی فضا ارسال کند. ماموریتی که اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با تاثیر تشعشعات فضایی بر موجودات زنده گردآوری خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان ،اولین باری که ناسا موجودی زنده را به ورای مدار‌های نزدیک به زمین فرستاد، کمی بیش از پنج دهه پیش بود. زمانی که ماموریت آپولو شروع شد و در جریان آن فضانوردان به ماه سفر کردند. اما پس‌ازآن ناسا دیگر هیچ موجود زنده‌ای را به آن‌سوی مدار‌های نزدیک سیاره نفرستاد. حالا درحالی‌که تلاش برای بازگشت به ماه و سفر به مریخ وارد فاز تازه‌ای شده است ناسا می‌گوید که تا پیش‌ازاین اتفاقات تا سال آینده در قالب پروژه‌ای موسوم به BioSentinel موجوداتی زنده را به اعماق فضا خواهد فرستاد.

موجودات زنده مورد اشاره پژوهشگران ناسا در حقیقت گروهی از مخمر‌های «ساکارومایسس سرویزیه» - نوعی مخمر پرمصرف صنعتی- هستند که قرار است در محفظه مکعب مستطیل کوچکی رهسپار مداری در اطراف خورشید شوند.

جایی که پژوهشگران می‌توانند تاثیر تشعشعات محیط را در فضا بررسی کنند.

محفظه حامل این مخمر‌ها یکی از ۱۳ تاسواره‌ای (ماهواره کوچک) است که قرار است تا اواسط سال آینده میلادی در جریان ماموریت آرتمیس یک به فضا پرتاب شوند. ماموریت آرتمیس یک نیز اولین ماموریت موشک جدید ناسا موسوم به SLS یا سامانه پرتاب فضایی است. ۴۷.۵ پیش وقتی آپولو ۱۷ آخرین ماموریت سرنشیندار خود را در سطح ماه انجام داد این ماموریت تنها ۲ هفته طول کشید، اما سفر این مخمر‌ها قرار است ۹ تا ۱۲ ماه طول بکشد.

به گزارش وب سایت اسپیس از مرکز تحقیقات ایمز ناسا، ماهواره کوچک حامل مخمر‌ها چیزی حدود ۱۴ کیلوگرم وزن خواهد داشت و با خود دو گونه متفاوت از این مخمر‌ها را حمل می‌کند. یکی گونه معمولی که مقاومت زیادی در برابر تشعشعات دارد و دیگری گونه‌ای جهش‌یافته که نسبت به تشعشعات حساسیت بیشتری دارد.

تیم پروژه BioSentinel در طول این برنامه رشد و فعالیت هر دو گونه این مخمر‌ها را زیر نظر خواهند گرفت. این کاری است که پیش‌ازاین با محموله‌ای مشابه در ایستگاه فضایی بین المللی در شرایط جاذبه ضعیف و تشعشعات به‌مراتب کمتر نیز آزمایش‌شده بود. به‌علاوه محققان به‌صورت هم‌زمان رشد این مخمر‌ها را با نمونه‌های نگهداری شده روی زمین نیز مقایسه خواهند کرد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این تحقیقات می‌تواند به درک بهتر از تأثیرات تشعشعات فضایی کمک کند.

گفتنی است موشک SLS که قرار است ماموریت آرتمیس با آن انجام پذیرد در آینده برای سفر‌های فضایی به ماه و مریخ مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب که فاز بعدی برنامه آرتمیس موسوم به آرتمیس ۲ که قرار است سال ۲۰۲۳ پرتاب شود، اولین قطعه از ایستگاه فضایی موسوم به گیت وی یا دروازه را در مدار ماه قرار دهد. ایستگاه فضایی که در آینده قرار است به عنوان ایستگاه تدارکاتی برای سفر‌های عمقی فضایی شمرده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید