قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

کدخبر: ۲۸۷۲۳۶
​اقتصاد نیوز:اکثر مردم پس از خبرهایی که در خصوص معافیت حقوق واردات خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی منتشر شد، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشند؟ در ادامه تمام جزئیات این خبر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، بسیاری از مردم خواهان تغییراتی در بازار خودروهای وارداتی هستند تا با تصویب مصوبه‌ای که حتی اخیرا مجلس نیز با آن طرح موافقت کرده است، فضای خودرو کشور مطلوب شود. در واقع تمام این انتظارات با انتشار خبری مبنی بر آزاد شدن واردات خودروهای تمام الکتریکی و تمام هیبریدی منتشر شد که فارغ از جزئیات آن فقط انتشار این خبر باعث شد تا به مدت یکی دو روز در بازار شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم. البته هم‌اکنون واردات هر نوع کالایی که در کشور شرایط تولید آن فراهم باشد، ممنوع خواهد بود و خودرو نیز همین وضعیت دارد و در همین رابطه مدتی قبل مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تاکید کرد به هیچ عنوان در سال 98 واردات خودرو صورت نمی‌گیرد. بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد قیمت خودروهای وارداتی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و فعالیت دلالان نیز وضعیت را ملتهب‌تر کرده است.

مجلس چه چیزی را تصویب کرد؟

در نشست علنی که در روز یکشنبه 29 اردیبهشت سال جاری توسط نمایندگان مجلس در خصوص بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو انجام شد، با ماده 4 این طرح موافقت کردند که طبق این ماده واردات خودروهای سواری تمام الکتریکی- بنزینی (تمام هیبریدی) تا زمان تولید آن‌ها در داخل کشور از پرداخت حقوق ورودی معاف است. دولت نیز وظیفه دارد تا زیرساخت‌های تولید داخل این خودروها را ظرف مدت 5 سال فراهم کند. همچنین هزینه‌های مالی بابت اجرای این ماده از محل درآمد‌های ناشی از اجرای حکم تبصره ماده 3 این قانون تامین خواهد شد.

احتمال کاهش قیمت خودرو

نمایندگان مجلس با موافقت این طرح بر این باورند که چنین مصوبه‌ای می‌تواند بازار خودرو را کنترل کرده و قیمت خودرو نیز به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. در همین رابطه بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

خوشبختانه با وجود لابی و ارتباطات قوی خودروسازان، کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد. البته ما خواهان برگشت به طرح اولیه طبق آیین‌نامه بودیم، اما با این درخواست موافقت نشد و با توجه به تغییراتی که در محتوای طرح انجام شده است، مجبور بودیم این طرح را مجددا به کمیسیون برگردانیم. یکی از پیشنهادهای دیگر ما در این طرح با توجه به مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی به ویژه در کلان شهرها این بوده که از واردات خودروهای هیبریدی حمایت شود و تعرفه واردات این خودروها مشابه سال گذشته باشد. معافیت عوارض واردات خودروهای هیبریدی و تمام برقی به ترغیب مردم برای مصرف این نوع خودروها کمک کند و باعث کاهش قیمت آن‌ها، رقابت‌پذیر کردن بازار، کاهش آلودگی و کاهش قیمت‌ها می‌شود و بازار را از حالت انحصاری خارج می‌کند.

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس نیز در این خصوص اظهار کرد پس از اینکه نمایندگان مجلس طرح واردات خودروهای سواری تمام برقی و هیبریدی را به مدت 5 سال معاف از پرداخت حقوق ورودی تصویب کردند باعث می‌شود تا قیمت خودروهای بنزینی به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند؛ برای مثال اگر قیمت یک خودرو تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار 200 میلیون تومان باشد، در بازار دیگر برای خرید خودرو سمند و ساندرو 200 میلیون تومان تقاضایی انجام نمی‌شود. از این رو واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی فوایدی چون کاهش چشمگیر قیمت خودرو را برای صنعت خودرو خواهد داشت و به همین دلیل مردم می‌بایست انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند.

ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی ادامه دارد

با توجه به مصوبه‌های که مجلس تصویب کرد، اما سید مهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت واردات خودروهای هیبریدی همچنان ممنوع است و طبق سیاست‌های تجاری کشور برنامه‌ریزی خواهیم کرد و بر اساس آن اقداماتی را انجام می‌دهیم. وی افزود معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی به معنای آزاد بودن واردات این خودروها نیست و همچنین این طرح می‌بایست پس از تصویب در مجلس توسط شورای نگهبان تایید شود و پس از ابلاغ قانون و طبق احکام متناسب با سیاست‌های تجاری کشور برنامه‌ریزی و اجرایی شود. وی با تاکید اینکه در سال 98 واردات خودرو در دستور کار قرار ندارد، افزود در شرایط کنونی و محدودیت‌های ارزی، کالاهای اساسی، مواد اولیه و تولید دارای اولویت واردات هستند و واردات کالاهای مصرفی در اولویت قرار ندارد.

ناتوانی مجلس در کنترل بازار و ساماندهی آن

با توجه به تمام اظهارنظرهای مسئولان حوزه واردات خودرو و نمایندگان مجلس این پرسش مطرح می‌شود که آیا مصوبه‌ای که از سوی مجلس تصویب شد به معنای کاهش قیمت خودرو است؟ در این خصوص کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند که این مصوبه دارای ابهامات متعددی است که یا اجرا نمی‌شود و اگر هم اجرا شود اتفاق ویژه‌ای برای بازار خودرو رخ نخواهد داد. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو معتقد است که چنین مصوبه‌هایی قابلیت اجرایی نداشته و منطقی به نظر نمی‌رسند. این کارشناس در ادامه افزود:

نمایندگان مجلس در حالی که می‌بایست به فکر برطرف‌سازی مشکلات کلان کشور در مبحث مدیریت پولی و سیاست‌های بانکی باشند، با مصوبه‌های نادرست در خصوص صنعت خودرو، فقط مشکلات این حوزه را بیشتر می‌کنند. مصوبه‌های مجلس در ارتباط با ساماندهی بازار خودرو، تماما غیرتخصصی و غیرکارشناسی بوده و مشکل این حوزه را برطرف نخواهند کرد. در واقع مجلسی‌ها فقط قصد دارند مشکلات تعداد معدودی لکسوس‌سوار را برطرف کنند؛ چراکه چنین مصوبه‌ای هیچ مشکلی از اکثریت جامعه را حل نمی‌کند. برطرف‌سازی مشکلات موجود در شبکه بانکی، توزیع نقدینگی، اجرای سیاست‌هایی با محوریت رونق‌بخشی به جریان تولید، حل مشکلات تامین ارز و تسهیل امور اداری در کسب‌وکارها مهم‌ترین مسائلی است که مجلس باید به صورت جدی آنها را مورد بررسی قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید