هفته پرکار وزارت‌خارجه/ آبه، ماس و فیشر به تهران می‌آیند

کدخبر: ۲۸۷۶۹۳
اقتصادنیوز؛ طی هفته پیش رو قرار است نخست‌وزیر ژاپن، وزیر خارجه آلمان و مدیر آلمانی اینستکس به تهران می‌آیند.
هفته پرکار وزارت‌خارجه/ آبه، ماس و فیشر به تهران می‌آیند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ در روز پنجشنبه سخنگوی دولت ژاپن به صورت رسمی در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد: شینزو آبه نخست وزیر این کشور در روزهای ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۲ تا ۲۴ خرداد ماه) به ایران سفر خواهد کرد.

سخنگوی دولت ژاپن در این نشست با خودداری از اعلام برنامه‌های کاری نخست وزیر ژاپن در جریان سفر به تهران تاکید کرد: ما تلاش خواهیم کرد که این سفر سفر مفید و معناداری باشد.

این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که شاهد بالا رفتن سطح اختلافات میان تهران و واشنگتن هستیم و حدود ده روز پیش ترامپ در جریان سفر به ژاپن از تصمیم شینزو آبه برای سفر به تهران استقبال و از آن حمایت کرد.

آبه و ترامپ

شینزو آبه اولین نخست وزیر ژاپن است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به تهران سفر می‌کند. تاکنون در مورد سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نظرات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده و همگی بر اهمیت فوق‌العاده این سفر تاکید کرده‌اند. برخی از تحلیلگران معتقدند که در این سفر شینزو آبه که از روابط خوبی با ترامپ نیز برخوردار است تلاش خواهد کرد که تهران و واشنگتن را متقاعد کند که به مذاکرات مستقیم با یکدیگر بازگردند و بدون پیش شرط در راستای کاهش تنش‌ها مجدداً بر سر میز مذاکره حضور یابند. برخی نیز معتقد هستند که احتمالاً نخست وزیر ژاپن حامل پیامی از سوی آمریکا برای مقامات تهران خواهد بود.

در همین راستا باید به این موضوع توجه داشت که ژاپن همواره بر اهمیت وجود ثبات و امنیت در خاورمیانه تاکید داشته چرا که بخش اعظمی از نیازهای نفتی‌اش را از این منطقه تأمین می‌کند و توکیو از مشتریان قدیمی نفت ایران محسوب می‌شود.

رسانه‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند که پیش از سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، وزیر خارجه این کشور آسیایی به تهران سفر خواهد کرد تا علاوه بر دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود مقدمات سفر آبه به تهران را نیز فراهم کند.

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران همزمان با نودمین سال آغاز روابط دیپلماتیک میان تهران و توکیو انجام می‌شود و شینزو آبه در جریان سفر دو روزه به تهران قرار است با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و مقام معظم رهبری دیدار و رایزنی کند.

در حالی رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که هدف اصلی سفر شینزو آبه به تهران تلاش برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن و متقاعد کردن دو کشور برای بازگشت به میز مذاکره است که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند این آمریکا بوده است که از میز مذاکره و توافق هسته‌ای خارج شده و به تعهدات خود در زمینه برجام عمل نکرده است و با فشار حداکثری به دنبال این است که سیاست‌های خود را به تهران تحمیل کند. مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تا زمانی که دولت آمریکا در سیاست‌های خود در قبال تهران تجدید نظر نکنند با این کشور وارد مذاکره نخواهند شد و روابط ایران و آمریکا در حال حاضر در مرحله میانجی قرار ندارد.

هایکو ماس

همچنین بنا بر اعلام دستگاه سیاست خارجی ایران و آلمان قرار است در هفته پیش رو هایکوماس وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در صدر هیأتی بلندپایه به تهران سفر کند. سفر این دیپلمات ارشد آلمانی به تهران یک روزه خواهد بود و او در جریان سفر به ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و همچنین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود بررسی آخرین تحولات در ارتباط با موضوع برجام و ساز و کار اینستکس از مهمترین محورهای رایزنی این دیپلمات ارشد آلمانی با مقامات تهران در جریان این سفر باشد.

سفر وزیر خارجه آلمان به تهران در حالی صورت می‌گیرد که ایران از بیش از یک ماه پیش با کاهش تعهدات برجامی خود به کشورهای عضو برجام فرصت ۶۰ روزه‌ای داد که به تعهدات خود در مقابل ایران که در این توافق بین‌المللی منعقد شده عمل کنند.

پر فیشر

همزمان با سفر وزیر امور خارجه آلمان "پرفیشر" مدیر آلمانی اینستکس نیز به ایران خواهد آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و آخرین تحولات مربوط به عملیاتی کردن این ساز و کار را بررسی خواهد کرد. سفر مدیر اینستکس به تهران در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش نیز دیدارهایی بین طرف‌های ایرانی و اروپایی این ساز و کار انجام شده بود.

چند روز پیش نیز معاون وزیر امور خارجه آلمان با سفر به تهران با سید عباس عراقچی همتای ایرانی خود دیدار کرد و تلاش کرد در این سفر مقدمات سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران را فراهم کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید