اختلاف نظر ماکرون و مرکل بر سر انتخاب رئیس آتی کمیسیون اروپا

کدخبر: ۲۸۶۱۲۳
اقتصادنیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به دنبال حل اختلاف خود بر سر انتخاب رئیس آتی کمیسیون اروپا هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، یک مسئول دفتر رئیس جمهوری فرانسه با بیان این مطلب به خبرگزاری رویترز گفت که رهبران دو کشور قدرتمند اروپایی در یک گفتگوی تلفنی در روز دوشنبه ۶ خرداد گفته‌اند که نهایی شدن انتخاب رئیس کمیسیون تا پایان ماه ژوئن برای آنها «ایده‌آل» خواهد بود.

این منبع با این حال افزوده است که آنها در مورد شیوه این انتخاب اختلافی «جزئی» دارند. ماکرون می‌گوید بهتر است شورای اروپا در جریان نشست روز سه‌شنبه خود شیوه انتخاب «خودکار» را برای انتخاب رئیس عوض کند.

شیوه‌ای که رئیس جمهوری فرانسه به آن انتقاد دارد و در نهادهای اروپایی به نام آلمانی آن یعنی «اشپیتسن‌کاندیدات» خوانده می‌شود، به این صورت است که سر لیست نامزدهای انتخاب شده به صورت خودکار و مستقیم به عنوان رئیس کمیسیون اروپا شناخته می‌شود. به گفته منبع مورد استناد رویترز، آنگلا مرکل در گفتگوی خود با امانوئل ماکرون بر لزوم حفظ این روش تأکید کرده، اما رئیس جمهوری فرانسه امیدوار است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تعویض این روش به اجماع برسند.

هدف آقای ماکرون از پیشنهاد تعویض این روش آن است که نامزدهای حزب متبوع او نیز اقبال دستیابی به مسند ریاست کمیسیون اروپا را داشته باشند.

مرکل خواستار توافق سریع رهبران اروپا برای تعیین رئیس کمیسیون شد

آنگلا مرکل از سویی دیگر در جریان یک نشست خبری از رهبران اروپایی خواست که هر چه سریع‌تر برای تعیین تکلیف پست ریاست کمیسیون اروپا با هم به توافق برسند.

صدر اعظم جمهوری فدرال آلمان روز دوشنبه با اعلام این که دولتش همچنان خواستار اجرای شیوه جاری و انتخاب رئیس از سرلیست برندگان انتخابات پارلمانی است، به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر راه حلی انتخاب شود. نشست آتی پارلمان اروپا در ابتدای ماه ژوئن برگزار می‌شود و طبعا بهتر است که در آن زمان پیشنهادی برای این منظور مطرح گردد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید