ریابکوف با عراقچی دیدار کرد

کدخبر: ۲۸۶۳۷۱
اقتصادنیوز: معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در تهران درباره مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات مرتبط با برجام به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون سیاسی وزیر خارجه روسیه که به منظور رایزنی با همتای ایرانی خود درباره مناسبات دوجانبه و به ویژه تحولات مرتبط با برجام به تهران سفر کرده، با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی و گفت‌وگو است.

ریابکوف پیش از این خواستار برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام شده بود.

سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تأیید سفر ریابکوف عنوان کرد: یکی از کشورهای عضو (روسیه) درخواست برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را مطرح کرده که علی القاعده باید در مدت 60 روز برگزار شود. اگر ببینیم در این مدت تحول خاصی رخ دهد، ما به این رایزنی‌ها و گفتگوها و ابراز تمایل‌ها ادامه خواهیم داد، در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم را پس از 60 روز با قاطعیت برخواهد داشت.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت ماه همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای از توقف برخی تعهدات برجامی ایران خبر داد و به سایر طرف‌های باقیمانده در برجام 60 روز فرصت داد تا تعهدات مالی و بانکی خود را عملیاتی کنند.

جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه اعلام کرد که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز که 17 اردیبهشت ماه به مسکو سفر کرده بود، همزمان با اعلام تصمیم جدید ایران در تاریخ 18 اردیبهشت ماه در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و نامه حسن روحانی خطاب به پوتین در اعلام تصمیم ایران را تقدیم وزیر خارجه روسیه کرد. 

از سوی دیگر سید عباس عراقچی طی روزهای اخیر سفری به سه کشور حاشیه خلیج فارس (عمان، کویت و قطر) داشت و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در همه این دیدارها با تأکید بر عدم مذاکره ایران با آمریکا، از آمادگی تهران برای تعامل و همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس سخن گفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید