شروط امارات پیش شرط های القا شده از سوی جان بولتون است

کدخبر: ۲۸۶۸۵۴
اقتصادنیوز- تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: پیش شرط های امارات برای انجام گفت وگو با ایران تقلیدی سطحی و کورکورانه از پیش شرط های وزیر امور خارجه آمریکا برای انجام گفت وگو با تهران است و به نظر می رسد این پیش شرطها از سوی بولتون به آنها القا شده است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ «رضا میرابیان» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به پیشنهاد محمدجواد ظریف به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای امضای معاهده عدم تعرض گفت: پیشنهاد وزیر امور خارجه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در بغداد و پیش از برگزاری نشست مکه مطرح شد، پیشنهاد جدیدی نیست و قبلا نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران در قالب مسائلی نظیر همکاری های دسته جمعی، مجمع گفت وگوهای منطقه ای، همکاری امنیتی منطقه ای و... برای جلوگیری از جنگ و دخالت نیروها و کشورهای فرامنطقه ای مطرح شده بود.

وی اضافه کرد: دلیل طرح این مسئله ناشی از حسن نیت و حسن همجواری جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است. ایران خواهان دوستی، گفت وگو و همکاری با این کشورها است اما برخلاف جمهوری اسلامی ایران، برخی از همسایگان جنوبی ایران رویکرد  مسالمت آمیز و دوستانه ای مبتنی بر حسن همجواری ندارند و طی دهه های گذشته به ویژه در سال های اخیر، رویکردهای خصمانه ای را با ایران در پیش گرفته اند.

امارات در حدی نیست که برای ایران شرط بگذارد

کارشناس مسائل خلیج فارس با اشاره به پیش شرط های مشاور امیر ابوظبی برای قبول پیشنهاد مذاکره با ایران از سوی کشورهای عربی تصریح کرد: نه این مقام اماراتی و نه دیگر مسئولان اماراتی در حد و اندازه ای نیستند که بخواهند چنین مسائلی را مطرح کرده و برای ایران شرط گذاری کنند. آنها همانطور که تقریبا در تمامی مسائل از آمریکایی ها پیروی می کنند، به نظر می رسد در این مسئله نیز از آمریکا دنباله روی کرده اند.

وی با بیان اینکه پیش شرط های امارات برای انجام گفت وگو با ایران تقلیدی سطحی و کورکورانه از پیش شرط های وزیر امور خارجه آمریکا برای انجام گفت وگو با تهران است، خاطرنشان کرد: پیش شرط های مطرح شده از سوی امارات نه تنها قابل گفت وگو و پذیرش نیست بلکه خنده دار هم به نظر می رسد چراکه فراتر از ظرفیت کشور کوچکی چون امارات است. در واقع، ایران پیش شرط های آمریکا را هم قبول نکرد چه برسد به آنکه بخواهد شروط اماراتی ها را قبول کند.

شروط امارات پاسخ نه به پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض ایران است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: پیشنهاد جمهوری اسلامی نشان داد که ایران برای گفت وگو و همکاری با کشورها بدون پیش شرط آماده است و این برخی از کشورهای حاشیه خیلج فارس هستند که همچنان آماده گفت وگو با تهران نیستند.

میرابیان با بیان اینکه طرح این شروط به معنای پاسخ نه آنها به طرح معاهده عدم تعرض است، ابراز داشت: این شروط به خاطر این بود که بگویند ما به درخواست ایران پاسخ دادیم ولی این قبول این پیش شرط ها شدنی نیست و نشات گرفته از عدم حسن نیت آنها است.

شروط امارات پیش شرط های القا شده از سوی جان بولتون است

وی با یادآوری سفر چند روز قبل جان بولتون به ابوظبی و دیدار وی با مقامات اماراتی بیان کرد: چند روز قبل مشاور امنیت ملی ترامپ سفری چند ساعته به ابوظبی داشت و دیدارهای مفصلی با مقامات این کشور از جمله محمد بن زاید داشت، به گونه ای که می توان گفت که شروط امارات برای ایران پیش شرط های القا شده از سوی جان بولتون به آنها است.

این کارشناس مسائل خلیج فارس به لفاظی های عربستان و امارات علیه ایران در نشست مکه طی روزهای گذشته هم اشاره کرد و گفت: در اجلاس سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس در مکه  عربستان سعودی و امارات مواضع خصمانه و پر از تنفر و خشمی را علیه ایران مطرح کردند که این برخلاف اظهارات برهم صالح، رئیس جمهور عراق و تلاش های امیر کویت بود که سعی می کرد محیط را آرام کرده و از تنش ها بکاهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید