تکنولوژی داوری VAR چقدر برای باشگاه های فوتبال ایران هزینه دارد؟

کدخبر: ۲۸۸۱۶۹
اقتصاد نیوز: استفاده از VAR در لیگ برتر، این فصل تبدیل به یک مطالبه عمومی بین تیم‌های لیگ برتری شد و اشتباهات داوری، دردسرهای زیادی درست کرد. تقریبا همه تیم‌های لیگ، خودشان را قربانی اشتباهات داوری می‌دانستند و از این موضوع، طلبکار بودند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، توپ را در زمین باشگاه‌ها انداخت و گفت اگر حاضر به پرداخت هزینه 60 هزار یورویی برای هر ورزشگاه باشند، آمادگی استفاده از این تکنولوژی در لیگ برتر وجود دارد. محاسبه این رقم برای هر باشگاه، نشان می‌دهد هنوز هم بین فوتبال ایران و کمک داور ویدئویی، فاصله زیادی هست.

در لیگ برتر، فقط پرسپولیس و استقلال ورزشگاه‌های مشترکی دارند و حتی تیم‌های همشهری، صاحب ورزشگاه‌های جداگانه‌ای هستند. در تهران، سایپا و پیکان در دو ورزشگاه جدا به میدان می‌روند و پیکانی‌ها، بازی‌های‌شان را به شهرقدس منتقل کرده‌اند. در اصفهان، زمانی فولادشهر خانه هر دو تیم بود اما سپاهانی‌ها به نقش جهان منتقل شدند و ذوبی‌ها، در ورزشگاه خانگی‌شان باقی ماندند. ماشین‌سازی تیم دوم تبریز هم نیازی به یادگار امام ندارد و بجز بازی مستقیم با تراکتورسازی، در ورزشگاه خانگی‌اش به میدان می‌رود. با این شرایط، 15 ورزشگاه برای 16 تیم لیگ برتر، نیاز به تجهیزات VAR خواهند داشت و این موضوع، هزینه ماجرا را حسابی بالا می‌برد.

قیمت 60 هزار یورویی برای 15 ورزشگاه، 900 هزار یورو خواهد شد. با احتساب رقم 14500 تومان برای هر یورو، فدراسیون باید حدود 13 میلیارد تومان برای مجهز کردن همه ورزشگاه‌های ایران به سیستم VAR هزینه کند و سهم هر باشگاه، تقریبا 815 میلیون تومان است. این رقم برای باشگاه‌های متمول که هر فصل، هزینه زیادی انجام می‌دهند و مدعی خسارت میلیاردی از داوری هستند رقم بالایی نخواهد بود اما برای همه باشگاه‌ها اینطور نیست. مثلا سایپا میانه جدولی، 12 تا 15 میلیارد در این فصل هزینه کرده و باشگاه‌های زیادی با کمتر از 10 میلیارد تیم‌شان را بسته‌اند. برای آن‌ها، پرداخت چنین هزینه‌ای کار ساده‌ای نخواهد بود.

نکته دیگر، فضای پر سوتفاهم در فوتبال ایران است. مثلا در صحنه‌هایی مثل حاشیه‌های نیمه نهایی جام حذفی هم بودن VAR، مشکلی را حل نمی‌کند. این تکنولوژی تاثیری در صحنه اخراج ایرانپوریان ندارد و صحنه‌هایی مثل پنالتی سپاهان هم که رای کاملا قطعی ندارد داور هر تصمیمی بگیرد، باشگاه‌ها زیر بار آن نمی‌روند. استفاده از VAR با شیوه استاندارد، کمک زیادی به لیگ می‌کند اما بعید است تاثیری در سو تفاهمات و ذهنیت مهندسی بین باشگاه‌های مختلف بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید