دیپلماسی زیرکانه علیه لفاظی قلدرمآبانه

عقب‌نشینی ترامپ در مقابل بازی هوشمندانه ظریف

کدخبر: ۲۸۶۷۷۹
اقتصادنیوز؛ با اوج‌گیری سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران و تشدید تنش‌ها میاندو کشور، دستگاه دیپلماسی ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف، دور تازه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک را در چند مرحله به اجرا گذاشت. دیپلماسی دولت روحانی در کنار عواملی چون توانایی‌های نظامی بازدارنده و موقعیت ژئوپولتیک ایران منجر شد که نهایتاً رئیس‌جمهوری آمریکا از آن لفاظی‌های قلدرمآبانه گام به گام عقب‌نشینی کند و بگوید: تنها می‌خواهم ایران به سلاح هسته‌ای «نه» بگوید.
عقب‌نشینی ترامپ در مقابل بازی هوشمندانه ظریف

به گزارش اقتصادنیوز؛ با نزدیک شدن به سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام، دولت ترامپ با تشدید جنگ روانی و تهدیدات و تحریم‌ها در جهت به اوج رساندن سیاست فشار حداکثری حرکت کرد. از سوی دیگر بی‌عملی اروپایی‌ها در زمینه تعهدات و تامین منافع برجامی ایران، وزارت‌خارجه کشورمان نیز برنامه‌های دیپلماتیک خود را کلید زد.

ابتکار ظریف

سفر ظریف به نیویورک

اوایل اردیبهشت‌ماه و پس از لغو معافیت‌های تحریمی ایران، محمدجواد ظریف در سفری رسانه‌ای عازم نیویورک شد. همزمان با انتصاب مجید تخت‌روانچی به سمت نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل تحرکات دیپلماسی رسانه‌ای ایران ردآمریکا افزایش یافت. ظریف با رسانه‌های آمریکا مصاحبه کرد و در یکی از مهمترین آنها با فاکس‌نیوز (تنها رسانه محبوب ترامپ) به گفت‌وگو نشست. ظریف در این مصاحبه گفته بود معتقدم که شخص ترامپ در پی جنگ با ایران نیست و در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که مخالف ورود آمریکا به جنگ دیگری است، اما تیم B یعنی جان بولتن ، بی بی (نتانیاهو) ، بن سلمان و بن زاید در صدد کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند.

ظریف و والاس

فیلم/ پرده‌برداری ظریف از خیانت بولتون به ترامپ

ظریف و برنان

فیلم/ چگونه زبان بدن ظریف مجری CBS را ناک‌اوت کرد؟

چند روز پس از مصاحبه محمدجواد ظریف با فاکس‌نیوز و سی‌بی‌اس، برخی رسانه‌های آمریکایی از افزایش اختلاف‌ها میان دونالد ترامپ و جان بولتون پرده برداشتند و همچنان آینده بولتون در کاخ سفید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی چندی پیش رسانه نشنال‌اینترست از داگلاس مک‌گرگور به عنوان گزینه جانشینی بولتون در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید نام برد. روز چهارشنبه ۸ خرداد روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد که ترامپ و بولتون در رویکردهای خود به شدت اختلاف دارند. رئیس جمهوری آمریکا با شعار خروج از جنگ های بی پایان به قدرت رسید اما بولتون حامی اقدامی نظامی است.

نیویورک‌تایمز: بولتون یک گام دیگر به اخراج نزدیک شد
نشنال اینترست: ترامپ سرانجام تصمیم به اخراج «جان بولتون» گرفته است

تور آسیایی ظریف و سفر به ژاپن

وزیر امور خارجه ایران اواخر اردیبهشت پس از سفر به هند راهی ژاپن شد و با مقامات عالی این کشور از جمله شینزو آبه، نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در بدو ورود به توکیو درباره هدف این سفر عنوان کرد: بعد از اقدامات و تنش زایی های آمریکا ضرورت دارد با کشورها و شرکای مهم ایران مشورتهایی صورت بگیرد، به دعوت وزیر خارجه ژاپن که علاقه داشت گفتگویی در این زمینه انجام شود، به ژاپن سفر کردم.

تاکید نخست وزیر ژاپن در دیدار با ظریف بر حفظ برجام

دیپلماسی توئیتری ظریف

با وجود بالا گرفتن تنش‌ها، محمد جوادظریف بارها از توئیتر به عنوان بستری برای اعلام مواضع ایران و نیز برقراری ارتباط با مردم و رهبران کشورهای مختلف استفاده کرد. ظریف در چند نوبت علیه سیاست‌های بولتون موضع گرفت و ترامپ را به چالش کشید.

بیشتر بخوانید:
گام بعدی ظریف برای تشدید اختلاف بولتون و ترامپ
ظریف :«تیم ب» یک حرف می زند و ترامپ حرف دیگر
ظریف دوباره دست تیم B را رو کرد

ظریف در یکی از این پیام‌ها در واکنش به توئیت تهدیدآمیز دونالد ترامپ درباره ایران به وی پیشنهاد داد به جای تهدید کردن، احترام گذاشتن را امتحان کند. از آن پس بود که لحن ترامپ درباره ایران ملایم‌تر شد و در سفرش به ژاپن گفت: تنها می‌خواهم ایران به سلاح هسته‌ای «نه» بگوید. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته بود: ایران شانس این را دارد که کشوری بزرگ باشد. با همین حاکمیت. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوئیم.

بیشتر بخوانید:
پیشنهاد ظریف به ترامپ: احترام را امتحان کن
واکنش ظریف به لحن مسالمت‌جویانه ترامپ در توکیو

در ادامه نیز خبرگزاری ژاپنی یومیوری گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا که هم‌اکنون در ژاپن به سر می‌برد از شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، خواسته است هر چه سریعتر [برای میانجیگری] به ایران سفر کند.

آبه و ترامپ

سفر شینزو آبه به تهران

روز گذشته (جمعه ۱۰ خرداد) پایگاه خبری «اس‌سی‌ام‌پی» گزارش داد که دولت ژاپن روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) را برای سفر «آبه شینزو» نخست وزیر این کشور به تهران برنامه ریزی کرده است. این گزارش می‌گوید که نخست وزیر ژاپن امیدوار است در این سفر بتواند پلی برای کاهش اختلافات میان ایران و آمریکا و کاهش تنش‌ها در منطقه باشد.

شبکه تلویزیونی FNN ژاپن به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد ترامپ اخیرا از آبه شینزو خواسته «به زودی» زمینه برگزاری دیداری میان مقام‌های ایران و آمریکا را فراهم آورد. ترامپ در نشست خبری خود با نخست وزیر ژاپن در توکیو درباره ایران گفته بود: «می‌دانم که آقای نخست‌وزیر و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با رهبران ایران دارد، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد».

ترامپ درباره سفر احتمالی نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز تصریح کرد: «آقای نخست‌وزیر درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ایران خواستار صحبت خواهد شد. اگر آن‌ها بخواهند صحبت کنند، ما نیز خواستار گفتگو خواهیم بود. خواهیم دید که چه می‌شود... کسی نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، مخصوصا من».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید