چهره اصولگرا: ادب، احترام و تواضع خاتمی مثال‌زدنی است/ امیدی به احمدی‌نژاد نداریم/ باهنر برای انتخابات مجلس به صحنه می‌آید

کدخبر: ۲۸۷۸۲۲
اقتصادنیوز: نایب رئیس‌جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: ما به روحیه تعامل و همگرایی با همفکران خود و حتی با جناح مقابل تاکید داریم. اگر بتوانیم با حفظ استقلال خود با جناح مقابل‌مان مناظره و نقاط اشتراک و اختلاف خود را احصا کنیم و ملت هم از آن اطلاع داشته باشند، باعث می‌شود مردم در انتخابات برای برگزیدن گرایش‌ها دید بازتری داشته باشند.
چهره اصولگرا: ادب، احترام و تواضع خاتمی مثال‌زدنی است/ امیدی به احمدی‌نژاد نداریم/ باهنر برای انتخابات مجلس به صحنه می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، ​محسن کوهکن درباره لزوم اقدامات مسئولان جهت ایجاد زمینه‌ای برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفت: کافی است مردم به این باور برسند که مسئولان اجرایی و دولتی کمر همت به حل مشکلات اقتصادی‌شان بسته‌اند. مردم ما مردمی هستند که اگر در گفتار و رفتار صداقت ببینند، ولو کارها هم به صورت مطلوب صد در صدی انجام نشود، قدردان خواهند بود.

فواید صداقت در رفتار مسئولان

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم حضور در انتخابات پرشور باشد مسئولان نظام از صدر تا ذیل یعنی از رئیس‌جمهور تا یک کارمند ساده باید با صداقت تمام و با رفتاری به دور از ریا اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم احساس کنند مسئولان به فکرشان هستند. این امر دو فایده دارد یکی اینکه سختی آلام برایشان راحت‌تر می‌شود، دوم اینکه مردم در این ارتباطات متوجه می‌شوند که خودشان در این شرایط اقتصادی باید چه رفتاری داشته باشند تا بتوانند بستری برای کمک به دولت و حاکمیت فراهم کنند. علاوه بر این موارد ضریب اعتماد به مسئولان هم بالا می‌رود که این مهمترین دستاورد است.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: زمانی که اعتمادسازی شکل بگیرد، حتی اگر مشکلات به صورت مطلوب حل نشود، مردم به این دلیل که شما با اخلاص و به دور از ریا قصد دارید مشکلشان را حل کنید، پای کار خواهند ایستاد چه در بحث انتخابات و چه در هر موضوع دیگری که نظام به آن نیاز داشته باشد.

تنها اقلیتی از جامعه ایدئولوژی‌محور است

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در مورد نحوه صف‌بندی‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در اننتخابات مجلس یازدهم گفت: زمانی است که شما دو حزب دارید و اینها برنامه‌هایی را مدنظر دارند، مردم برنامه‌های آنها را مورد ارزیابی قرار داده‌ و می‌گویند اگر این حزب روی کار بیاید در نتیجه این برنامه‌ها را پیاده خواهد کرد. در این حالت سایر کارشناسان هم این برنامه‌ها را رصد کرده و یک برنامه را انتخاب می‌کنند. اما در کشور ما این طور نیست که دو یا سه حزب قدرتمند وجود داشته باشند و برنامه بدهند بلکه با توجه به نوع نگاه‌ها به مسائل نظام و انقلاب و مسائل داخلی و خارجی، مشخصاتی بین گروه‌های مختلف بروز و ظهور داشته که از اوایل انقلاب به چپ و راست معروف بود و سپس به اصلاح‌طلب و اصولگرا تغییر یافته است.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم یادآور شد: اصلاح‌طلبی و اصولگرایی حزب یا تشکل نیستند، بلکه دو نگاه هستند. حال اگر کسی بگوید من اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستم و به من رای بدهید تنها اقلیتی از جامعه ایدئولوژی‌محور است و اینگونه رای می‌دهد اما برای توده مردمی که در انتخابات شرکت می‌کنند، شما باید به آنها بگویید که مشکلاتشان چیست، باید مشکلات‌شان را تحلیل و ریشه‌یابی کنید و مهم‌تر از همه این‌ها این است که راهکار ارائه دهد. باید راهکارهایی که بر اساس ظرفیت‌های موجود کشور عملی باشد به مردم ارائه شود.

مردم ما زود اعتماد می‌کنند

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اشکالی که زمان انتخابات پیش می‌آید این است که مردم ما به خاطر اینکه زود اعتماد می‌کنند، فکر می‌کنند اگر کسی به وضع موجود خیلی خوب انتقاد کند و با احساس هم حرف بزند، در نتیجه اگر انتخاب شود مشکل را حل می‌کند اما عموم افرادی که مایه، فکر و برنامه دارند، کل تبلیغات‌شان تنها تخطئه وضع موجود یا دولت و مجلس موجود نیست، انتقاد هم می‌کنند اما راهکارهای کارشناسی هم می‌دهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: برای اینکه مردم مطمئن شوند راهکارهای ارائه شده توسط کاندیداها کارشناسی است یا نه، رسانه‌های ما باید بحث مناظره‌های علمی و منطقی را در جامعه نهادینه کنند. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مناظره‌های روسای‌جمهور صرفا به سمت مسائل سیاسی و به آن سمتی که نباید می‌رفت، هدایت شد اما مناظره‌های دو دوره بعد از آن مقداری به سمت و سوی مسائل کارشناسی رفت.

وی در پاسخ به این سوال که شاید آن نوع مناظره بیشتر مورد علاقه مردم باشد، گفت: شاید برای بخشی از جامعه اینگونه بپسندند. اما مردم این را تجربه کرده‌اند که کسانی که در بحث‌های سیاسی هیاهو به پا می‌کنند، معلوم نیست در مرحله عمل جواب دهند.

این نماینده مجلس افزود: باید زمینه‌ای وجود داشته باشد تا اشخاصی که کاندیدا می‌شوند بدانند با هیاهو علیه یکدیگر نمی‌توانند رای جمع کنند. باید فضایی فراهم شود که در حضور مردم به من کاندیدا گفته شود آیا قانون اساسی را خوانده‌اید یا خیر یا اینکه چندبار خوانده‌اید؟ سپس اصلی از قانون ساسی را بیاورند و بگویند برداشت شما از این اصل چیست؟ در این میان باید کارشناسانی هم حضور داشته باشند تا اگر کاندیداها به سمت و سوی پاسخ‌های شعاری رفتند و اطلاعات علمی یا راهکاری نداشتند، دست او را برای مردم رو کنند تا مردم متوجه شوند که این فرد، فردی شعاری است و او را انتخاب نکنند بلکه به سمت و سوی کسانی هدایت شوند که برنامه و راهکار دارند.

کوهکن با بیان اینکه ما برای نمایندگی یک شرایط لازم و یک شرایط کافی داریم، عنوان کرد: شرایط اولیه عمدتا در قانون تصریح شده است. بنده چند دور در مجلس نماینده بودم در نتیجه این را به مردم می‌گویم که اگر کسی تدین نداشته باشد و به مسند نمایندگی مردم برسد، هر چقدر هم ادعا داشته باشد در طول دوره نمایندگی‌اش به خودش می‌رسد و خودش را می‌بیند اما اگر متدین واقعی باشد به این سمت و سو نمی‌رود. حال آیا تدین تنها کافی است؟ خیر، اگر تدین داشته باشند اما بر مسائل کشور مسلط نباشند یا آدم ساده‌ای باشد که کلاه سرش برود باز هم مناسب نیست. تدین باعث می‌شود که فرد خودش را حفظ کند و تخصص باعث می‌شود تا فرد بی‌محابا در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت مجلس به دل مشکلات بزند.

جبهه پیروان خط امام و رهبری به تعامل با جناح مقابل هم تاکید دارد

نایب رئیس‌جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های انتخاباتی این جبهه گفت: ما هنوز به صورت جدی ورود نکردیم اما آنچه بنده از مجموع صحبت‌ها برداشت کردم به فرمایش مقام معظم رهبری مربوط می‌شود که آن بحث اتحاد و اتفاق است و این مسیر قبلا هم طی شده است. ما به روحیه تعامل و همگرایی با همفکران خود و حتی با جناح مقابل هم تاکید داریم. اگر بتوانیم با حفظ استقلال خود با جناح مقابل‌مان مناظره و نقاط اشتراک و اختلاف خود را احصا کنیم و ملت هم از آن اطلاع داشته باشند، باعث می‌شود مردم در انتخابات برای برگزیدن گرایش‌ها دید بازتری داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تنش‌ها هم کم می‌شود. باید توجه داشته باشیم از تنش‌های بین جریان‌های سیاسی چیزی عاید مردم نمی‌شود اما بحث‌های کارشناسی، قوی و علمی و منطقی می‌تواند به حل مشکلات مردم کمک کند.

نماینده اصولگرای مردم لنجان در مجلس دهم تاکید کرد: روحیه اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری از گذشته تعامل با دیگران با حفظ مواضع خود بوده است و هم اکنون هم این‌چنین است. این جبهه در انتخابات همواره تلاشش این بوده تا برای کسانی که می‌خواهند فرمان را به دست بگیرند، یک پوشش حداکثری از اشخاص حقیقی و حقوقی را ایجاد کند و به سمت و سوی حذف افراد نرود. این از ویژگی‌های بارز این مجموعه است اما جزئیات امر در آینده مشخص می‌شود.

شناختی کامل از محمدرضا باهنر دارم

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که از آنجایی که یکی از ظرفیت‌های جبهه پیروان حضور محمدرضا باهنر در این جبهه است و با توجه به اینکه ایشان حدود سه دهه در مجلس حضور داشت است حال آیا در انتخابات مجلس دهم شرکت خواهد کرد یا نه؟ گفت: من شناخت کاملی نسبت به آقای باهنر دارم. افراد هم نگاه‌های متفاوتی در مورد ایشان دارند. بعضا گفته می‌شود ایشان وقتی با یک فرد اصلاح‌طلب گرد یک میز می‌نشیند یک صبحکم الله سلام و علیک می‌کنند و عده‌ای می‌گویند ایشان با این کارشان از دایره رویکردهای ما خارج شد، بعضی افراد وقتی ایشان مواضع چارچوب‌دار و اصولگرایانه اتخاذ می‌کند، موضع‌گیری‌های دیگری می‌کنند. اما آنچه بنده از ویژگی‌های ایشان سراغ دارم این است که ایشان به معنای واقعی کلمه عاشق نظام و رهبری است و به شدت معتقد است که مصالح و منافع مردم را ببینیم و بر اساس قانون و محوریت قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه باید به دنبال حل مشکلات مردم باشیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به دوره‌های قبلی مجلس که محمدرضا باهنر هم در آن دوره‌ها نایب رئیس‌ مجلس بود، گفت:  زمانی که موضوعات کلان مطرح می‌شد، ایشان اصولی‌ترین مواضع را داشت و هیچ‌گاه درگیر منافع شخصی دیگران نبود. چندین دوره حضور ایشان در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام از ایشان فردی ساخته که در عموم مسائل کشور اطلاعات کامل و کافی دارد و به این مسائل کشور ورود پیدا می‌کند. بنده در موضوع دست‌پاکی ایشان هم تاکنون ندیده‌ام که کسی این ویژگی ایشان را زیر سوال ببرد. به هر حال یکی از ظرفیت‌های جبهه پیروان، شخص ایشان است. ایشان از بن دندان اعتقاد به ولایت فقیه دارد و معتقد است که مشروعیت نظام در گرو اطاعت از ولی فقیه است.

وی ادامه داد: اما ایشان گاهی اوقات برای حفظ وحدت و اتحاد کارهایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که بعضی از دوستان خود ما ایراد می‌گیرند و نمی‌پسندند و به ایشان انتقاد می‌کنند به هر حال نظر آنها را هم نمی‌خواهیم رد کنیم بلکه باید با آنها هم صحبت شود تا ببینیم ادله‌شان چیست در نتیجه بنده هیچ گونه خللی در پایبندی ایشان به چهارچوب‌ها ندیده‌ام.

باهنر، ابوترابی را سوگند داد که به جایش کاندیدا شود

وی در بیان خاطره‌ای از مجالس گذشته گفت: نمایندگان یک‌ سال برای انتخابات هیات رئیسه مجلس در فراکسیون به دونفر رای دادند و برادری دیگر دو یا سه رای بیشتر از آقای باهنر کسب کرد. باهنر اگر در صحن علنی کاندیدا می‌شد حتما رای می‌آورد اما به هیچ عنوان ورود پیدا نکرد و گفت بنده آدم تشکیلاتی هستم و اینگونه نیست که خرد جمعی را تنها آنجایی که به نفعم باشد بپذیرم بلکه خرد جمعی را همه‌جا قبول دارم. در نتیجه ایشان حاضر به انجام این کار نشد و در ادامه زمانی که دید آن شخص ممکن است در صحن رای نیاورد، شروع کرد و برای او کار کرد.

کوهکن گفت: داستانی دیگر وجود دارد که تنها شاهدش من بودم. یک سال بعد از آن ماجرا برای انتخابات هیات رئیسه در فراکسیون ما آقای باهنر و آقای صدر رای آوردند و آقای ابوترابی رای نیاورد. آقای باهنر زمانی که جلسه فراکسیون تمام شد به دفتر آقای ابوترابی رفت و من هم پشت سر او بودم، ایشان آقای ابوترابی را سوگند داد و خواهش کرد که شما در صحن علنی بیایید و من حضور پیدا نمی‌کنم و به دوستان هم می‌گویم شما کاندیدا شوید و ما به شما رای می‌دهیم. ببینید کسی که در فراکسیون رای آورده و فردا می‌خواهند در صحن علنی برایش به عنوان نائب رئیس اول رای بگیرند با تمام وجود به احترام آقای ابوترابی می‌گوید شما این کار را بر عهده بگیرید و آ‌قای ابوترابی هم به هیچ عنوان قبول نکرد.

برخی التماس می‌کنند ما را برای فلان مسئولیت معرفی کنید

این عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم گفت: می‌خواهم بگویم این افراد در نظام ارزش دارند. داریم فرد یا افرادی را که در نظام جمهوری اسلامی خودشان را برای یک مسئولیت به آب و آتش می‌زنند. داریم کسانی را که التماس می‌کنند ما را برای فلان مسئولیت معرفی کنید اما از نظر من این اولین نقطه ضعف این گونه افراد است چون در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت باید به سراغ اشخاص برود و اگر مسئولیت به دوش یک شخص گذاشته شد با تمام قدرت آن را انجام دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مورد دیگری وجود دارد و به این دلیل که امسال صدا و سیما نشان داد آن را بیان می‌کنم. زمانی که بعد از رحلت حضرت امام بحث رهبری و جایگاه ولی فقیه پیش آمد مقام معظم رهبری در مجلس تلاش کرد که مسئولیت به سمت و سوی ایشان نیاید. زمانی که مشخص می‌شود حضرت امام(ره) حرفی را در مورد ایشان گفته بودند ایشان از کسانی که این حرف را شنیده‌اند به این مضمون درخواست می‌کنند یا به عبارتی سوگند می‌دهند که این را جایی مطرح نکنید. ایشان می‌خواهد که این حرف پخش نشود. اما زمانی که دیگران این حرف را در مجلس خبرگان پخش می‌کنند و زمانی که مجلس خبرگان رای می‌دهند و این مسئولیت سنگین به دوش ایشان گذاشته شد، همه متوجه حالت ایشان شدند که این بار چقدر سنگین است. بنده احساس کردم ایشان به خود لرزید. اما وقتی این مسئولیت به عهده ایشان گذاشته می‌شود برای ایفای این مسئولیت از نهایت قدرت در هر زمینه‌ای برخوردارند و توکل‌شان بر خداست و به خاطر خدا وارد می‌شوند و نهایتا هم خدا کمکشان می‌کند.

نماینده مردم لنجان تصریح کرد: حضرت امام جای خود را دارند اما طول دوران رهبری ایشان خیلی بیشتر است حضرت امام ۱۰ سال رهبر بودند و ایشان هم اکنون ۳۰ سال است که رهبر است و این یعنی ۳۰ سال درخشش و نورانیت و دفاع از اقتدار ملت.

جبهه پیروان همیشه روی ریل همگرایی و اتحاد با دیگران پیش رفته است

کوهکن اظهار داشت: حال بنده می‌خواهم این را بگویم که از نزدیک شاهد بوده‌ام آقای باهنر هیچ گاه به دنبال مسئولیت نبودند حتی مواردی بوده که ایشان مسئولیت را پس زده است. فردی که اطلاعات لازم را دارد و دست‌پاک است و عضو خانواده شهید است قطعا یک عنصر ارزشمند و شایسته برای نظام است. حال ایشان با توجه به عضویت‌شان در جبهه پیروان و با توجه به اینکه توجه به خردجمعی هم دارد، برای جبهه یک سرمایه است و دوستان جبهه هم این را می‌دانند. در جریان انتخابات هم شک نکنید که جبهه پیروان همیشه روی ریل همگرایی و اتحاد با دیگران پیش رفته است.

کوهکن گفت: آقای باهنر این دوره در مجلس نبود. حال از همه جریانات سیاسی که سوال شود خلاء ایشان را در مجلس کاملا محسوس می‌دانند و کسی نمی‌تواند این را منکر شود. حالا آیا ایشان به مسائل مجلس بی‌تفاوت است؟ حتما این طور نیست اما اینکه آیا ایشان خودش ورود می‌کند و داوطلب می‌شود این را اگر با آن روحیاتی که من از ایشان سراغ دارم و دفعه پیش هم نیامد باید نظر خود ایشان را بگیرید و من الان در نفی یا اثبات نمی‌توانم چیزی بگویم.

در جلسات گفت‌و‌گوی ملی قرار نیست باهنر و عارف مثل هم شوند

وی در پاسخ به این سوال که محمدرضا باهنر به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اخیرا تایید کرده است که در جلسات گفت‌وگوی ملی شرکت می‌کند نظر شما درباره این نوع گفت‌وگوها چیست و آیا گفت‌وگوی ملی در مجلس هم آغاز شده است یا نه؟ گفت: بنده اطلاعی از محتوای این جلسات ندارم اما گفت‌وگو بسیار خوب است و اگر کسی بگوید که بنده مخالف گفت‌وگو هستم، این عقیده انسان را به تعصب کور و به سمت و سوی دگماتیسم می‌برد و در نتیجه این حرف پسندیده‌ای نیست. در مقابل، افراد هم نباید احساس کنند وقتی آقای باهنر و عارف با هم صحبت کردند این دو قرار است مثل همدیگر شوند. بنده با همه تعاریفی که از آقای باهنر می‌کنم ممکن است ایشان در بعضی زمینه‌ها نقطه نظراتی داشته باشند که بنده آن را قبول نداشته باشم.

باهنر ویژگی‌های ورود به انتخابات ریاست جمهوری را دارد

کوهکن گفت: ما باید در جامعه یاد بگیریم که افراد را صفر و صد نبینم. هر چند که بنده ایشان را قبول دارم اما اختلاف‌نظر هم داریم و به این دلیل که ایشان هم علاقمند است، خیلی جدی با هم بحث می‌کنیم. یکی از موارد اختلاف نظر ما که زمانی در جمعی مطرح شد و من از دیدگاه خود دفاع کردم و ایشان نیز سکوت کرد، این بود که بنده به جد معتقد بودم و الان هم معتقد هستم که یکی از افرادی که اکثریت قاطع ویژگی‌های مثبت برای ورود به عرصه ریاست جمهوری را دارد، آقای باهنر است. اما ایشان ورود پیدا نمی‌کند تشخیص من است یکی از دلایلی که ایشان ورود نمی‌کند این است که ریاست جمهوری را امری سطحی نمی‌بیند که تبلیغات کند و کلید و درب نشان دهد و فردا طور دیگری عمل شود، بلکه او عمق گرفتاری‌ها را می‌داند و متوجه است که بعضی از مشکلات نهادینه شده و حل آن وقت می‌برد و مسئولیت سنگینی است.

نایب رئیس‌ جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: بنده معقتدم ایشان ویژگی‌های خاصی دارد و در جلسه‌ای با حضور مرحوم حبیبی بنده این ویژگی‌ها را برشمردم و گفتم شما چه کسی را سراغ دارید که بعد از چند دوره حضور در مجلس و تشخیص مصلحت نظام اطلاعاتش در همه بخش‌ها به اندازه ایشان کامل باشد؟ وقتی کسی مثلا در نهادی امنیتی کار کرده رئیس‌جمهور می‌شود در این عرصه باید با بخش‌های مختلف مثل کشاورزی و بهداشت و... تعامل کنند تا به شناخت نسبی برسد. بنده گفته‌ام یکی از سخت‌ترین مدیریت‌ها مدیریت مجلس است و در زمان بودجه هم معروف بود که می‌گفتند کار خیلی کند پیش می‌رود در نتیجه فرمان را به آقای باهنر بدهیم. ایشان هم یکی از ویژگی‌هایش تیز بودن است و کسی نمی‌تواند کلاه سرش بگذارد و خیلی زرنگ است و حواسش جمع است.

یقین دارم باهنر برای انتخابات مجلس با صد در صد ظرفیتش به صحنه می‌آید

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: بنده در این مورد با آقای باهنر صحبت نکردم اما یقین دارم برای انتخابات مجلس و برای اینکه یک مجلس خوب و قدرتمند شکل بگیرد که بتواند مشکلات مردم را حل کند با صد در صد ظرفیتش به صحنه می‌آید. اما ممکن است الان سکوت کند و فردا که زمان ثبت‌نام است ناپدید شود و زمان یک هفته‌ای ثبت نام که به پایان رسید ظاهر شود و معلوم شود که ثبت‌نام هم نکرده است.

لاریجانی گفت رهبری حرمت شرعی گذاشته‌اند که اختلافات روسای سه قوه‌ بیرون نرود

وی در پاسخ به این سوال که آقای باهنر اخیرا گفته‌اند بنده تمایل دارم آقای لاریجانی در انتخابات پیش رو جذب شود و شما نظرتان درباره ورود ایشان به عرصه انتخابات چیست، گفت: همه هنر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که اداره امور را کاملا داشتند و دارند این بود که از همه افرادی که ظرفیتی برای خدمت دارند، استفاده شود. کسی در اجرا و تقنین و قضا معصوم نیست و ایراداتی هم بر هرکس وارد است اما یک اشکال در فرهنگ عمومی ما نهادینه شده که باید اصلاح شود و آن این است که تا شخصی مسئولیتی در سه قوه ندارد، فقط خوب حرف می‌زند و خوب جواب می‌دهد یک دفعه به محل برآورد آرزوها و آمال یک جمع تبدیل می‌شود یعنی به صورت کاذب ذهنیت مثبت پیدا می‌کنند اما به محض اینکه همین فرد در مسند اجرا یا تقنین قرار می‌گیرد و مسئولیتی می‌گیرد، به این دلیل که انتظارات لیستی از او دارند نمره پایین‌تر را از او قبول نمی‌کنند.

وی افزود: به صراحت می‌گویم آقای لاریجانی چارچوبش یک فرد اصولگرا است و از بن دندان اعتقاد دارد که حرف آخر را در این نظام رهبری می‌زند. زمانی در هیات رئیسه مجلس آقای لاریجانی خبرهای مربوط به جلسه روسای سه قوه را نگفت و من حواسم به این موضوع بود و بنده از جمله نمایندگانی بودم که در مجلس هفتم و هشتم با روسای قوا بدون رودربایستی بودم. به ایشان گفتم حتما خبری شده ایشان خندید و خواست با آن خنده رد کند و من گفتم خبری شده این را بگویید ایشان فرمود حضرت آقا حرمت شرعی گذاشته‌اند برای اینکه اختلافات روسای سه قوه بیرون نرود. یعنی حتی برای هیات رئیسه مجلس هم صحبت نکرد؛ چراکه می‌خواست آن فرمایش حضرت آقا تحقق پیدا کند در همان زمان شخص دیگری در راس اجرا بود و دقیقا به یاد دارم، مصاحبه کردند که چنین اتفاقی رخ داده و گفتند آیا شکایت برادر را به برادر کنیم؟

به لاریجانی گفتم تا دنیا دنیاست می‌گویند برجام را شما ۲۰ دقیقه‌ای رای گرفتید

این عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: آقای لاریجانی یک ظرفیت است و اما ایشان اشکالاتی هم دارد به عنوان مثال زمان بررسی پالرمو بنده خدمت ایشان رفتم و به ایشان گفتم آقای لاریجانی تا دنیا دنیاست و تا ابد می‌گویند لاریجانی برجام را ۲۰ دقیقه‌ای رای گرفت. گفتم من از شما خواهش می‌کنم اجازه دهید در بررسی پالرمو که شاید بعدها حساسیت بیشتری هم داشته باشد، موافق و مخالف و هر کس که می‌خواهد نظرش را بگوید. به ایشان گفتم شما به نوعی اراده نکن که تلقی شود نمی‌خواهید کسی که منتقد است، حرف بزند. ایشان هم با لطف و محبتی که می‌داند من به جز خیرخواهی چیزی نمی‌خواهم، بزرگواری کردند و قبول کردند در نتیجه وقتی پالرمو مطرح شد در صحن علنی همه نمایندگان حرف‌هایشان را زدند و پالرمو هم با رای ضعیفی تصویب شد دو روز بعد از آن خدمت ایشان رفتم و گفتم آقای لاریجانی الان دیگر نمی‌گویند پالرمو را آقای لاریجانی تصویب کرد بلکه می‌گویند مجلس تصویب کرد.

بعضی از دوستان ما راه و روش تعامل با لاریجانی را بلد نیستند

وی خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان ما راه و روش تعامل با آقای لاریجانی را بلد نیستند و از او انتقاد می‌کنند و این درست نیست. همچنین در رابطه با سوال از رئیس‌جمهور سه نفر در مجلس انتخاب شدیم که این کار را مدیریت کنیم. ما دو یا سه نفرمان خدمت ایشان رفتیم و بنده به ایشان گفتم جامعه مدیریت جلسه سوال از رئیس‌جمهور قبلی را در ذهنش دارد جلسه سوال از رئیس‌جمهور فعلی را هم در ذهن خواهد داشت، به ایشان گفتیم شما خودتان به این مساله توجه دارید اما خواهش می‌کنیم به نوعی رفتار شود که کسی در این قضیه احساس نکند که خدای ناکرده شما از رئیس‌جمهور حمایت می‌کنید و ایشان هم گفت مسیر دقیقا همین است در نتیجه ایشان جلسه سوال از رئیس‌جمهور را اداره کرد و این سمت هم مدیریت شد و کسی هم معترض نبود. ضمن اینکه مجلس از چهار پاسخ رئیس‌جمهور قانع نشد اما نحوه مدیریت و نحوه برگزاری جلسه و نوع برخوردها به نحوی بود که اگر در سوال قبلی مقام معظم رهبری نسبت به آن انتقاد کرده بودند، اینجا از این جلسه تعریف کردند. در نتیجه بنده معتقد هستم آقای لاریجانی ظرفیت این نظام است.

وی تاکید کرد: کسانی که در فتنه ۸۸ بودند و کسانی که مشخصا نشان دادند در مرحله عمل اعتقادی به مسیر صحیح و درستی که مقام معظم رهبری و مقام ولایت می‌گوید ندارند و آن را در مسئولیت خود اعمال نمی‌کنند باید کنار گذاشت اما کسانی هم هستند که امکان دارد با آن‌ها اختلاف سلیقه هم داشته باشیم، ممکن است حرفی بزنند که شخص دیگری نپسندد اما مگر قرار است ما هر کسی را انتخاب کنیم که صد در صد نقطه نظرات همدیگر را قبول کنیم؟  ما شاخص داریم و شاخص ما تدین است و شاخص ما اعتقاد قوی به ولی فقیه زمان است که معتقد باشد حرف آخر را ایشان می‌زند و معتقد باشد مشروعیت خود را از این جایگاه و مقبولیت خود را از مردم می‌گیرد و آقای لاریجانی این چنین است.

به من می‌گویند عامل لاریجانی هستی

کوهکن گفت: ممکن است برخی به من بگویند شما که در مجلس پرچم آتش می‌زنید و کاری این چنین تند انجام می‌دهید چطور از آقای لاریجانی دفاع می‌کنید؟ اما من دین خود را که نمی‌توانم زیر پا بگذارم، این چیزهایی است که من دیده‌ام. بعضی دوستان ما که نسبت به ایشان انتقاد می‌کنند بخشی از انتقاداتشان وارد است اصلا یکی از کارهایی که بنده جزو وظایف خودم می‌دانم، این است که گاهی این انتقادات را منتقل می‌کنم بعضی از دوستان ما هم از وقتی بنده از ایشان حمایت می‌کنم، می‌گویند شما دوست ایشان و عامل ایشان هستید و من از این حرف‌ها هم ناراحت نمی‌شوم چرا که بنده احساس می‌کنم نقشی که ما با بعضی دیگر از دوستانمان ایفا می‌کنیم، این است که همگرایی را بیشتر کنیم.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: بنده معتقد هستم در مجلس نهم اگر من و بعضی دیگر از دوستان می‌بودیم، شاید در ارتباط با برجام تعاملی می‌کردیم که این ذهنیت پیش نمی‌آمد که ایشان برجام را ۲۰ دقیقه‌ای تصویب کرده است. ایشان حرف دلش را به من می‌زند. در یکی از انتخابات‌ها ایشان گفته بود گزینه الف این است اگر فلان شخص انتخاب شود، فردا ما مشکلات امنیتی و ... خواهیم داشت و گزینه ب این است که علاوه بر اینکه انتقاد داریم اما نسبت به گزینه الف این وضعیت وجود دارد و یک تحلیل منطقی را ارائه دادند. حال بعضی می‌گویند ایشان از گزینه الف حمایت کرده و بنده هم نمی‌توانم قبول کنم.

امیدی به احمدی‌نژاد نداریم/ اقلیت انگشت‌شماری از اطرافیان احمدی‌نژاد حاضرند دوباره با او کار کنند

وی افزود: آقای لاریجانی یک ظرفیت است و ما نباید به دنبال حذف باشیم. ما ملاک و معیار داریم، کسانی که از چارچوب‌هایی که مقام معظم رهبری زمان مسئولیت این افراد تعیین کرده عدول کرده‌اند و خارج شده‌اند ما با آنها دعوا هم نمی‌کنیم و در این دایره نمی‌آوریم و می‌گوییم کنار. ما با رئیس‌جمهور قبلی این طور برخورد می‌کنیم، دیدگاه من این است. در مورد رئیس‌جمهور قبلی به خاطر تکرر ایرادات و اشتباهاتش به هر جهت دیگر به او امیدی نداریم. البته از خودش امید نداریم اما از خداوند امید داریم که انشاالله همه را مشمول هدایت خودش قرار دهد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امکان ائتلاف جبهه پیروان یا سایر جریان‌های اصولگرا با آقای احمدی‌نژاد وجود دارد یا خیر گفت: فرق آقای احمدی‌نژاد با دیگران این است که الان آن دو مجموعه‌ای که در دو دوره ریاست جمهوری‌اش بوده‌اند همه را یک جا جمع کنید و بگویید شما چند درصدتان حاضرید دوباره با او کار کنید یک اقلیت انگشت‌شمار جواب مثبت می‌دهند اما دولت‌های دیگر مثل دولت آقای روحانی و دوره‌های قبل‌تر را جمع کنید به نظر من اکثریت‌شان حاضر هستند ( با روسای جمهورشان ) دوباره کار کنند.

ادب، احترام و تواضع خاتمی مثال‌زدنی است

کوهکن گفت: در ارتباط با آقای احمدی‌نژاد اگر کسی بگوید ایشان مطرود است و هیچ رایی در جامعه ندارد این حرف غلط است و کسانی که این چنین فکر می‌کنند چشمانشان را بر روی واقعیات می‌بندند؛ چراکه شما الان هم به روستا بروید می‌گویند همین یارانه را هنوز از آن رئیس‌جمهور داریم و این ذهنیت بخشی از جامعه است. صددرصد ویژگی‌های آقای احمدی‌نژاد که منفی نبود ما حتی نمی‌گوییم صفر تا صد آقای خاتمی هم منفی بوده به هر حال آقای خاتمی یک ویژگی داشته که شاید بعضی از دیگران نداشتند که از جمله آن ادب و احترام و تواضع ایشان است که می‌توان آن را مثال زد. آقای خاتمی با اینکه می‌داند من در انتخابات دوم خرداد با تمام قوا از رقیبش حمایت کردم اما وقتی همدیگر را دیدیم بسیار محترمانه لطف دارد و هم من به او احترام گذاشتم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم درباره احمدی‌نژاد صحبت کنیم باید بگوییم پیگیر بودن او در کارها یک حسن است برخی هم می‌گویند در کار کمی اگر کیفیت نباشد فایده ندارد و این هم درست است به همین دلیل است که اگر از من سوال کنید آرزو دارید رئیس‌جمهور بعدی چه کسی باشد، می‌گویم رئیس‌جمهوری که محاسن روحانی، احمدی‌نژاد، خاتمی و مرحوم هاشمی را داشته باشد و معایب هیچ کدام را نداشته باشد و این رئیس‌جمهور ایده‌آل من است.

راه درستی نیست که برای شوراهای اصولگرایی بخواهیم افراد شبه معصوم پیدا کنیم

وی در پاسخ به این سوال که برخی اصولگرایان معتقدند ائتلاف‌ها در این جریان طی سالیان گذشته حداکثری نبوده و حال تشکیل شورای وحدت به ریاست حداد عادل صف‌بندی‌های انتخاباتی اصولگرایان را در انتخابات اسفندماه به چه شکل پیش خواهد برد و اینکه ائتلاف در اصولگرایی باید به چه شکل باشد تا وحدت حداکثری ایجاد شود؟ اظهار کرد: بنده از اقدامات‌شان اطلاعی ندارم اما اینکه پوشش صد در صدی از اشخاص حقوقی و از اشخاص حقیقی تاثیرگذار در این جریان باشد، خیلی خوب است. در مورد اشخاص حقیقی تاثیرگذار نمی‌توانیم برایشان حد مشخص کنیم چرا که هر کس به وزنی تاثیرگذاری دارد. پوشش صد در صدی به این معنا است که هیچ کس از قلم نیفتد و کسی هم چنین حرفی را نمی‌زند و کسی هم نمی‌تواند یک شورای هماهنگی تشکیل دهد که اعضای آن هزار نفر بشوند. اما شما برای ائتلاف، سطحی را در نظر می‌گیرید و کار را شروع می‌کنید.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آن انتقادی که می‌کنند که این پوشش صد در صدی نبوده حرف درستی است و اگر دلیل بخواهید دلیلش آن است که در سه دوره مجلس ماحصل آن داوطلبانی که شورای هماهنگی جریان اصولگرا مشخصا به عنوان کاندیدا معرفی می‌کردند گاهی اوقات عدد ۱۰ تا ۲۰ نفر بوده اما وقتی اصولگرایان در مجلس کنار همدیگر می‌نشستند مثلا ۹۰ نفر یا بسیار بیشتر بوده‌اند مثل همین دوره آیا این تعداد کاندیداهای مورد نظر بوده‌اند؟ خیر حتی بعضی جاها کاندیداهای جریان اصولگرایی با یک فرد منتخب رقابت کرده و اما فردی که آمده رویکردهای اصولگرایی داشته است و در جریان اصلاحات هم همین است.

کوهکن گفت: اگر می‌خواهیم شورایی برای اصولگرایی تشکیل دهیم و بگوییم ۱۵ نفر شبه معصوم پیدا کنیم و بگوییم ما مامور به تکلیف هستیم و مامور به نتیجه نیستیم این راه، راه درستی نیست. حضرت آقا هم چند سال پیش فرمودند حضرت امام که بدین مضمون می‌گفتند ما مامور به تکلیف هستیم درست است اما به نتیجه هم توجه داریم ماموریت ما در تکلیف است اما توجه‌مان به نتیجه هم هست. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید