مشکلات ارزی علیه تداوم پرسپولیسِ برانکو

کدخبر: ۲۸۶۹۰۹
اقتصاد نیوز: پرسپولیس امشب در حالی فینال جام حذفی را برگزار می کند که چند هفته قبل، جشن قهرمانی در لیگ برتر را برگزار کرد و حالا امیدوار به کسب هفتمین جام قهرمانی با برانکو ایوانکوویچ است.
مشکلات ارزی علیه تداوم پرسپولیسِ برانکو

به گزارش اقتصاد نیوز،شاگردان این سرمربی کروات، در این سال ها با ارائه نمایش های خوب و ثبات در عملکرد قابل قبول، روزهای خوبی را برای باشگاه پرسپولیس رقم زدند و سبب شدند پرسپولیسی ها بهترین دوران تاریخ خود را سپری کنند. در این سال ها برانکو سه بار با مدیران عامل پرسپولیس قرارداد امضا کرده است. اولی در وضعیت بیم و امید در ترکیه با حضور محمدحسین نژادفلاح به امضا رسید، دومی در اواسط لیگ پانزدهم با امضای علی اکبرطاهری منعقد شد و سومی نیز در دوران گرشاسبی بود که در مجموع برانکو را برای 4 سال در پرسپولیس ماندگار کرد. ایوانکوویچ اکنون یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد اما مشکلات ارزی که درباره اش می توان بیشتر نوشت، سبب شده اند تا او وضعیت مبهمی را تجربه کند. وضعیتی که شاید در روزهای آینده منجر به خروج کادر کروات پرسپولیس از ایران و پایان همکاری آن ها با قرمزپوشان پایتخت شود.

مشکلات ارزی؛ تامین، تبدیل و انتقال

 در دو سال اخیر کشور ایران به طور کلی درگیر مشکلات ارزی بوده و نمود آن در فوتبال نیز مشاهده شده است. باتوجه به کاهش درآمد دولت، بازتاب این بحران ها در باشگاه های دولتی نظیر پرسپولیس و استقلال بیشتر بوده و حالا به اوج خود رسیده است. اما این مشکلات به صورت جزئی چه مسائلی را برای پرسپولیس در بر می گیرند؟ مهم ترین مسئله، تامین ارز است. باشگاه برای پرداخت حقوق بازیکنان و مربیان خارجی به ارزهایی نظیر دلار و یورو نیاز دارد که اکنون نسبت به سال گذشته یا دو سال گذشته افزایش چند برابری داشته اند. در کمترین میزان، یورو به قیمت ۱۵ هزار تومان در بازار آزاد به فروش می رسد و طبیعتا برای باشگاهی نظیر پرسپولیس که بی بهره از کمک های مالکانش، با درآمد ریالی از اسپانسر به گذران روزگار مشغول است، تامین ۱.۵میلیون یورو بسیار سخت و در بعضی مقاطع نشدنی است. پرسپولیسی ها که دلار دولتی را دست نیافتنی می بینند، در یک سال اخیر از دریافت ارز نیمایی نیز اغلب ناکام بوده اند. همچنین در صورت تامین ریالی ارز نیز پرسپولیسی ها گاها در تبدیل ریال به پول های خارجی دچار مشکلات عجیب شده اند! مشکل دیگر، انتقال پول از ایران به خارج از کشور است که حالا با تحریم های بانکی به سختی صورت می گیرد. پرسپولیسی ها این مشکل را در پرداخت حقوق برانکو و دستیارانش به همراه دو بازیکن کروات خود تجربه و البته در دریافت پاداش ای اف سی نیز به صورت کامل احساس کرد.

تیم های خصوصی با دست باز به دنبال برانکو

 پرسپولیس در شرایطی از پرداخت ۱.۵ میلیون حقوق برانکو و دستیارانش عاجز است که تیم های دیگر پیشنهاداتی قابل توجه را به برانکو داده اند، تیم هایی اغلب در گیر و دار مشکلات دولتی نیستند. علاوه بر آن ها، تیم های خارجی هم با پیشنهادات اغواگرایانه به دنبال استخدام سرمربی تیم پرسپولیس هستند. چند روز پیش خبر آمد که باشگاه الاتفاق عربستان برانکو را می خواهد و پیش تر هم اخباری درباره چونبوک موتورز کره جنوبی وجود داشت. همچنین برانکو پیشنهاد چند تیم مصری و عربی دیگر را هم تائید کرد که طبیعتا حاضر هستند چنین مبالغی را به راحتی پرداخت کنند.

تعدیل کادرفنی؛ راهکار نخست و دور از انتظار

 پرداخت ۱.۵ میلیون یورو به برانکو، مارکو، ایگور و زلاتکو باتوجه به هت تریک قهرمانی، شانس قهرمانی در جام حذفی، کسب سوپرجام، موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا و... انتظاری است که هواداران پرسپولیس از کادر مدیریتی دارند اما باتوجه به عدم وجود پاداش برای قهرمانی در مسابقات داخلی و همچنین نبود حق پخش، به نوعی تمام این عنوان ها هیچ درآمدی برای پرسپولیس ندارند و شاید تنها منجر به افزایش چند درصدی درآمد آن ها از اسپانسر شوند. بنابراین سرخپوشان برای پرداخت حقوق دستیاران برانکو با مشکلات جدی مواجه هستند و شاید از برانکو بخواهند که در فهرست کادرفنی تیم بازنگری کند. موضوعی که بعید است مورد قبول پروفسور قرار بگیرد.

راهکار دوم؛ پرداخت حقوق با فروش بازیکن

 در هفته های اخیر باشگاه پرسپولیس با پیشنهاداتی برای بازیکنانش از جمله علی علیپور مواجه بوده و شاید در روزهای آینده پیشنهاد برای علیرضا بیرانوند نیز دریافت کند. سرخ ها می توانند با فروش این دو ستاره خود، حقوق برانکو را پرداخت کنند و سپس با خرید مهره های ارزان تر، به استقبال لیگ نوزدهم بروند.

مشکلات باشگاه و برانکو برای جدایی

 اما حتی در صورت تامین ارز  هم، شاید برانکو دلایلی برای جدایی داشته باشد. او در صورت کسب جام حذفی، در تاریخ باشگاه پرسپولیس ماندگار خواهد شد و شاید توده هواداران در فصل جدید، چیزی به جز قهرمانی را از او قبول نکنند. همین موضوع طبیعتا کار او، دستیاران و شاگردانش را سخت و سخت تر خواهد کرد. مسئله دیگر این است که در صورت جدایی برانکو، کادر مدیریتی پرسپولیس بیشترین میزان را از روی هواداران و رسانه های هواداری تجربه خواهد کرد و به همین خاطر جدایی برانکو ریسکی است که شاید هر مدیریتی آن را تحمل نکند. همانطور که حالا دوران مدیریت علی اکبر طاهری با یک تمدید قرارداد و یک محرومیت نقل و انتقالاتی به یاد آورده می شود یا دوران حمیدرضا سیاسی با مشکلات خاص خود در یادها مانده، شاید این دوره مدیریتی نیز به پایان دوران باشکوه پرسپولیسِ برانکو در خاطره هواداران جاودانه شود و این، همان چیزی است که هیچ مدیری دوست ندارد در رزومه اش باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید