معاون اول رئیس جمهور:

نباید علاوه بر جبهه تحریم‌ها مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم

کدخبر: ۲۸۸۳۵۵
اقتصادنیوز:‌معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نباید فضا را برای تلاش و ابتکار عمل مدیران کشور در جبهه مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن ناامن کنیم، اظهار داشت: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله با تحریم‌ها قرار دارند و نباید آن‌ها را علاوه بر جبهه مقابله با فشار اقتصادی دشمن در جبهه‌های داخلی درگیر کنیم.
نباید علاوه بر جبهه تحریم‌ها مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) پس از بازدید از کارخانه واگن سازی تهران در جلسه ای که با حضور وزیر صمت، رئیس شورای شهر، شهردار و استاندار تهران به منظور بررسی راههای کمک دولت به توسعه فعالیتهای این کارخانه و توسعه قطار شهری، برگزار شده بود، گفت: درست است که با شرایط تحریم مواجه هستیم اما هنر مدیریت این است که از دل محدودیت ها فرصت خلق کند.

معاون اول رئیس با اشاره به این که فرصت های زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم می توانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم، افزود: امروز توانمندی های خوبی در کشور شکل گرفته است و شاهکارهای مهندسی در گوشه و کنار این سرزمین قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن یا نادیده گرفتن آنها ظلم به کشور است.

 جهانگیری اظهار داشت: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهره گیری حداکثری از توانمندی های داخل کشور هستند علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهه های مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاش هایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که باید فضا را برای فعالیت های سازنده در مسیر مقابله با تحریم ها آرام و امن کنیم، تصریح کرد: یا باید در برابر مردم و ملت ایران سر تعظیم فرود بیاوریم تا همه ظرفیت ها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادی پای کار بیاوریم یا این که در برابر دشمنان سر تعظیم فرود بیاوریم. هر عقل سلیمی تأیید می کند که کار منطقی تعظیم و تکریم در برابر مردم خودمان است.

 جهانگیری با اشاره به این که توانمندی های عبور از شرایط سخت اقتصادی در کشور قابل توجه است خاطرنشان کرد: امروز باید عبور از این شرایط دغدغه همه ما باشد و صرف حرف و گفتن کمکی به کشور نمی کند. این که بگوییم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور داریم کافی نیست و باید در عمل چاره ای بیندیشیم تا این یارانه ها که طبقات مرفه بیشتر از آن بهره مند می شود، نصیب طبقات محروم جامعه شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته می شود باید با حمایت همگانی اجرا شود نه این که در مسیر اجرای آن اخلال شود یا حتی همانطور که بعضاً مشاهده کرده ایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل تراشی شود. می شود از دل همین شرایط سخت نیازمندی های توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تأمین کرد.

 جهانگیری با بیان این که تولید و اشتغال دو مسأله اصلی و اساسی امروز کشور هستند، گفت: برنامه هایی برای رونق تولید از سوی بخش های مختلف ارائه شده است اما آنچه تعیین کننده است تمرکز روی حوزه هایی است که پیشران تولید هستند و یکی از مهمترین این حوزه ها عرصه تولیدات و صادرات غیرنفتی است. باید به جای مانع تراشی بر سر راه صادرات غیرنفتی موانع را برطرف کرده و به شناسایی و ورود به بازارها از سوی تولید کنندگان کشورمان کمک بکنیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: شورای عالی صادرات باید فعال شود و وزیر صمت بر موضوع تسهیل صادرات غیرنفتی تمرکز کند تا موانع پیش روی صادرات غیرنفتی برطرف شود. مسکن نیز یکی دیگر از حوزه های پیشران تولید است که مزیت بزرگ آن این است که هیچ وابستگی و نیازی به خارج از کشور ندارد و از سوی دیگر حداقل ۱۲۰ رشته صنعتی با رونق ساخت و ساز مسکن فعال می شوند.

 جهانگیری اظهار داشت: حمل و نقل عمومی نیز از جمله حوزه های پیشران تولید است که نوسازی و توسعه آن ده ها مشکل کشور را از جمله مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا را حل می کند، اگر کامیون های فرسوده فعلی کشور نوسازی شوند می توانیم حدود نیمی از تولید فعلی بنزین و گازوئیل کشور را صادر کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای مهم مورد توجه دولت های یازدهم و دوازدهم درعرصه حمل و نقل عمومی توسعه ریلی بوده است که خوب هم پیش رفته است و امروز تعداد زیادی از استان های کشور به شبکه ریلی سراسری متصل شده اند. حمل و نقل عمومی حومه ای نیز مورد توجه جدی دولت قرار دارد و توسعه قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر دیگر نیز از موضوعات مورد توجه در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده که در حد توان به حل مشکلات و توسعه آنها کمک شده است.

جهانگیری با بیان این که جمعیت ده میلیونی تهران موضوعی است که حتی در صورت جدی شدن موضوع انتقال پایتخت نمی توان از آن چشم پوشی کرد، خاطرنشان کرد: توسعه قطار شهری در کلانشهرها و به خصوص تهران به طورخاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت دار برای جذب منابع خارجی قلمداد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که استفاده کامل نکردن از ظرفیت متروی تهران جفا به تهران و کشور است، افزود: بنده نسبت به این که روند استفاده از دو میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی تر می شود که می بینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است.

جهانگیری با خطاب قرار دادن مدیران کارخانه واگن سازی تهرا ن گفت: برنامه جامعی تهیه و ارائه کنید که در آن مشخص شده باشد برای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط فعلی مترو تهران چه میزان سرمایه گذاری لازم است و پیشنهاد ات اجرایی را نیز در آن لحاظ کنید. دولت مجوزی صادر کرده که بر اساس آن شهرداری می تواند به میزان ۵۰ میلیارد تومان از بدهی سازمان های مختلف به دولت برای پیشبرد برنامه های خود استفاده کند که می توانید این موضوع را نیز در آن برنامه جامع مورد توجه قرار دهید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که مجموعه هایی مثل کارخانه واگن سازی تهران برای آینده بلندمدت می تواند مورد استفاده قرار گیرند، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های بزرگ توسعه قطارهای شهری و حمل و نقل ریلی در کشورمان و نیز بازار بزرگ کشورهای همسایه آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار دارد و باید با توجه بیش از پیش به توان داخل، این صنعت را توسعه دهیم.

 جهانگیری گفت: دولت به سهم خود به ترخیص واگن های مترو و نیز دریافت سفارش های جدید در کارخانه هایی مثل واگن سازی تهران کمک خواهد کرد و از توسعه قطار شهری در سیستم های حمل و نقل عمومی تهران و کلانشهرها نیز حمایت خواهد کرد. وزارت صمت نیز باید از این فعالیت ها حمایت کند و پیشنهاد می کنم گزارش تلاش های خودتان را به مردم ارائه کنید و مطمئن باشید که دولت حتماً شهرداری تهران و دیگر شهرها را در مسیر خدمت رسانی به مردم تنها نخواهد گذاشت.

رضا رحمانی وزیر صمت نیز در این جلسه با بیان این که تا سال ۱۴۰۰ حداقل به ۴۰ هزار دستگاه واگن جدید نیاز داریم گفت: باید نظام بانکی به طور کامل پای کار آمده و همه ظرفیت های کشور بسیج شوند تا از عرصه هایی مثل صنعت ساخت واگن برای رونق تولید بیشترین بهره را ببریم.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنانی با تشکر از دکتر جهانگیری که در زمان تصدی خود در وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات مجوز اولیه ساخت کارخانه واگن سازی تهران را صادر کرد اظهار داشت: اگر دولت از چنین مجموعه هایی حمایت کند ظرفیت برای افزایش تولید و تبدیل کارخانه هایی مثل واگن سازی تهران به یک برند ملی وجود دارد.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این نشست گفت: افزایش کیفیت زندگی در کلانشهرها در گرو توسعه حمل و نقل عمومی است. سرمایه گذاری در واگن سازی کاملاً موجه است چرا که ظرفیت زیادی برای توسعه مترو در تهران و دیگر کلانشهرها وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید