مقام فرانسوی: «ماکرون» و «ترامپ» به همکاری باهم در خصوص ایران ادامه می‌دهند

کدخبر: ۲۸۷۹۸۱
اقتصادنیوز : یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه ضمن اذعان به وجود اختلاف‌های آشکار پاریس و واشنگتن، از تداوم همکاری طرفین در خصوص «ایران» خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه)  که به نام او اشاره‌ای نشده در گفت‌وگو با یک نشریه اماراتی ضمن اشاره به اختلاف‌های آشکار آمریکا با فرانسه، از تداوم همکاری مشترک بین این دو کشور درباره «ایران» خبر داد.

این مقام فرانسوی شنبه در گفت‌وگو با نشریه اماراتی «نشنال» گفت، با وجود اختلاف‌های آشکار و علنی بین سران دو کشور بابت کشمکش‌های خاورمیانه، تنش با ایران و مسئله برگزیت، روسای جمهور آمریکا و فرانسه گفت‌و‌گوهای مثبت و سازنده‌ای برگزار کردند.

 این مقام فرانسوی گفت: «این نشستی بسیار مهم بود که ما را قادر ساخت با وجود اختلاف‌ها، بتوانیم با هم در مورد مسائل بسیار بغرنج همکاری کنیم." دونالد ترامپ"‌رئیس جمهور آمریکا در حال اعمال فشار زیاد بر ایران است تا بتواند به توافقی بهتر برسد... اما بین فشار حداکثری و توافقی بهتر ... باید اقدامی انجام شود.»

بر اساس این گزارش، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه پنجشنبه گذشته در نشست خبری مشترک با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در پاریس بر همسو بودن اهداف دو کشور در قبال ایران تأکید کرد. وی در این نشست از تلاش برای کاهش فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران خبر داد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته روزنامه نشنال، این مقام فرانسوی با ذکر این نکته که باید برای اهداف هر مذاکره با تهران توافقی وجود داشته باشد، به سفر اخیر ترامپ به ژاپن و همچنین سفر «آبه شینزو » نخست وزیر ژاپن به تهران به عنوان گامی مهم اشاره کرد.

 این مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه سپس افزود: «بسیار مهم است که در مورد وضعیت بسیار  پرتنش با ایران بحث کنیم و هدف را کاهش تنش و دستیابی به اهداف مشترک فرانسه و آمریکا قرار دهیم. نقش ما تلاش برای کاهش تنش است.»

این مقام فرانسوی در خاتمه گفت که روسای جمهور آمریکا و فرانسه قرار است در نشست آتی «جی -20» در خاتمه ژوئن (تیر) و نشست «جی-7» در ماه آگوست (مرداد) با هم دیدار کنند.

فرانسه همراه با «انگلیس» و «آلمان» سه کشور اروپایی حاضر در برجام هستند که بعد از خروج یکجانبه دولت آمریکا از  توفق هسته‌ای سال 2015، جز وعده دادن اقدام شایسته‌‌ای برای سود بردن ایران از برجام انجام نداده‌ و به ویژه ساز و کار مالی ادعایی آن‌ها تاکنون عملیاتی نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید