لاوروف اعلام کرد؛

حمایت روسیه از پیشنهاد ظریف

کدخبر: ۲۸۶۰۰۳
اقتصادنیوز؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از پیشنهاد محمدجواد ظریف مبنی بر امضای معاهده عدم تجاوز با کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت کرد و این اقدام را نخستین گام برای تنش‌زدایی دانست.
حمایت روسیه از پیشنهاد ظریف

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ "سرگئی لاوروف" روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با "برونو رودریگز" وزیر امور خارجه کوبا در مسکو اظهار داشت: روسیه ابتکار پیشنهادی تهران برای امضای معاهده عدم تعرض با کشورهای خلیج فارس را درست و بجا می داند.

وی افزود: تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام یکهزار و 500 نیروی نظامی به خلیج فارس ممکن است ریسک در منطقه را افزایش دهد زیرا که وقتی حضور نظامی افزایش می یابد ریسک برخورد نیز بالا می رود.

لاوروف

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه روز گذشته (یکشنبه) در توئیتی از دیدارهای سازنده با مقامات عراقی خبر داد و نوشت: "در عراق حضور دارم. دیدارهایی مهم و سازنده با رییس‌ جمهوری، نخست‌وزیر، رییس مجلس، وزیر امور خارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی برگزار کردم و پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را پیشنهاد کردم. "

وی روز شنبه پنجم خرداد ماه در صدر هیات بلندپایه سیاسی برای انجام یک سفر رسمی دو روزه و دیدار با مقامات عراق وارد بغداد شد.

اقدامات آمریکا رویارویی در منطقه آمریکای جنوبی را تشدید می کند

لاوروف در ادامه کنفرانس مطبوعاتی با همتای کوبایی خود گفت: اقدامات آمریکا منجر به تشدید رویارویی ها در منطقه آمریکای جنوبی می شود.

وی افزود: آنچه که در اقدامات واشنگتن در مورد ونزوئلا شاهد هستیم، نادیده گرفتن خواسته های کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است زیرا که دولت آمریکا هم اینک همه تلاش های ممکن را بکار می گیرد تا اختلاف نظرها بین برخی کشورهای منطقه را به رویارویی سیاسی و حتی مناقشه نظامی تبدیل کند.

مسکو و هاوانا تلاش های آمریکا در آمریکای جنوبی را غیرقابل قبول می‌دانند

لاوروف ادامه داد: مسکو و هاوانا تلاش های واشنگتن برای تغییر وضعیت منطقه آمریکای جنوبی با اتکا به دکترین "(جیمز)مونرو" که بر اساس آن این منطقه حوزه منافع آمریکا است، غیرقابل قبول می دانند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: دکترین مونرو متناقض منشور سازمان ملل متحد است و روسیه با این دکترین مخالفت می کند و بر دفاع از معیارهای مناسبات بین المللی تاکید دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: تشدید فشارهای آمریکا بر کوبا در چارچوب قانون "هلمس - برتون" با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

وی ادامه داد: تصمیمی که در واشنگتن درباره کوبا گرفته شده نه فقط مغایر با قوانین بین المللی است بلکه متناقض خواسته های اکثریت اعضای جامعه جهانی است.

استقبال از مذاکرات ونزوئلا

لاوروف همچنین در این نشست خبری افزود: روسیه از مذاکرات میان نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان آن در اسلو پایتخت نروژ استقبال می کند.

وی گفت: امیدواریم که در این مذاکرات راه حل قابل قبولی برای دولت ونزوئلا و مخالفان آن به دست آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید