بیماری که با مصرف قطره و قرص استامینوفن به وجود می آید

کدخبر: ۲۸۸۰۳۶
اقتصادنیوز: هر قرصی و دارویی که مصرف می کنید دارای عوارض خاص خودش است شاید بسیاری از افراد تصور کنند که استامینوفن هیچ ضرری برای بدن به همراه ندارد ما در این مطلب از مضرات این دارو برای شما عزیزان مطالبی را اماده کرده ایم
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پرشین وی؛ استامینوفن یکی از قرص های مسکن پر کاربرد است که بسیاری از افراد آن را بدون نظر پزشک مصرف می کنند اما آیا می دانید مصرف خودسرانه این قرص چه عوارضی را به دنبال دارد جالب است بدانید که مصرف خودسرانه این قرص و شربت در نوزادان و بزرگسالان سبب ایجاد کبد چرب می شود  استامینوفن و کبد چرب  با هم رابطه مستقیمی دارند و در برخی از موادرد باعث  بیماری  های گوارشی ما در این مطلب به بررسی استامینوفن و کبد چرب خواهیم پرداخت

رابطه استامینوفن و کبد چرب

یک کارشناس طب اسلامی گفت: قطره و قرص استامینوفن، باعث بیماری«کبد چرب» در نوزادان و بزرگسالان می‌شودوی با ابراز اینکه عسل، فواید درمانی زیادی دارد، بیان کرد: هنگام بی قراری و گریه شدید کودکان، عسل آویشن را با آب سیب تازه، مخلوط کرده و به مقدار ۵ قطره در دهان کودک بریزند.

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به اینکه قطره و یا قرص استامینوفن باعث بیماری کبد چرب می‌شود، گفت: مادران شیرده با مصرف بیش از اندازه این قرص، احتمال بیماری زردی و چربی کبد در نوزادان را بیشتر می‌کنند.

وی درباره درمان تب بعد از واکسن، استامینوفن و کبد چرب استامینوفن و کبد چرب افزود: هر هشت ساعت یکبار، یک قاشق چایخوری برای درمان تبی که بعد از زدن واکسن در نوزاد ایجاد می‌شود مفید است.

استامینوفن و کبد چرب

مصرف بی‌رویه‌ی این دارو باعث صدمه به همان عضو می‌شود

این کارشناس طب اسلامی گفت: مخلوط عسل با آب تازه سیب، دردهای ناشی از سرماخوردگی، اشک ریزی، درد‌های استخوانی و بی‌حالی را از بین می‌برد.

ضیایی با اشاره به اینکه پنی‌سیلین دارای عوارض زیادی است، ادامه داد: مخلوط آبِ شلغم بخارپز با عسل، برای ازبین بردن عفونت‌های سرماخوردگی مفید بوده و بهترین جایگزین برای پنی‌سیلین است.

این کارشناس طب اسلامی با بیان اینکه آب سیب تازه، تب بزرگسالان را نیز کاهش می‌دهد، ابراز کرد: گذاشتن ۲۰دقیقه، مخلوط برگ حنا با سرکه طبیعی سیب، در کف پا، به طور قابل توجهی تب را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای بهتر شدن تاول‌های ناشی از پوشک نوزادان، می‌توان محل تاولها را با جوشانده برگ درخت بلوط، شست و شو داد.

گفتنی است سلسله جلسات «طب المعصومین(ع)» هر هفته شنبه‌ها پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن ضیایی از محققااستامینوفن و کبد چرب ن و پژوهشگران طب اسلامی در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

بیشتر بدانید استامینوفن و عوارض جدی آن

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی گفت: به اعتقاد مردم استامینوفن دارویی بی‌خطر و نوشداروی همه دردهاست، غافل از آن‌که این دارو نیز مشابه همه داروهای دیگر، دارای عوارضی نیز است.

استامینوفن، داروی بدون نسخه است که همه مردم با آن آشنا هستند همه‌ با آغاز یک سردرد ساده حتی اگر به پزشک هم مراجعه نکنند سریعاً نسبت به مصرف آن اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که استامینوفن، دارویی است که بدون نسخه‌ی پزشک می‌توان از داروخانه تهیه کرد، این دارو، به اشکال مختلف از جمله قطره، شربت، قرص و شیاف و در دوزهای مختلف وجود دارد و برای تسکین درد یا کاهش تب از آن استفاده می‌شود.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراس استامینوفن و کبد چرب ان‌جنوبی تصریح کرد: اعتقاد عام بر این است که دارویی بی‌خطر و نوشداروی همه دردهاست، غافل از آن‌که این دارو هم مشابه همه داروهای دیگر، دارای ترکیب شیمیایی و ساخته‌ی دست بشر و قطعاً دارای عوارضی نیز است.

استامینوفن و کبد چرب

مصرف بی‌رویه و خودسرانه‌ی این دارو بیشتر از ۱۰ روز می‌تواند عوارض جدی در این ارگان‌ها به‌دنبال داشته باشد.

مضرات استامینوفن

زارعی یادآور شد: همه داروهایی که مصرف می‌کنیم باید از طریقی در بدن متابولیزه شوند تا اثر کنند که راه‌های ممکن در بدن یا از طریق کبد یا کلیه است که متابولیسم دارو در هر جایی باشد، مصرف بی‌رویه‌ی آن دارو باعث صدمه به همان عضو می‌شود.

وی با اشاره به این‌که داروی استامینوفن نیز دارای متابولیسم کبدی است و از راه کلیه نیز دفع می‌شود، خاطرنشان کرد: دور از انتظار نیست اگر مصرف این دارو باعث صدمه به کبد و کلیه شود.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: استامینوفن یکی از شایع‌ترین داروهایی است که به نارسایی کبد و کلیه منجر می‌شود و مصرف بی‌رویه و خودسرانه‌ی این دارو بیشتر از ۱۰ روز می‌تواند عوارض جدی در این ارگان‌ها به‌دنبال داشته باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: این دارو برای افراد بزرگسال بیشتر از ۱۰ روز و در خردسالان بیشتر از پنج روز تجویز نمی‌شود.

وی تصزیح کرد: از شایع‌ترین عوارض این دارو، درد معده، تهوع، استفراغ، زردی چشم‌ها یا پوست و ایجاد یرقان، اسهال، بی‌اشتهایی،‌ درد و حساسیت قسمت بالای شکم، زخم‌های دهانی، خارش، کهیر، گیجی و خواب‌آلودگی،ادرار کدر، ادرار دردناک، کاهش حجم ادرار، کاهش همه گلبول‌های خونی و حتی ایجاد تب است که در استامینوفن و کبد چرب شدیدترین حالت سمیت کبدی و کلیوی هم ایجاد می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید