ممنوعیت مصرف خودسرانه محصولات زیبایی

کدخبر: ۲۸۶۱۴۳
اقتصادنیوز: امروزه صنعت محصولات آرایش و بهداشتی دارای بازاری بسیار جذاب و گسترده هستند و در این میان بسیاری از محصولات موجود در بازارها به مصرف‌کنندگان اطلاعات غلط داده و یا تأثیرات مخربی دارند بنابراین این محصولات را با نظر پزشک مصرف کنید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: در حال حاضر در جهانی زندگی می‌کنیم که یک صنعت بسیار بزرگ و غول‌پیکر از محصولات آرایشی و بهداشتی در سطح دنیا وجود دارد که در آن می‌توان طیف وسیعی از محصولات باکیفیت تا داروها و مواد آرایشی بهداشتی غیرمجاز با اثرات منفی یا عوارض مبهم را مشاهده کرد. امروزه بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که تجربیات خود را در مراقبت از پوست و محصولات بهداشتی آن به کار بگیرند.

در محصولات بهداشتی پوستی می‌توان انواع پمادها و داروهای ضد چروک، کرم‌های ضد افتادگی، برطرف‌کننده جوش‌های قرمز و یا سیاه را مشاهده کرد که به نظر بسیاری از متخصصین بسیاری از این عناوین جعلی هستند. امروزه در هر داروخانه‌ای می‌توان انواع محصولات آرایشی و بهداشتی پوست را با کاربری‌های پیشگیری و حتی درمان پیدا کرد که از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و انتخاب را بسیار دشوار می‌سازند.

صنعت مراقبتاز پوست به‌صورت منحصربه‌فرد بین سلامتی، زیبایی‌شناسی یا بین داروها و لوازم‌آرایشی قرار می‌گیرند. جوش‌ها و دیگر بیماری‌های پوستی اغلب به درمان‌های پزشکی و داروهای تجویزی نیازمند هستند اما ممکن است افرادی نیز به درمان خانگی این مشکلات بپردازند. گاهی این درمان‌های خانگی یا مراقبت‌های شخصی مشکلی را به وجود نمی‌آورند اما ازآن‌جهت که بدون تجربه علمی نمی‌توان فهمید که در مشکلات مختلف پوستی و در مراقبت از انواع بیماری‌های پوستی چه کرد، ممکن است که راه را اشتباه برویم. صنعت مراقبت از پوست ممکن است به هر فرد کمک کمی کند اما اغلب به‌طور عمدی اطلاعاتی در این تجارت به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود که غیرعلمی بوده و موجب گیج شدن فرد می‌شود.

قابل‌توجه است که گروهی از مواد شیمیایی جهت مراقبت‌ها و درمان‌های مشکلات پوستی همچون ضد آفتاب‌ها که برای پیشگیری از ایجاد لک پوستی به‌کاررفته و سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند، به‌عنوان نوعی دارو شناخته می‌شوند اما بدون نسخه به افراد تحویل داده می‌شود.

ازنظر اداره کل غذا و دارو، تعریف علمی دارو به این شرح است: هر چیزی که برای تشخیص، درمان، تسکین، بهبودی و یا پیشگیری از بیماری‌ها مورداستفاده قرارگرفته و در موارد غیرخوراکی بتواند بر ساختار و یا هرگونه عملکرد بدن انسان و یا حیوانات دیگر تأثیر گذارد، دارو نامیده می‌شود.

بر این اساس در تعریف لوازم‌آرایشی نیز چنین آمده است: هر چیزی که برای پاک کردن، زیبا کردن، ارتقاء جذابیت و تغییر ظاهر مورداستفاده قرارگرفته و یا برای زیبایی و تمیزی بدن به کار گرفته شود، لوازم‌آرایشی گفته می‌شود.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که چه زمانی تغییر شکل ظاهری با تأثیر ساختار یا عملکرد بدن هم‌گذار می‌شود؟ شرکت‌های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی پوست بسیار مراقب هستند که این مرز را رد نکنند. برای نمونه می‌توان گفت، بسیاری از محصولات ضد چروک، ادعا می‌کنند که چین‌وچروک پوست را کاهش می‌دهند و کمپانی‌ها اطلاعاتی را مبنی بر اینکه 90 درصد از زنان پس از استفاده از محصولات آن‌ها چین‌وچروک پوستشان بهبود پیداکرده، منتشر می‌کنند.

تیفانی کاکرووسکی (Tiffany Cukrowski) متخصص پوست مرکز تخصصی پوست و جراحی زیبایی میدوست (Midwest) در این رابطه می‌گوید: « چین‌وچروک‌ها زمانی که پوست هیدراته شود، بهبود پیدا می‌کنند بنابراین در این کرم‌ها این اثر مرطوب‌کنندگی است که باعث بهبود پوست می‌شود نه یک اثر ضد چروک واقعی.»

دورنما و وسعت مبحث مراقبت از پوست بسیار گسترده، عمیق و خیره‌کننده است اما مردم بیشتر و بیشتر تلاش می‌کنند که وارد این حوزه شوند. بر اساس داده‌های شبکه اطلاعاتی یورو مانیتور Euromonitor، به‌عنوان یک بازار تحقیقات، بازار مراقبت‌های پوست در چند سال آینده رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. در حال حاضر افراد زیادی جذب انواع مراقبت‌های پوست و محصولات مورداستفاده در این حوزه شده‌اند.  

قابل‌توجه است که امروزه در میان زنان، داشتن یک‌پوست خوب و کامل به یک رؤیا  تبدیل‌شده است. زنان تلاش می‌کنند که با انتخاب‌ها و تجربه‌های گوناگون و در بسیاری موارد غلط، به این رؤیا دست پیدا کنند. البته بسیاری از آن‌ها از اثربخشی محصولات مختلف اطلاعات چندانی ندارند و بیشتر اطلاعات خود را از دیگر افرادی که آن را استفاده کرده و احساس رضایت می‌کردند، به دست آورده‌اند.

در حال حاضر در شبکه‌های مختلف اجتماعی ، افرادی هستند که مشاوره‌هایی در رابطه با مراقبت‌های پوست و یا استفاده از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی و اثرات آن‌ها ارائه می‌دهند بدون اینکه تخصص لازم را داشته باشند و تنها با تجربیات مختلف خود این اطلاعات را به دست آورده‌اند و دنبال کننده‌های بسیاری دارند. زنانی زیادی هستند که مشاوره‌های این افراد را دنبال کرده و به کار می‌گیرند.

پژوهشگران توصیه می‌کنند در استفاده از محصولات بهداشتی و زیبایی جانب احتیاط را رعایت کرده و تنها از محصولات معتبر و دارای استانداردهای بهداشتی استفاده کرده و در موارد خاص حتماً با پزشک خود مشورت کرده و از دنبال کردن روش‌های درمانی که از سوی افراد غیر مرتبط در شبکه‌های اجتماعی یا آشنایان شما پیشنهاد می‌شود، جدا خودداری کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید