دردسر تازه برای نتانیاهو؛ انتخابات اسرائیل تجدید می‌شود؟

کدخبر: ۲۸۵۹۸۶
اقتصادنیوز؛ با ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت، وزیران لیکود قصد دارند پیش‌نویس قانونی را درباره انحلال کنست (پارلمان اسرائیل) و برگزاری انتخابات جدید در صورت عدم تشکیل دولت تا چهارشنبه ارائه کنند.
دردسر تازه برای نتانیاهو؛ انتخابات اسرائیل تجدید می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ وزرای حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف اسرائیل رهبری آن را برعهده دارد میکی زوهر، عضو پارلمان این رژیم را به ارائه این پیش‌نویس مکلف کرده‌اند. قرار است بررسی اولیه این پیش‌نویس امروز (دوشنبه)‌ صورت گیرد و تصویب نهایی روز چهارشنبه انجام شود.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو، آویگدور لیبرمن، رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" را به تلاش برای ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای تشکیل دولت متهم کرده است.

وی به احزاب کوچک نسبت به عواقب برگزاری انتخابات جدید هشدار داده است.

نتانیاهو روز یکشنبه از تمامی شرکایش در مذاکره خواسته بود در راستای "آخرین تلاش برای تشکیل دولت راست‌گرا" با او دیدار و مذاکره کنند تا از برگزاری "انتخابات غیرضروری" ممانعت به عمل آید.

چهارشنبه مهلت ۴۲ روزه‌ای که براساس قانون به نتانیاهو برای تشکیل دولت داده شده به پایان می‌رسد و بعد از آن روون ریولین، رئیس اسرائیل می‌تواند عضو دیگری از کنست را مامور تشکیل دولت کند.

نتانیاهو که از ۱۰ سال پیش قدرت را در دست دارد با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای برای توافق با احزاب راست‌گرا و یهودیان تندرو برای تشکیل ائتلاف و دولت مواجه شده است.

دودستگی‌ها میان حزب "اسرائیل خانه ما" به رهبری آویگدور لیبرمن و حزب "التوراة" درباره قانون خدمت نظامی مانع از نتیجه دادن مذاکرات برای تشکیل دولت شده است. لیبرمن می‌خواهد دانشجویان مراکز دینی یهودی نیز در خدمت سربازی شرکت کنند درحالی‌ که دیگر احزاب تندرو می‌گویند این دانشجویان باید معاف شوند.

در این صورت زمینه برای بنی گانتس، رئیس ستاد سابق و رهبر حزب "آبی سفید" برای تشکیل دولت فراهم می‌شود اما او به حمایت برخی هم‌پیمانان حزب لیکود نیاز دارد تا رئیس اسرائیل را به توانایی وی برای تشکیل اکثریت پارلمانی قانع کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید