آسوشیتدپرس تحلیل کرد؛

دلیل سکوت نتانیاهو در تنش ایران و آمریکا

کدخبر: ۲۸۶۴۳۹
اقتصادنیوز؛ آسوشیتدپرس با اشاره به سکوت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره تنش‌های اخیر ایران و آمریکا، تحلیل می‌کند که این سکوت به دلیل ترس از موشک‌های حزب‌الله لبنان است.
دلیل سکوت نتانیاهو در تنش ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ در حالی که طی چند هفته اخیر درپی تنش‌زایی‌های مقامات دولتی آمریکا با ایران بر سر توافق هسته‌ای و تهدید به وقوع درگیری نظامی، منطقه وضعیتی ملتهب به خود گرفته اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل سکوتی عجیب پیشه کرده است.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در تحلیلی به بررسی این سکوت معنادار نتانیاهو پرداخته و نوشت: «در حالی که اسرائیل همواره از فشارهای واشنگتن بر تهران استقبال کرده، اما این بحران نتانیاهو را در موقعیت حساسی قرار داده به‌گونه‌ای که نمی‌خواهد عامل اصلی تحریک آمریکایی‌ها به آغاز درگیری نظامی باشد».

در ادامه این تحلیل آمده است که نتانیاهو نگران است که چیزی بگوید و آمریکا جنگ با ایران را آغاز کند و جنبش حزب‌الله لبنان نیز برای انتقام‌گیری اسرائیل را هدف حملات خود قرار دهد.

آسوشیتدپرس ضمن اشاره به اتهام‌زنی‌های متعدد نتانیاهو درباره تمایل ایران به ساخت تسلیحات اتمی، به سابقه تنش‌زایی‌های نخست‌وزیر اسرائیل حول ایران می‌پردازد: «از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ (در آمریکا)، اوضاع به نفع نتانیاهو تغییر کرد. او قویا ترامپ را تشویق کرد که سال گذشته از توافق هسته‌ای (ایران) خارج شود. او همچنین از احیا و تشدید تحریم‌ها علیه ایران استقبال کرد».

این خبرگزاری با بیان اینکه طی دهه اخیر، مقامات اسرائیل بارها تهدید کرده‌اند که در صورت احساس خطر درباره برنامه هسته‌ای ایران، تاسیسات مربوطه را هدف حملات هوایی قرار می‌دهند، تحلیل می‌کند: «اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، همه نگاه‌ها به سمت اسرائیل می‌چرخد... با در نظر گرفتن اینها، توجه‌گریزیِ نتانیاهو بیش از پیش به‌چشم می‌آید».

این در حالی است که «صاحی هانقبی» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل با استقبال از تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران، مدعی شده بود این مناقشات دو نتیجه خواهد داشت که هر دو برای تل‌آویو خوب خواهد بود: «یا ایرانی‌ها شروط آمریکا را پذیرفته و به پای میز مذاکره می‌روند و توافق جدیدی حاصل می‌شود یا درگیری رخ می‌دهد».

هانقبی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته بود: «واقعا گمان نمی‌کنم که ایرانی‌ها یا آمریکایی‌ها در حال حاضر به دنبال جنگ باشند....».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید