افزایش قابل توجه دستمزدها در فوتبال انگلیس

کدخبر: ۲۸۵۳۶۷
​اقتصاد نیوز:درآمد باشگاه‌های فوتبال انگلستان فصل گذشته به میزان بی‌سابقه‌ای رسید . اما سرعت رشد دستمزد بازیکنان بیشتر از رشد درآمد باشگاه‌ها شده است
افزایش قابل توجه دستمزدها در فوتبال انگلیس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از بازار ورزش، دستمزد بازیکنان لیگ برتر فوتبال انگلستان در فصل گذشته ۴۰۰ میلیون پوند، بالغ بر ۱۵ درصد فصل قبلی، افزایش یافت و در مجموع به ۲,۹ میلیارد پوند رسید. این در حالی است که جمع درآمد ۲۰ باشگاه حاضر در این مسابقات نیز پارسال با ۶ درصد افزایش نسبت به فصل پیش از آن به میزان بی‌سابقه ۴,۸ میلیارد پوند رسید. به عبارت دیگر درصد رشد هزینه دستمزدها ۲,۵ برابر سرعت رشد درآمدهای عملیاتی بوده است. این مسأله روی سودآوری باشگاه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

طبق معمول این باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان اروپا بودند که توانستند فصل گذشته درآمدشان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. در این میان لیورپول و تاتنهام توانسته‌اند هر کدام با سود ناخالص بیش از ۱۲۵ میلیون پوند توانسته‌اند رکورد سودآوری در فوتبال را بشکنند.

در عین حال شش باشگاه بزرگ لیگ برتر، منچستر یونایتد، منچستر سیتی، لیورپول، تاتنهام، آرسنال و چلسی، بالاترین دستمزدها را هم پرداخت می‌کنند. با وجود این، به دلیل درآمد بالا همه‌شان سود کسب کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن، در گزارشی تحلیل کرده که این باشگاه‌های پایین جدول هستند که بیشتر تحت فشارند و ریسک بیشتری می‌کنند. سه باشگاهی که از لیگ برتر به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند، بالغ بر صد میلیون پوند درآمد را از دست می‌دهند. به خاطر همین آنها بازیکنانی گران‌تر به خدمت می‌گیرند و حقوق‌های بالاتری می‌پردازند تا بلکه بتوانند از سقوط اجتناب کنند.

وضعیت فصل فعلی نیز مشابه است. باشگاه‌ها همچنان دارند نان قرارداد بی‌سابقه ۵,۱ میلیارد پوندی فروش حق پخش به شبکه‌های اسکای و بی‌تی‌ را می‌خورند. به نوشته فایننشال تایمز اما از سال ۲۰۲۰ وقتی که قرارداد جدید حق پخش با سه رسانه اسکای، بی‌تی‌ و آمازون اجرا می‌شود، درآمد تلویزیونی به میزان صدها میلیون پوند کاهش خواهد یافت. این کاهش درآمد، اگر هزینه‌های دستمزد بازیکنان نیز با همین سرعت ادامه یابد، در صورت سود و زیان باشگاه‌ها خود را بیشتر نشان خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید