الاهرام بررسی کرد؛

موانع اصلی جنگ ایران و آمریکا

کدخبر: ۲۸۸۱۲۲
اقتصادنیوز؛ روزنامه الاهرام مصر به دلایل اصلی عقب‌نشینی آمریکا از ایده جنگ و مهمترین موانع درگیری نظامی دو شکور را بررسی کرد.
موانع اصلی جنگ ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ روزنامه مصری الاهرام در  یادداشتی به قلم «مرسى عطا الله»  با عنوان «هر روز، ایران... و محاسبات قدرت آمریکا»، تاکید کرد، تردید پنتاگون درباره توان مقابله با حمله تلافی جویانه ایران، آمریکا را از حمله به ایران بازداشته است.

مرسی عطا الله، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مشهور مصری است که معاون اسبق سخنگوی ارتش مصر و رئیس اسبق شورای اداری روزنامه الاهرام بوده است.

نویسنده در این یادداشت آورده است: بیهوده نبود که از ابتدای تشدید تهدیدهای آمریکا علیه ایران گفتم، آمریکا آخرین کشور دنیا خواهد بود که به فکر جنگ علیه ایران باشد آن هم نه از بیم ناتوانی در نابودی ماشین نظامی ایران بلکه چون در پنتاگون محاسبات جدیدی درباره ضروریات استفاده مستقیم از نیروی آمریکاست آن هم بر مبنای درس‌هایی که از پیامدهای منفی جنگ آمریکا علیه افغانستان و جنگ آمریکا علیه عراق در اوایل سال 2000 گرفته‌اند.

به عقیده عطا الله واقعیت این است که پیشرفت وحشتناک تکنولوژی صنایع نظامی اصل جدیدی را در پنتاگون معرفی کرده با این مفهوم که قدرت درگیری در هر منطقه‌ای را نمی توان بر اساس شمار خودروهای زرهی تانک‌ها و هواپیماهای موجود در پایگاه‌های منطقه درگیری ارزیابی کرد؛ بلکه مسئله در قدرت استفاده از این ادوات است.

الاهرام افزود: مفهوم سخن بالا این است که نیروها و ادوات زمینی باید نیروهایی سبک باشند که از یک سو استقرار آنها راحت باشد و مانع احتمال دستیابی دشمنان آمریکا به فناوری‌هایی شود که با آن می‌توانند به پایگاه‌های آمریکا در مناطق تنش حمله کنند. برای مثال استفاده از موشک‌های بالستیک امروز، یکی از مهم‌ترین بازوهای قدرت ایران در منطقه است در کنار اینکه ایران از قدرت دستیابی به پهپادهای پیشرفته هم برخوردار است.

این روزنامه تاکید کرد: با توجه به دیدگاه‌های پنتاگون که در نتیجه مطالعه نتایج جنگ در عراق و افغانستان به دست آمده آمریکا نیاز دارد در استفاده از زور و قدرت خود، محاسبات تازه‌ای داشته باشد به گونه ای که بین اهتمام آن برای حفظ حضور نظامی خود در دور دنیا با اجتناب از درگیری مستقیمی که تلفات سنگین جانی برای آن به بار می آورد توازن ایجاد کند، حتی اگر با آرایی در کنگره روبرو شود که خواهان افزایش شمار نظامیان آمریکایی در خاورمیانه و ملاحظه تعهدات تاریخی آمریکا درباره حفظ امنیت اسرائیل و نزدیک شدن به دیدگاه‌های آن درباره اوضاع منطقه است و می‌خواهد اوضاع را به سمت جنگ فراگیر با ایران و بازوهای نظامی آن در منطقه سوق بدهد.

نویسنده آورده است: چه بسا چیزی که دیدگاه پنتاگون را در قبال بحران با ایران تقویت کرده موضع اروپایی‌هاست که مخالفت خود را با هر جنگی علیه ایران اعلام کرده و هنوز هم تاکید می‌کنند که نمی‌خواهد توافق هسته‌ای با تهران از بین برود؛ بنابراین تغییر آشکار لحن رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه وی در قبال ایران و اعلام آمادگی واشنگتن برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران عجیب و غریب و غیرمنتظره نیست.

نویسنده در پایان آورده است: صرف نظر از همه آنچه گفته شد آمریکا در عین حال مانع از این نمی‌شود که طرف‌هایی در منطقه جنگ علیه ایران به راه انداخته یا دستکم ایران را به دردسر انداخته و با عملیاتی محدود که منجر به دخالت آمریکا نمی‌شود، به ایران فشار وارد کنند؛ اما بهترین کلام این است که توانایی اهمیت اجتناب از ورود به خطر از قدرت غلبه بر آن در صورت وقوع کمتر نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید