دستور ترامپ به دادستان کل آمریکا درباره پرونده محرمانه مولر و روسیه

کدخبر: ۲۸۵۵۹۹
اقتصادنیوز: مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، جامعه اطلاعاتی آمریکا تمامی اطلاعات لازم را در رابطه با بررسی مجدد تحقیقات اف بی آی از روابط کمپین انتخاباتی رییس جمهور آمریکا با روسیه در اختیار وزارت دادگستری خواهد گذاشت.

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، دنیل کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این بیانیه، گفت‌: جامعه اطلاعاتی تمامی اطلاعات لازم را در رابطه با بررسی‌هایش از فعالیت‌های اطلاعاتی مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی در اختیار وزارت دادگستری خواهد گذاشت درست همانند کاری که ما با دیگر تحقیقات و بررسی‌ها انجام می‌دهیم.

دونالد ترامپ ، رییس جمهور آمریکا به ویلیام بار، دادستان کل کشور اختیارات وسیعی را برای افشای اسناد جامعه اطلاعاتی در رابطه با جاسوسی اف بی آی از دستیارانش در کمپین انتخاباتی‌ داده است؛ دستیارانی که ادعا شده ارتباطاتی با مقامات روسیه در دوران انتخابات و پس از آن داشته‌اند.

این در حالی است که رابرت مولر، بازرس ویژه‌ رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی در نتیجه‌ تحقیقاتش اعلام کرد که هیچ تبانی میان کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه صورت نگرفته است. با این حال اصل و ریشه تحقیقات ضد اطلاعاتی اف بی آی از کمپین ترامپ که حدود شش ماه قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده بود، هرگز توضیح داده نشد.

روسیه به شدت هر گونه تلاش در مداخله در سیستم سیاسی آمریکا را رد کرده و تاکید دارد که این اتهامات با هدف توجیه شکست رقیب سیاسی ترامپ در انتخابات و همچنین منحرف کردن توجه اذهان عمومی از نمونه‌های واقعی فساد و تقلب انتخاباتی مطرح شده‌اند.

ترامپ بارها تحقیقات مولر را به عنوان یک پیگیری موهومات سیاسی رد کرده است.

با دستور ترامپ دادستان کل کشور از اختیار تام در استفاده از اطلاعات محرمانه در رابطه با این پرونده برخوردار شده است.

بنا به خواست دونالد ترامپ، سرویس‌های امنیتی -اطلاعاتی این کشور به بازرسی‌هایی کمک خواهند کرد که موضوع آن خاستگاه، منابع و چگونگی تحقیقات نخستین در رابطه با نقش روسیه در انتخابات آمریکاست. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است که این نیروها دستورالعملی دریافت کرده‌اند که بر پایه آن "همکاری فوری و گسترده‌ای" با ویلیام بار، وزیر دادگستری این کشور داشته باشند.

بر پایه این دستورالعمل، دادستان کل همچنین از اختیار تام برای استفاده از اسناد محرمانه درباره مراحل آغازین تحقیقات روسیه برخوردار شده است.

رئیس جمهور آمریکا خود به این نکته اشاره کرده است که با این تصمیمات، به اقدامات خود در راستای "بازرسی بازرسان" شدت می‌بخشد.

پیشینه و دلیل این اقدامات به اتهاماتی بازمی‌گردد که ترامپ مطرح کرده است. او معتقد است که  کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ قربانی "جاسوسی" نهادهای اطلاعاتی آمریکا بوده است. اما این نهادها تأکید می‌کنند که به طور قانونی و از راه‌های قانونی به بررسی اطلاعات و نشانه‌های مربوط به پرونده رابطه با روسیه دست زده‌اند.

رابرت مولر، سال ۲۰۱۷ به عنوان بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، سرپرستی تحقیقات مربوط به توافق احتمالی بین تیم انتخاباتی ترامپ و مسکو در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا را به عهده گرفت. کمی پس از شروع تحقیقات، بازرس ویژه با اعلام این نتیجه به بررسی‌های خود پایان داد: «توطئه‌ای با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات در کار نبوده است و ترامپ با روسیه تبانی نکرده است.»

پس از اعلام نتیجه تحقیقات رابرت مولر، وزیر دادگستری آمریکا، دادستان را مأمور تحقیق درباره این موضوع کرد که آیا در راه جمع‌آوری اطلاعات درباره کارزار ترامپ، از ابزار و راه‌های قانونی بهره گرفته شده است یا خیر.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید