۵ کتاب پیشنهادی بیل گیتس برای مطالعه در تابستان ۲۰۱۹

کدخبر: ۲۸۶۶۰۶
اقتصاد نیوز:بیل گیتس، بنیانگذار بشر دوست و میلیاردر مایکروسافت چندی پیش فهرست کتاب های پیشنهادی اش برای مطالعه در تابستان را منتشر کرد و آنطور که او در وبلاگش نوشته کتاب upheaval یا انقلاب گل سر سبد انتخاب های اوست و «فرقی ندارد که موضوع دوران پس از انقلاب در شوروی باشد یا آمریکا در طول دوران جنگ یا انقلاب جهانی سیستم اقتصادی».
۵ کتاب پیشنهادی بیل گیتس برای مطالعه در تابستان ۲۰۱۹

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، البته بیل گیتس در وبلاگ خود یادآور شده که هیچیک از این کتاب ها برای اغلب مردم سبک نیستند و همگی شان تامل برانگیز و همراه با جنبه های متعالی هستند. گیتس به افرادی هم که دنبال یک کتاب مرسوم برای وقت گذرانی در تابستان هستند The Rosie Result اثر Graeme Simsion را پیشنهاد داده که رمان پایانی در سه گانه Rosie است و گیتس پیشتر هم به مخاطبانش مطالعه دو نسخه قبلی را توصیه کرده بود.

اما در ادامه نگاهی می اندازیم به فهرست پنج گانه گیتس برای مطالعه در تابستان:

۱-  نجیب زاده ای در مسکو اثر آمور تولس

A Gentleman in Moscow by Amor Towles 

این رمان نگاهی جالب، هوشمندانه و خوشبینانه به تاریخچه روسیه دارد از نگاه یک مرد. نجیب زاده ای در مسکو در واقع یک رمان تاریخی است که گیتس آن را از زاویه ای دیگر یک داستان ترسناک و عاشقانه هم می خواند. گیتس میگوید در زمان خواندن بخشهایی از کتاب حتی اشک به چشمانش آمده است.

او می گوید:

حتی اگر مثل من زیاد عاشق مطالعه در مورد روسیه نباشید (من همه آثار داستایوسکی را مطالعه کرده ام) این کتاب داستانی فوق العاده است که هرکسی از خواندنش لذت خواهد برد.

۲- انقلاب اثر جرد دیاموند

upheaval by Jared Diamond

جرد دیاموند مولف کتاب های پرفروشی است و در این اثر آنطور که گیتس می گوید به بررسی واکنش جوامع در طول دوران های بحرانی می پردازد.

او در این کتاب از چندین مطالعه موردی فوق العاده کمک می گیرد تا نشان دهد که جوامع چطور به چالش هایی نظیر جنگ داخلی و تهدیدات خارجی واکنش نشان می دهند. گیتس البته خاطرنشان می کند که محتوای کتاب کمی ناامید کننده است اما شخص او با این خوشبینی که از این پس بهتر می تواند مسائل را حل کند کتاب را تا انتها مطالعه کرده.

۳- ۹ پاینت اثر رز جرج

Nine Pints by Rose George

طبق گفته گیتس اگر با دیدن خون رنگ از رخساره تان می پرد این کتاب قطعا مناسب شما نیست چراکه اثر تازه رز جرج نگاهی عمیق به مقوله خون دارد و از خونگیری های باستانی گرفته تا کشفیات تازه در این زمینه را شامل می شود.

گیتس در ادامه چنین می گوید:

با این حال اگر مثل من هستید و این موضوع برایتان جالب است از خواندن این کتاب به قلم یک نویسنده بریتانیایی که رابطه شخصی نزدیکی هم با سوژه دارد لذت خواهید برد.

۹ پاینت که در واقع به متوسط خون موجود در بدن یک انسان معمولی اشاره دارد شاید در نگاه نخست گزینه مناسبی برای مطالعه در اوقات فراغت تابستانی به نظر نیاید اما جرج نویسنده ای چیره دست است که مطلبی جذاب و خواندنی برای دنبال کردن را به رشته تحریر در آورده است و به نظرم هرکسی که دوست داشته باشد اندکی بیشتر در رابطه با خون بداند باید این کتاب را مطالعه کند.

۴- روسای جمهور جنگ اثر مایکل بشلاس

Presidents of War by Michael Beschloss

مایکل بشلاس در این اثر خود که آن را در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسانده نگاهی دارد بر نحوه مدیریت ۹ درگیری بزرگی که روسای جمهور آمریکا از سال ۱۸۱۲ تا جنگ ویتنام با آنها روبرو شدند.

به گفته گیتس این اثر درسهای بزرگی را در مورد رهبری و مدیریت به خواننده می دهد و پرسش های بی پاسخی را پیش رویش می گذارد. از آنجا که مطالعه در مورد جنگ های امروز بدون اطلاع از گذشته و اثرات وقایع گذشته کار دشواری است گیتس خواندن این کتاب را به همه توصیه می کند.

۵- آینده کاپیتالیسم اثر پل کالیر

 The Future of Capitalism by Paul Collier

گیتس در مورد این پیشنهاد خود می نویسد:

پل کالیر اقتصاددان دانشگاه آکسفورد در کتاب آینده کاپیتالیسم موضوع را با طرح یک مساله پیچیده شروع می کند. اگر فاکتورهایی نظیر رشد ناخالص ملی یا طول عمر را در نظر بگیرید متوجه می شوید که زندگی برای اغلب مردم در سراسر جهان بهتر از همیشه شده، با این حال بسیاری سیستم کاپیتالیسم که این مزایا را داشته به زیر سوال می برند. نوعی حس قابل درک وجود دارد مبنی بر اینکه این سیستم با بحران روبروست.

کالیر در کتاب خود سه دلیل را بر میشمارد که نشان می دهد چراکه کاپیتالیسم برای برخی مفید بوده و برای برخی خیر. او همچنین راهکارهای خود را برای حل مساله ارائه می کند. گیتس البته با نظر نویسنده کتاب مخالف است اما باور دارد که پیشینه این فرد به عنوان یک اقتصاددان چشم اندازی هوشمندانه را در مورد مقصد نهایی کاپیتالیسم در اختیار خواننده قرار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید