​قیمت روغن موتور داخلی و خارجی سر به فلک کشید! +جزئیات

کدخبر: ۲۸۵۴۸۳
​اقتصاد نیوز:شاید اگر در هفته‌های اخیر برای تعویض روغن موتور مراجعه کرده باشید متوجه یک موضوع عجیب شده باشید که یا به طور کلی بعضی از برندهای ایرانی و خارجی وجود ندارند و خبری از محصولاتشان نیست و یا اینکه حداقل با 50 درصد قیمت بالاتر نسبت به قبل به فروش می‌رسند که طبیعتا هزینه‌هایتان را به شدت بالا برده است.
​قیمت روغن موتور داخلی و خارجی سر به فلک کشید! +جزئیات

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از چرخان، موضوع گرانی بسیاری از محصولات مربوط به خودرو مساله‌ایست که حالا به ایستگاه روانکارها رسیده است و روغن موتورهایی که تا چند وقت قبل به راحتی و با قیمت‌های بسیار نازل در دسترس بودند به قیمت‌های بسیار بالا رسیده‌اند و عملا حتی بسیاری از آنها در بازار یافت نمی‌شوند و به یک چیز نایاب تبدیل شده‌اند!

آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجیاگر تا همین سال گذشته برای تعویض روغن موتور پژو 206 چیزی در حدود 100 تا 150 هزار تومان کافی بود و همه سرویس‌های جانبی آن نیز انجام میشد حالا همین سرویس ساده با حداقل 300 هزار تومان قابل انجام است و هزینه‌های نگهداری خودروهای ارزان داخلی نیز به اعداد بسیار قابل توجهی رسیده است.

شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت 70 درصدی روغن موتورها عملا پیاده شده است و مسئولین مربوطه در این زمینه می‌گویند که افزایش قیمت صورت گرفته با مجوزهای قانونی بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد ولی فعالان بازار معتقدند که روغن موتور یک محصول کاملا داخلی بوده و افزایش قیمت این چنینی آن به هیچ وجه قابل توجیه نیست!

شاید برایتان عجیب و البته شنیدنی باشد که بدانید افزایش قیمت صورت گرفته با هماهنگی کامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و این سازمان در حالیکه در فروردین ماه مجوز افزایش قیمت 30 درصدی را داده بود حالا یکبار دیگر مجوز افزایش قیمت را داده تا این بخش از بازار نیز از گرانی‌های روزافزون عقب نماند ولی این در حالی است که تا چندی پیش همین شرکت‌ها مدعی بودند ایران به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روانکارهای تبدیل شده است و اگر آن خبرها درست بوده باشد نباید تحریم‌ها اثر این چنینی روی محصولات بگذارند!

اما این گرانی روغن موتور از یک سو مشکلات معیشتی برای مردمی ایجاد کرده است که روزی خود را از طریق مسافرکشی تامین می‌کنند و از سوی دیگر مراکز تعویض روغن موتور نیز در دسترسی به روغن موتورها با مشکل مواجه هستند و بسیاری از این مراکز می‌گویند که مدت‌هاست به آنها محصولی تحویل داده نشده است و یا در تعداد بسیار اندکی توزیع می‌شود که جوابگوی نیاز مشتریانشان نیست و همین عرضه اندک باعث شده تا قیمت تعادلی روز به روز افزایش پیدا کند!

یکی از تخلفاتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم مساله فروش روغن موتورهای قدیمی با تاریخ سال گذشته به قیمت‌های بسیار بالاست که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران این موضوع تخلف بوده و با مراکزی که این تخلف را انجام می‌دهند برخورد خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که طبق مشاهدات و گزارشات بازار، روغن موتورهای قدیمی نیز با افزایش قیمت 60 تا 70 درصدی به فروش می‌رسند و مشتریان چاره‌ای جز خرید با قیمت‌های بالا ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید