دلیل منفجر شدن گوشی‌های هوشمند چیست؟

کدخبر: ۲۸۵۱۸۱
اقتصاد نیوز:منفجر شدن گوشی‌های هوشمند ارتباط مستقیم با باتری آن‌ها دارد. در واقع باتری این محصولات منجر به بروز انفجار می‌شود. اما چرا باتری تمام گوشی‌های هوشمند با این معضل مواجه نیستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوامل مختلفی می‌توانند در این راستا دخیل باشند. در بین این عوامل دو عامل اصلی وجود دارند که شایع‌ترین دلیل منفجر شدن گوشی‌های هوشمند را در بر می‌گیرد.
دلیل منفجر شدن گوشی‌های هوشمند چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از موبایل کمک، عامل اول مربوط به صدمه دیدن باتری است. اگر باتری لیتیوم یونی گوشی شما بر اثر ضربه صدمه دیده باشد یعنی دچار فرورفتگی و تغییر شکل شده باشد، احتمال منفجر شدن گوشی بیش از پیش می‌شود. ایجاد صدمه در باتری‌های لیتیوم یونی ممکن است منجر به بروز حوادثی همچون منفجر شدن گوشی شود؛ بنابراین اگر باتری گوشی هوشمندتان بنا به هر دلیلی نظر افتادن دچار تغییر شکل شده، حتما نسبت به تعویض آن و خرید یک باتری مرغوب و با کیفیت جدید اقدام کنید.

موضوع بعدی که از عوامل اصلی منفجر شدن باتری گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود مربوط به گرماست! گرما دشمن اصلی باتری‌های لیتیوم یونی است. اگر گرمای تولید شده در باتری گوشی‌های هوشمند به قدری زیاد باشد که منجر به تغییرات شیمیایی در درون باتری یا ایجاد اتصال کوتاه شود، امکان منفجر شدن گوشی به مراتب افزایش می‌یابد. حتما می‌دانید که بسیاری از حوادث مربوط به منفجر شدن گوشی‌های هوشمند در زمانی رخ داده که این محصولات به شارژ متصل بودند. زمانی که گوشی خود را به شارژ می‌زنید، به دلیل جریان الکتریکی ورودی به باتری، گرمای زیادی در آن تولید می‌شود. اگر این گرما از حد مجاز بیشتر شود و سایر عوامل موجود دست به دست هم دهند، ممکن است شاهد منفجر شدن گوشی‌های هوشمندتان باشید!

با وجود تمام این تفاسیر سامسونگ هنوز نتوانسته که دلیل اصلی بروز مشکل و انفجار فبلت گلکسی نوت ۷ را تشخیص دهد. با وجود اینکه سامسونگ می‌داند به احتمال زیاد نقص فنی موجود مربوط به باتری فبلت گلکسی نوت ۷ می‌شود، اما قادر به تشخیص دلیل دقیق و اصلی آن نبوده است. حال که با دلایل اصلی منفجر شدن گوشی‌های هوشمند آشنا شدیم بهتر است که نیم نگاهی هم به روش‌های جلوگیری از انفجار گوشی داشته باشیم.

چگونه از منفجر شدن گوشی هوشمند جلوگیری کنیم؟

روش‌های زیر از جمله مواردی هستند که می‌توانند خطر انفجار گوشی‌های هوشمند را کاهش دهند. البته بعید می‌دانیم که این روش‌ها برای جلوگیری از انفجار فبلت گلکسی نوت ۷ سامسونگ پاسخگویی لازم را داشته باشند.

از شارژر با کیفیت استفاده کنید: شارژ با کیفیت و استاندارد نقش بسیار مهمی در راستای جلوگیری از آسیب دیدگی احتمالی گوشی‌های هوشمند ایفاء می‌کند. در بسیاری از موارد دیده شده که دلیل منفجر شدن گوشی‌های هوشمند فقط و فقط ناشی از استفاده از شارژر بی‌کیفت بوده است. همواره سعی کنید که از شارژر‌های باکیفیت، مرغوب و استاندارد به منظور شارژ باتری گوشی خود استفاده کنید.

از باتری مناسب و سالم استفاده کنید: همواره به سالم بودن باتری که در گوشی هوشمندتان از آن استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. هیچ‌گاه از باتری‌های نامرغوب، ضربه خورده و غیراستاندارد یا تقلبی استفاده نکنید چرا که ممکن است منجر به منفجر شدن گوشی‌های هوشمندتان شود.

سعی کنید که زود به زود گوشی خود را به شارژ بزنید: برخی از افراد عقیده دارند که باید حتما شارژ گوشی هوشمندشان کاملا خالی شود تا پس از آن نسبت به اتصال شارژر اقدام کنند. این یک باور غلط است. سعی کنید که برای مدت زمان‌های کوتاه‌تر و دفعات بیشتری باتری دستگاه را به شارژ متصل کنید. بدین صورت گرمای تولید شده در باتری و بازه زمانی که باید باتری دستگاه این گرما را تحمل کند کاهش می‌یابد.

دلیل منفجر شدن گوشی‌های هوشمند چیست؟

از مکانی امن به منظور شارژ باتری گوشی استفاده کنید: احتیاط شرط عقل است! بنابراین سعی کنید که همواره در مکان‌هایی گوشی خود را به شارژر متصل کنید که امنیت لازم را ارائه می‌کنند. به هیچ وجه گوشی که به شارژر متصل شده را در کنار تخت خود و کنار سرتان قرار ندهید.

حداقل در حین شارژ کیس یا قاب گوشی را جدا کنید: اتصال قاب و کیس به بدنه گوشی‌های هوشمند منجر به بروز اختلال در روند خنک کاری دستگاه و تعامل بدنه آن با محیط اطراف می‌شود؛ بنابراین حداقل زمانی که گوشی خود را به شارژ می‌زنید، قاب یا کیس محافظ آن را جدا کنید تا بدنه دستگاه به شکل بهتری با محیط اطراف در تعامل باشد.

از تابش نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید: به مراتب دیده می‌شود که برخی افراد گوشی خود را بر روی داشبورد خودرو و تحت تابش نور مستقیم آفتاب در تابستان قرار می‌دهند. این موضوع منجر به داغ شدن بیش از اندازه گوشی و باتری آن می‌شود و احتمال منفجر شدن گوشی یا حتی بروز اختلال در عملکرد آن را افزایش خواهد داد.

به گوشی خود استراحت دهید: سعی کنید که تا حد امکان به گوشی هوشمندتان استراحت دهید. دیده شده که برخی از افراد در حین شارژ گوشی به انجام بازی با آن می‌پردازند. این موضوع سبب می‌شود که گرمای تولید شده در گوشی چند برابر شود؛ بنابراین این مسئله می‌تواند با کیفیت عملکرد باتری دستگاه آسیب رسانده و حتی احتمال منفجر شدن گوشی هوشمند را افزایش دهد.

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی دلیل منفجر شدن گوشی‌های هوشمند پرداختیم. همچنین روش‌هایی را نام بردیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید احتمال انفجار گوشی هوشمندتان را کاهش دهید. چنانچه در رابطه با هر یک از موارد و مسائل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری دارید، می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید