سیاست‌های تشویقی فرزندآوری در کشورهای جهان؛ در نروژ، سوئد و... برای مادران و پدران چه تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود؟

کدخبر: ۲۸۶۷۰۶
اقتصادنیوز:بسیاری از جوامع ترس سالمند شدن جمعیت کشورشان را دارند و برای همین سیاست‌ها و راهکارهایی را در پیش می‌گیرند تا داشتن خانواده بزرگ‌تر را دغدغه شهروندانشان کنند و نسل‌های آینده را از داشتن جمعیت سالمند و مشکلات آن نجات دهند.

به گزارش اقتصادنیوز  روزنامه شهروند در گزارشی برنامه‌های بعضی از کشورها در مبارزه با سالخوردگی جمعیت را مرور کرده است. 

روسیه

یکی از کشورهایی که سیاست‌های تشویقی فرزندآوری را دنبال می‌کند روسیه است؛ کشوری که بعد از روی کار آمدن پوتین این سیاست‌ها را به طور جدی‌تری دنبال کرد. شاید جالب است بدانید خانواده‌هایی که فرزند دارند از پرداخت مالیات تا سقف معینی معاف هستند و مورد حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندشان قرار می‌گیرند، البته فرزند سوم به معنی خانه‌ای است که پدرومادر از دولت هدیه می‌گیرند. همچنین مادری که بیش از دو فرزند دارد، می‌تواند کمک‌هزینه قابل توجهی دریافت کند. استفاده از کودکستان رایگان، حمایت مالی به صورت سبد کالا و پرداخت نقدی به خانواده‌ها از دیگر موارد حمایتی است. از طرف دیگر نمایندگان مجلس روسیه تلاش کردند قانونی که توسط «جوزف استالین» مبنی بر جریمه مالیاتی خانواده‌های بدون فرزند تصویب شده بود را اجرایی کنند. بر این اساس مردان بدون فرزند ٢٥ تا ٥٠ سال و زنان ٢٠ تا ٤٥ سال باید ٦درصد درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.
فرانسه

هزار یورو کمک بلاعوض برای فرزند سوم؛ سیاستی است که در فرانسه دنبال می‌شود، البته در کنار ١٦ هفته مرخصی با حقوق و مزایای کامل که از شش‌هفته پیش از تولد کودکانشان آغاز می‌شود؛ بعد از تولد به مرخصی سه ساله و بدون حقوق منتهی می‌شود و بعد از آن بدون هیچ محدودیتی آنها به شغل قبلیشان بازمی‌گردند.
همچنین دولت تضمین می‌کند مخارج تحصیل فرزندان خانواده‌ها از پیش‌دبستانی تا دانشگاه را تأمین کند. اگر خانواده‌ها به دلیل تولد فرزندشان خدمتکار استخدام کنند، دولت بخشی از این هزینه را می‌پردازد. از دیگر سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور فرانسه می‌توان به اختصاص سبد کالا به خانواده‌ها اشاره کرد. دولت فرانسه برای زنانی که تازه مادر شده‌اند، امکاناتی نظیر ویزیت مجانی دکتر یا برخورداری از خدمات پرستاری در خانه را فراهم می‌کند.
سوئد

در این کشور مرخصی والدین ١٥ماه است و آنها اجازه دارند بعد از این مدت تا هشت‌سالگی کودک‌شان به‌طور متناوب مرخصی بگیرند و در زمان مرخصی، از ٨٠‌درصد حقوق خود، معادل ٤٨٠ روز کاری بهره‌مند شوند. همچنین خانواده‌هایی که بعد از ٣٠ ماه برای فرزند بعدی اقدام می‌کنند، از امکانات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. یکی از این تسهیلات اجتماعی که دولت سوئد برای کودکان سوئدی قائل است «بارن بیدراگ» یا همان «کمک‌هزینه کودک» است. این کمک‌هزینه، مبلغ مشخص و بلاعوضی است که دولت سوئد در ازای هر کودکی که در سوئد متولد می‌شود تا زمانی که کودک به ١٦ سالگی برسد به والدین پرداخت می‌کند. میزان این کمک‌هزینه ارتباطی با میزان درآمد والدین کودک ندارد و همه اقشار جامعه با هر سطح درآمدی از این تسهیلات دولت سوئد برخوردار هستند.
نروژ

سیاست‌های این کشور نه فقط درباره افزایش جمعیت بلکه در زمینه حمایت از کودکان تازه متولد شده هم فوق‌العاده است. تخفیف ساعات کاری به همراه دریافت مزایای شغلی برای والدین و تصویب قوانینی در زمینه ایجاد مراکز رفاهی و حمایتی برای مراقبت روزانه از کودکان، بخشی از این حمایت‌هاست. در این کشور پس از تولد هر کودک، پدر و مادر دو هفته مرخصی با حقوق دارند. پس از این مدت، آنها می‌توانند بین ٤٦ هفته مرخصی با حقوق کامل یا ٥٦ هفته مرخصی با ٨٠‌درصد پرداختی که باید میان والدین تقسیم شود، یکی را انتخاب کنند. به منظور اطمینان از این‌که پدران حتماً در امر نگهداری و بزرگ‌کردن کودکان‌شان مشارکت خواهند داشت، پدران موظفند دست‌کم ١٠ هفته از این دوران را از محل کار مرخصی بگیرند. جالب اینجاست که استفاده از این مرخصی برای وزیران دولت نیز امری غیر عادی تلقی نمی‌شود و بسیار معمول است که وزیران دولتی در سال نخست تولد فرزندشان، چند ماهی در مرخصی باشند. در ضمن دولت به یکی از والدینی که تصمیم دارند تا دوسالگی کودکشان در خانه بمانند، کمک‌هزینه ویژه‌ای پرداخت می‌کند. به همه اینها مراقبت‌های رایگان از کودک، دارو و درمان رایگان و حق اولاد در فیش حقوقی هم اضافه می‌شود.
ژاپن

ژاپن یکی از پیرترین کشورهای جهان است که نرخ رشد جمعیت آن منفی ٣ درصد است. به گفته کارشناسان، اگر این روال ادامه داشته باشد در سال ٣٠١١ دیگر در ژاپن کودک زیر ١٥ سالی وجود ندارد. برای بهبود وضع هرم جمعیتی در این کشور، قانونی به نام «کودوموتیت» وضع شد که طبق آن، خانواده‌هایی که فرزند زیر ١٥سال دارند، ماهانه تا ١٣‌هزار ین کمک مالی دریافت می‌کنند. همچنین پدر و مادر یک به یک می‌توانند با دریافت نصف حقوق خود تا سقف تعیین شده به مرخصی بروند و این درحالی است که بعد از آن می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کار قبلی خود بازگردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید