گفتگوی مرکل و پمئو درباره ایران

کدخبر: ۲۸۶۷۶۹
اقتصادنیوز: صدراعظم آلمان جمعه در برلین با وزیر خارجه آمریکا دیدار و با وی درباره ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان جمعه در برلین با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا دیدار و با وی درباره ایران گفت‌وگو کرد. 

طبق گزارش یورونیوز، در این دیدار که حدود ۴۵ دقیقه به طول انجامید دو طرف درباره مسائل مختلف از جمله ایران، افغانستان، سوریه و لیبی رایزنی کردند.

پامپئو تور پنج روزه خود به اروپا را از امروز جمعه آغاز کرد و در اولین سفر وارد آلمان شد. او قرار است به سوئیس، هلند و انگلیس هم سفر کند. 

پامپئو قبل از دیدار با مرکل در یک کنفرانس خبری مشترک تلاش کرد اختلافات میان آمریکا و آلمان را برجسته نکند. او گفت: «آلمان، یکی از متحدان بزرگ و مهم ایالات متحده است و به همین دلیل است که من از اینکه امروز زمانم را با صدراعظم مرکل می‌گذارنم خوشحال هستم.»

 وی اضافه کرد: «کشورهای ما بایستی در کنار شریکانمان در ناتو و متحدانمان کارهای مهمی در راستای رسیدن به امنیت برای مردم، ثبات و صلح انجام دهند.»

مرکل هم گفت دو طرف درباره مسائل متعددی گفت‌وگو خواهند کرد «زیرا دنیا در وضعیتی بسیار ناآرام قرار دارد.»

صدراعظم آلمان گفت: «اول از همه مسئله ایران مورد بحث ما خواهد بود و اینکه چگونه از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم و چطور مانع اقدامات ستیزه‌جویانه بیشتر ایران شویم.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

 یکی از وعده‌هایی که اروپایی‌ها گفته‌اند قصد دارند از طریق آن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را جبران کنند راه‌اندازی یک کانال مالی موسوم به «اینستکس» جهت تسهیل روابط تجاری با ایران است.  

سه کشور اروپایی طرف برجام روز ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کردند ساز و کار اینستکس را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند. 

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است. 

خبرنگار الجزیره از برلین گزارش داده از  جمله مسائلی که در دیدار با مرکل در دستور کار پامپئو قرار دارد تضعیف این کانال مالی است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید