پیش‌بینی یک چهره اصولگرا: سه چهارم نمایندگان مجلس تغییر می‌کنند

کدخبر: ۲۸۷۳۹۳
اقتصادنیوز: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: در شرایط کنونی متاسفانه میزان رضایت‌مندی مردم به شدت کاهش پیدا کرده و اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت تضعیف شده و یک سرمایه بزرگ ملی ما که اعتماد مردم است در حال از دست رفتن است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، جواد آرین منش درباره نارضایتی‌های مردم از وضعیت معیشتی و تاثیر آن بر مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم گفت: انتخابات اسفندماه سال جاری یکی از خطیرترین و مهمترین انتخابات پس از انقلاب اسلامی است چراکه کشور در شرایط ویژه و دشوار اقتصادی قرار دارد. ما با شدیدترین تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم و تاثیر این تحریم‌ها خودش را در اقتصاد کشور نشان داده است.

اهم صحبت‌های وی را در ادامه بخوانید:

* در حال حاضر ۴۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند و با تورم فزاینده‌ای مواجه هستند و آثار فساد و رانت‌جویی در حال افزایش است.

* در چنین شرایطی در پایان سال جاری می‌خواهیم انتخابات برگزار کنیم. طبیعی است که میزان مشارکت مردم با میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد مسئولان رابطه مستقیم دارد، یعنی هرچقدر رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند، میزان مشارکت آن‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اما در شرایط کنونی متاسفانه میزان رضایت‌مندی مردم به شدت کاهش پیدا کرده و اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت تضعیف شده و یک سرمایه بزرگ ملی ما که اعتماد مردم است در حال از دست رفتن است.

*عدم رضایت از وضعیت موجود به عدم رضایت از عملکرد دولت و مجلس ختم می‌شود و مثلا در انتخابات مجلس آینده مردم به نمایندگان کنونی نگاه مثبتی نخواهند داشت و پیش‌بینی من این است که در چنین شرایطی تا سه چهارم نمایندگان مجلس تغییر کنند و مردم به دنبال افرادی خواهند گشت که بتوانند گره‌ای از مشکلات آنان را مرتفع کنند.

*شاید به همین دلیل بوده که خود نمایندگان مجلس هم با استانی شدن انتخابات مجلس موافقت کردند چون می‌خواهند کمتر با مخاطبان فعلی‌شان مواجه باشند و مخاطبان مستقیم فعلی که رضایت نسبی ندارند تبدیل به مخاطبان جدید شوند که شاید رویکرد مثبت‌تری به آن‌ها داشته باشند.

*ما اگر در دوران جنگ اقتصادی قرار داریم و با کمبودهایی مواجه هستیم، این را صادقانه به مردم بگوییم. بگوییم با این شرایط مواجه هستیم ولی اگر گفتیم صندوق‌های ما پر از دلار است، درنتیجه مردم خودشان را با آن شرایط تطبیق می‌دهند لذا باید واقعیت‌ها را صادقانه به مردم بگوییم، هرچند واقعیت‌هایی تلخ باشد اما اگر به مردم گفته شود بهتر از این است که مردم را نامحرم بدانیم.

* رسانه‌ها هم باید در شرایط جنگ اقتصادی و بحران رسالت خود را انجام دهند. نه از طرفی دل مردم را خالی کنند و نه از طرفی مردم را از واقعیت‌های موجود دور کنند به نحوی که مردم برای شنیدن واقعیت‌ها و اخبار و اطلاعات درست به سمت رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا نکنند.

* یکی از مشکلات ما این است که کاندیداهای ریاست‌جمهوری و کاندیداهای مجلس و مسئولیت‌های مختلف همه با تخریب پیشینیان جلو می‌آیند اما به جای این باید با برنامه ورود پیدا کنند که مشخص شود راه برون‌رفت از مشکلات ما چیست.

* من معتقدم که میزان اختیاراتی که رئیس‌جمهور در کشور ما دارد با مسئولیت و انتظاراتی که مردم دارند، هماهنگ نیست و این نقیصه به نظر من در قانون اساسی ما نهفته است؛ چرا که ما اصل تفکیک قوا را در قانون اساسی پذیرفتیم و اختیارات را بین قوای سه‌گانه و دیگر نهادها و شوراها توزیع کردیم و این‌ها برای جلوگیری از ایجاد دیکتاتوری بود. ولی عملا به دلیل محدودیت اختیارات، رئیس‌جمهور در کشور ما مثل رئیس‌جمهور در خیلی از کشورها با اختیارات کافی مواجه نیست.

* از طرف دیگر باید پذیرفت آقایانی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وارد عرصه می‌شوند و وعده‌هایی به مردم می‌دهند، با میزان اختیاراتی که در قانون اساسی وجود دارد آگاهی و آشنایی دارند و بر اساس همان اطلاعات و آگاهی‌ها است که وارد صحنه انتخابات می‌شوند و الان نباید ناکارآمدی‌ها را به حساب کمی اختیارات گذاشت.

* اگر قرار است اختیاراتی از سوی رهبری تفویض شود این موضوعی نیست که در فضای رسانه‌ای مطرح شود بلکه موضوعی است که رهبری باید مطرح کنند و (رئیس‌جمهور) اختیارات بیشتری را از مجلس و رهبری درخواست و دریافت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید