هراس دولت ترامپ از رشد تسلیحات چین در غرب آسیا

کدخبر: ۲۸۷۱۹۹
اقتصادنیوز: تارنمای « المانیتور » با استناد به گزارش اخیر پنتاگون نوشت دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به‌شدت نگران رشد و توسعه تسلیحات چین در میدان‌های جنگ در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ در گزارش وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) که به تازگی منتشر شد، آمده است که متحدان دیرینه آمریکا در منطقه خاورمیانه به خرید تجهیزات نظامی و فن آوری ساخت کشور چین روی آورده‌اند که این امر منجر به محدود شدن صادرات تسلیحات آمریکا به کشورهای این منطقه شده است.

پنتاگون به‌طور فزاینده‌ای نگران است که افزایش فروش تسلیحات چین بتواند جایگاه اقتصادی و نظامی آمریکا در منطقه را متزلزل کند.

پیش از این بیشترین خرید تسلیحات نظامی کشورهای منطقه خاورمیانه از کشور آمریکا صورت می‌گرفت .

«راندال شریور» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور منطقه اقیانوس هند به تارنمای المانیتور گفت، چین با استفاده از این ابزار به دنبال ایجاد روابط دفاعی و نظامی دقیق است.

به گفته شریور، چین کمتر مقید و پایبند به قوانین است. برهمین اساس خطر اشاعه وجود دارد.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، چین از سال 2013 تا 2017 به مقدار 10 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به مشتریان منطقه خاورمیانه فروخته است.

از آنجا که سه کشور عراق، عربستان و امارات بیشترین خرید تسلیحات نظامی خود را از طریق آمریکا انجام می‌دهند در نتیجه چین نتوانسته رقابت تنگاتنگی در فروش تسلیحات نظامی با آمریکا در این سه کشور داشته باشد.

اما با توجه به اینکه عربستان و امارات حضور نظامی خود در منطقه دریای سرخ و آفریقا را گسترش داده‌اند، به‌تازگی فروش پهپادهای چین به این کشورها افزایش یافته است.

در روزهای اخیر عملیات نیروی هوایی امارات بر آسمان کشور لیبی از طریق پهپادهای ساخت چین صورت گرفته است. در یمن نیز نیروهای حوثی تا کنون چندین عملیات از طریق پهپادهای ساخت چین انجام داده‌اند.

به گفته تارنمای المانیتور با توجه به رقابت پهپادهای چین در منطقه خاورمیانه با پهپادهای ساخت آمریکا، دولت ترامپ با صدور مجوز بیشتر به وزارت خارجه اجازه فروش تسلیحات نظامی به‌ویژه پهپادها به این منطقه را آسان‌تر کرده است.

در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) سال جاری وزارت خارجه آمریکا فروش پهپادهای رهگیری (Scan eagle) را برای عربستان سعودی صادر کرد. هم چنین دولت ترامپ به شرکت‌های آمریکایی اجازه داد که پهپادهایی را که فروش آنها توسط معاهدات منع نشده است، به‌طور مستقیم به کشورها بفروشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید