فروش سلاح های آمریکایی با ایجاد جنگ روانی علیه ایران

کدخبر: ۲۸۵۸۷۸
اقتصادنیوز- "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا طی نامه ای به کنگره، فروش سلاح‌ های جدیدی به ارزش 8 میلیارد دلار به عربستان سعودی‌ و امارات متحده عربی را ضروری دانست و با تکرار ادعاهای قبلی علیه تهران ادعا کرد: این اقدام برای متوقف کردن نفوذ بیشتر دولت ایران است.

به گزارش اقتصادنیوز گروه نشریات خبری، رفتارهای غیرمترقبه و اظهارات خلاف واقع  رئیس جمهوری آمریکا درباره کاهش تنش و خروج نیروهای این کشور از خاورمیانه با اعلام وی مبنی بر اعزام 1500 نیروی نظامی به خاورمیانه با توجیه فعالیت های عمدتا حفاظتی و دفاعی در منطقه وارد فاز جدیدی شده است.

جمعه شب به وقت تهران «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرده که با توجه به شرایط اضطراری موجود، سلاح‌های جدیدی را برای مقابله با نفوذ ایران در اختیار سعودی‌ها و اماراتی‌ها قرار دهند.

در ادامه به بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای نزدیک به دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، حاکی از آن است که رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در اخبار و گزارش های خود با محورهایی همسو با رسانه های اصولگرا به این موضوع پرداخته اند.

 

رسانه های اصلاح طلب

 

این رسانه ها به محورهایی چون فروش تسلیحات به عربستان از سوی آمریکا؛  دور زدن کنگره برای فروش سلاح به عربستان؛ جنگ افروزی آمریکا؛ فضاسازی آمریکا علیه ایران؛ تایید فروش سلاح آمریکا به عربستان و هشدار ژنرال‌ها و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکا درباره ایران به ترامپ، توجه نشان داده اند.

فروش تسلیحات به عربستان از سوی آمریکا

در بخشی از گزارش روزنامه شرق آمده است:  به نوشته بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اجازه فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان‌سعودی را بدون کسب مجوز از کنگره و به دلیل «تهدید ایران» صادر کرده است. ترامپ به استناد یک قانون فدرال که تاکنون کمتر مورد استفاده قرار گرفته، مجوز این قرارداد هشت میلیارددلاری را بدون تأیید آن از سوی کنگره آمریکا صادر کرده است. ترامپ، تنش‌ها با ایران را یک وضعیت اضطراری اعلام کرده و با استناد به آن این قرارداد فروش سلاح را تأیید کرده است. رویترز نوشته دولت ترامپ به کمیته‌های کنگره خبر داد که ۲۲ معامله فروش سلاح به این کشورها را عملیاتی می‌کند. با اعلام وضعیت اضطراری، درواقع دولت ترامپ قادر است بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل تسلیحات»، این سلاح‌ها را به عربستان و امارات تحویل دهد.

 

دور زدن کنگره برای فروش سلاح به عربستان

روزنامه شرق در بخش دیگری از گزارش می نویسد: به نوشته بی‌بی‌سی، سناتورهای آمریکایی می‌گویند دونالد ترامپ با اتکا به تهدید ادعایی از طرف ایران، برای انجام ۲۲ معامله اسلحه به ارزش هشت میلیارد دلار مجوز داده، بدون آنکه کنگره این معاملات را بررسی کند. سناتور باب منندز، یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات که بر چنان معاملاتی نظارت دارند، گفت: «مایه تأسف؛ اما نه شگفتی است که دولت ترامپ بار دیگر از پس حفظ اولویت دیرپای امنیت ملی و احترام به حقوق بشر برنیامده و به‌ جای آن به کشور اقتدارگرایی مثل عربستان سعودی لطف می‌کند». چنین تصمیمی پیش‌تر از سوی جمهوری‌خواهان هم نقد شده بود. سناتور برنی سندرز، یکی از داوطلبان نامزدی ریاست‌ جمهوری در حزب دموکرات، امروز گفته همان‌طور که با جنگ ویتنام و جنگ عراق مخالف بود؛ هرچه در توان دارد، انجام می‌دهد تا جلوی جنگ با ایران را بگیرد.

 

جنگ افروزی آمریکا

شرق در مطلبی دیگر با عنوان "آمریکا در صدر آتش‌افروزان" درباره فروش تجهیزات نظامی آمریکا به خاورمیانه، آورده است: دولت آمریکا می‌گوید که بیش از هشت میلیارد دلار جنگ‌افزار در اختیار کشورهای عربستان، امارات و اردن قرار می‌دهد. خبر فروش این میزان سلاح در شرایطی منتشر می‌شود که کنگره آمریکا به علت نقش عربستان در جنگ یمن و همچنین درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، خواستار توقف صدور تسلیحاتی به این کشور شده بود؛ اما این تمام ماجرا نیست. جنگ یمن و مقابله با داعش، حجم ورود سلاح به خاورمیانه را در سال‌های اخیر حدود صد درصد بیشتر کرده و این امر نگرانی‌ها درباره بروز جنگی دیگر در این منطقه پرتنش را افزایش داده است. براساس گزارشی که مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم منتشرکرده، فروش و انتقال تسلیحات نظامی به خاورمیانه در پنج سال اخیر نزدیک به 87 درصد رشد داشته است تا بیش از یک‌سوم تجارت جهانی اسلحه به نام کشورهای خاورمیانه ثبت شود.

 

فضاسازی آمریکا علیه ایران

روزنامه اعتماد در یادداشتی می نویسد: فضاسازی امریکا علیه ایران ادامه دارد. از یک طرف بحث اعزام نیروی جدید به منطقه مطرح می‌شود و از سوی دیگر صحبت از فروش 8 میلیارد اسلحه به کشورهای منطقه به میان می‌آید و ایران را نیز متهم به حمله خمپاره‌ای به نزدیک سفارت آمریکا در بغداد و همچنین حمله به نفتکش‌ها در امارات متحده عربی می‌کنند. اما در این خصوص باید به چند نکته اشاره کرد. در بحث اعزام نیرو ابتدا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت امریکا پیشنهاد اعزام 120هزار نیرو را به منطقه غرب آسیا ارایه داده بود و پنتاگون در حال بررسی این پیشنهاد است. اما زمانی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده متوجه این موضوع می‌شود به‌شدت با آن مخالفت می‌کند. اما اکنون به طور رسمی اعلام شده است که بناست 1500 نیرو به منطقه اعزام شوند.....

در خصوص فروش 8 میلیارد دلار اسلحه به عربستان، امارات و اردن به بهانه تهدیدات ایران ازسوی امریکا می‌توان گفت که به نظر می‌رسد آقای ترامپ در تلاش است از ماجرای ایران سوءاستفاده کند. براساس قوانین امریکا صادرات سلاح باید حتما به تایید کنگره امریکا برسد و هر قراردادی که دولت امضا می‌کند باید مورد تایید کنگره نیز قرار گیرد و پس از صدور مجوز صادرات سلاح صورت می‌گیرد.نکته دیگر در بحث ایجاد فضای روانی علیه ایران در بحث حمله به نفتکش‌های اماراتی و حمله خمپاره‌ای به بغداد است. در این مورد باید گفت وقتی که امریکایی‌ها آخرین برگه خود را با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو کردند، از آن زمان به بعد هر اتفاقی که رخ دهد چیزی را تغییر نمی‌دهد.زیرا حتی اگر بخواهند سپاه را در این قضیه متهم کنند کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند. اگر قبل از اعلام امریکایی‌ها چنین اتفاقاتی رخ می‌داد و آنها سپاه را متهم می‌کردند، می‌توانست بار روانی بسیار بیشتری داشته باشد. اما حالا که تمام نیروهای سپاه را تروریست اعلام کردند از بار روانی این اتهامات کاسته می‌شود. با این وجود نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که مطرح کردن این اتهامات تنش را افزایش می‌دهد.

 

در تیتر نخست روزنامه ابتکار با عنوان " بازی تکراری فروش سلاح" آمده است: افزایش تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس و نیز فروش بیش از 8 میلیارد دلار سلاح که از سوی رسانه‌های این کشور به اقدامی شتاب‌زده از سوی کاخ سفید تعبیر شده است، احتمالاً دارای سه مشخصه و دلیل خاص است. نخست تشدید جنگ روانی به موازات افزایش سطح جنگ اقتصادی برای مقابله با ایران در منطقه خاورمیانه. آمریکا با ادعای دست داشتن ایران در حملات چند روزگذشته در تلاش است که یک اجماع جهانی علیه ایران راه‌اندازی کند؛ امری که در طول یک سال گذشته و به گفته بسیاری از کارشناسان با خروج این کشور از توافق هسته‌ای نه تنها محقق نشده،  بلکه منجر به انزوای این کشور در عرصه بین‌المللی نیز شده است.در چنین شرایطی ایالات متحده با اعلام اینکه ایران مسئول حملات اخیر به چهار کشتی نفتی و نیز حمله راکتی به منطقه سبز بغداد است، قصد دارد در دومین گام خود با تشدید جنگ روانی علیه ایران، افکار عمومی را از طرح مربوط به معامله قرن که قرار است که چند هفته دیگر در سرزمین‌های اشغالی اجرایی شود منحرف کند.

سومین دلیل آمریکا در تلاش برای تهدید جلوه دادن ایران در منطقه خاورمیانه به مسائل اقتصادی و نیز داخلی این کشور مربوط می‌شود. هنگامی که ترامپ طی سال گذشته بارها و بارها تاکید کرده که متحدان منطقه‌ای ما باید برای تامین امنیت‌شان پول خرج کنند و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل علناً اعلام می‌کند که ما برای امنیت این کشورها اقدام کرده و آنها با بالا بردن قیمت نفت در اوپک مشغول تیغ زدن جهان هستند، می‌توان در چنین شرایطی که با دور زدن قوانین میلیاردها دلار تسلیحات به برخی از شرکای عربی خود می‌فروشند، دلایل چنین اظهاراتی را جستجو کرد. از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، ترامپ که اکنون حلقه‌های قدرتمندی در پنتاگون و وزارت خارجه را پشت سر خود دارد، سعی خواهد کرد که ضمن سیراب کردن عطش کمپانی‌های اسلحه‌سازی، همسویی کامل خود را با نئوکان‌ها در جهت بهره‌برداری از امکانات سخت‌افزاری آمریکا نشان دهد.

 

 تایید فروش سلاح آمریکا به عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: دولت ترامپ روز جمعه، سوم خرداد، به کمیته‌های کنگره خبر داد که ۲۲ معامله فروش سلاح به این کشورها را عملیاتی می‌کند.با اعلام وضعیت اضطراری، در واقع دولت ترامپ قادر است بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل تسلیحات»، این سلاح‌ها را به عربستان و امارات تحویل دهد.پیشتر کریس مورفی، سناتور دموکرات، در روز چهارشنبه، اول خردادماه، گفته بود: «شنیده‌ام ترامپ احتمالا از ابهامات قانون کنترل تسلیحات استفاده کرده و بخواهد فروش حجم چشمگیری از تسلیحات به عربستان را به گونه‌ای ترتیب دهد که با سد کنگره مواجه نشود، فروش بمب‌هایی که در یمن فرود می‌آیند.»

رویترز از قول مورفی می‌نویسد: ترامپ راه فراری برای فروش تسلیحات یافته است، چرا که می‌داند این معامله با سد کنگره مواجه خواهد شد. به گفته وی، وضعیت اضطراری مفری است که این تسلیحات بر سر مردم یمن فرود آید و وضعیت بحران انسانی در این کشور را تشدید کند.

 

هشدار ژنرال‌ها و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکا درباره ایران به ترامپ

خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فارس نوشت: 76 ژنرال بازنشسته و دیپلمات‌های ارتش آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص هرگونه تقابل نظامی با ایران هشدار دادند.در این نامه، ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کردند تا از قدرت خود برای به کارگیری راه‌حل‌های صلح‌آمیز با ایران بهره بگیرد. دولت ترامپ روز جمعه رسماً به بهانه «تشدید تنش‌ها با ایران» قوانین کنگره را دور زد و روند فروش چندین میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورها را تسریع کرد.پس از آن، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید فروش اضطراری تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اردن اعلام کرد که هدف از این کار بازداشتن ایران از ستیزه‌جویی است.آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است.حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

 

رسانه های اصولگرا

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز با انتشار خبر فروش 8 میلیارد دلاری سلاح آمریکایی به عربستان به محورهایی همچون جنگ افروزی با هدف توسعه اقتصادی توسط آمریکا؛ هشدار ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا به ترامپ و انتقاد سناتور آمریکایی از فروش سلاح به عربستان پرداخته اند.

 

فروش 8 میلیارد دلاری  سلاح آمریکایی به عربستان

روزنامه جوان درگزارشی با تیتر "دوشیدن ۸ میلیاردی اعراب با ایران‌هراسی آمریکا" نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که ایران خواستار جنگ نیست، هرچند او از اعزام هزار و ۵۰۰ نظامی به خاورمیانه خبر داد، البته پنتاگون اعلام کرده که در واقع تنها ۹۰۰ نیروی نظامی اعزامی جدید هستند و بقیه در قالب تمدید مأموریت نیروهای مستقر هستند. اذعان ترامپ به اینکه ایران دنبال جنگ نیست از یک سو و انتشار خبر دور زدن کنگره ازسوی ترامپ برای فروش میلیاردها دلار سلاح به اعراب نشان می‌دهد که هدف واشنگتن از بازی چند هفته گذشته در دور جدید تهدیدنمایی از ایران چیزی جز دوشیدن شیوخ عربی نبوده است. هرچند هشدارهای متعدد به ترامپ در این باره از جمله نامه ۷۶ ژنرال و دیپلمات بازنشسته برای حذر دادن ترامپ از درگیری با ایران در عقب‌نشینی ترامپ از موضع تهاجمی اخیر بی‌اثر نبوده است.

 

روزنامه صبح نو با تیتر "درآمدزایی برای آمریکا با تنش‌زایی برای منطقه" نوشت: دونالد ترامپ که در هفته‌های اخیر با اتخاذ رویکردی تنش‌زا اعلام کرده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یگانی از بمب‌افکن‌ها را به خلیج‌فارس اعزام می‌کند، دیروز اجازه فروش هشت‌میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی، امارات و اردن را بدون کسب مجوز از کنگره و به‌دلیل تهدید ایران صادر کرد و در ادعایی واهی، انفجار نفتکش‌ها در الفجیره امارات را به ایران نسبت داد.دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، جمعه به بهانه تشدید تنش‌ها با ایران، رسما قوانین کنگره را دور زد و روند فروش چندین‌میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورها را تسریع کرد؛ موضوعی که پمپئو دیروز شنبه بر آن تأکید و فروش اضطراری تسلیحات به کشورهای عربی را برای مقابله با ایران توصیف کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» آمریکا روزگذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است به بهانه تنش‌های اخیر با ایران در منطقه بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بمب و سلاح بفروشد.بنا به گزارش رویترز، مورفی تصریح کرد، ترامپ در حالی قصد چنین اقدامی را دارد که ماه ها است، کنگره آمریکا فروش سلاح به عربستان را در پی افزایش نگرانی از تلفات انسانی جنگ ریاض در یمن ممنوع اعلام کرده است.مشاوران کنگره می‌گویند مفادی در قانون کنترل تسلیحات وجود دارد که قوانینی را برای معاملات بین‌المللی تسلیحات تعیین می‌کند و طبق آن رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت اضطرار ملی، بدون مجوز کنگره، سلاح به فروش برساند.در همین راستا، مشاوران کنگره معتقدند که ترامپ احتمالاً از افزایش تنش‌های اخیر با ایران در منطقه غرب آسیا برای عرضه تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی که یکی از شرکای مهم آمریکا محسوب می‌شود، بهره گیرد.

 

جنگ افروزی با هدف توسعه اقتصادی توسط آمریکا

در بخش دیگری از گزارش صبح نو می خوانیم: سرتیپ "بسام روبین" تحلیلگر نظامی در امان، لشکرکشی نظامی آمریکا به منطقه خلیج‌فارس را صرفا در چارچوب استفاده از سیاست در خدمت اقتصاد آمریکا می‌داند و معتقد است تقویت تسلیحات بازدارنده و تهاجمی آمریکا در خلیج‌فارس، گونه‌ای از تجارت برای به‌کارگیری ارتش‌ها در خدمت توسعه اقتصادی آمریکاست. ترامپ همچنان علاقه‌مند به فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه غرب آسیاست و تلاش می‌کند با ایجاد تنش میان گروه‌ها و دولت‌های منطقه، آتش جنگ را روشن نگه دارد تا انبارهای تسلیحاتی این کشور خالی شود و چرخ تولید صنایع نظامی‌اش همچنان بچرخد؛ حتی با کشته‌شدن هزاران کودک و زن یمنی در حملات ائتلاف سعودی.

 

هشدار ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا به ترامپ

در بخشی ازگزارش جوان  با میان تیتر "هشدار ژنرال‌ها به ترامپ" آمده است: پایگاه تحلیلی "کامن دریمز" در گزارشی نوشت، در حالی که کاخ سفید برای اعزام یک‌ هزار و ۵۰۰ نظامی به منطقه غرب آسیا آماده می‌شود، کالج رهبران امنیت ملی امریکا، در نامه‌ای این تصمیم آمریکا را مورد ارزیابی قرار داد.ژنرال‌های ارشد بازنشسته ارتش امریکا در این نامه تأکید کردند: «جنگ با ایران، خواه به صورت انتخابی یا محاسبات اشتباه، پیامدهای غم‌انگیزی را در خاورمیانه که از قبل نیز بی‌ثبات بوده است، به همراه خواهد داشت و همچنین امریکا را به هزینه بالای مالی، انسانی و ژئوپلتیکی، به یک درگیری مسلحانه دیگر می‌کشاند.»در پایان نامه، ژنرال‌های بازنشسته ارتش امریکا از رئیس‌جمهور امریکا درخواست کردند از قدرت خود برای به کارگیری راه‌حل‌های صلح‌آمیز با ایران بهره بگیرد.

 

انتقاد سناتور آمریکایی از فروش سلاح به عربستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، «الیزابت وارن» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در سخنانی از اقدام آمریکا در فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات به‌شدت انتقاد کرد.

وی تأکید کرد: این‌که آمریکا به‌بهانه مقابله با ایران به سعودی در کشتن شهروندان کمک کند نفرت‌انگیز است.دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رسماً جمعه به‌بهانه «تشدید تنش‌ها با ایران» قوانین کنگره را دور زد و روند فروش چندین میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورها را تسریع کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید