آیا «ملون» میوه‌ای تراریخته و سرطان‌زا است؟

کدخبر: ۲۸۶۶۰۷
اقتصاد نیوز: در روزهای اخیر خبر هایی در مورد وجود میوه های تراریخته و فراوری شده در کشور خبرهایی منتشر و در مورد زیان های آنها هشدارهایی داده شده است. اما یک مقام مسئول این موضوع را تکذیب کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز،معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نه تنها ملون بلکه هیچ نوع میوه تراریخته‌ای در بازار کشور وجود ندارد. مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سلامت میوه ملون اظهار کرد: مدتی است که اخبار و شایعه‌هایی مبنی وجود میوه‌های تراریخته در بازار کشور از جمله ملون در فضای مجازی منتشر می‌شود. این شایعات ملون را میوه‌ای جدید، تراریخته و سرطان‌زا معرفی می‌کنند.

وی بیان‌ کرد: همانند بسیاری از اخبار در فضای مجازی، این خبر هم صحت ندارد. هیچ ملون تراریخته‌ای در بازار مصرف کشور‌های دنیا از جمله ایران وجود ندارد  و خانواده‌ها می‌توانند نسبت به سلامت این میوه و سایر میوه‌های موجود در بازار اطمینان داشته باشند.

ملون

ولایی تاکید کرد: تعداد و نوع محصولات تراریخته موجود در بازار جهانی کاملا شناخته شده‌اند و فروش این محصولات به طور مداوم  رصد می‌شود؛ عمده‌ترین محصولات تراریخته شامل سویا، ذرت، کلزا و پنبه هستند که اغلب برای استفاده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کم تر شاهد وجود آن‌ها در محصولات غذایی هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآوری کرد: محصولات تراریخته فقط در برخی از کشور‌ها و آن هم در سطح بسیار محدود ارائه می‌شوند؛ محصولات تراریخته‌ای مانند سیب زمینی، یونجه پاپایا یا همان خربزه درختی و چغندر قند هم در برخی کشورها کشت می‌شود، اما  همانگونه که اشاره شد در سطح محدود توزیع می‌شود و بیشترین مصرف را در داخل خود کشور‌ها دارند.

وی با تاکید بر تراریخته نبودن محصولات موجود در بازار تصریح کرد: در کشور ما تنها محصولات تراریخته موجود ذرت دامی، کلزا و سویا  هستند؛ نه تنها ملون بلکه هیچ نوع میوه تراریخته‌ای در بازار کشور وجود ندارد و می‌توانید از سلامت این میوه‌ها اطمینان داشته باشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید