تاکید ایران بر استفاده صلح‌آمیز و بدون تبعیض از فضا

کدخبر: ۲۸۸۳۶۵
اقتصادنیوز: «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز دوشنبه با «سیمونتا دی‌پیپو»، رئیس دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد (یونوسا)، در وین پایتخت اتریش دیدار و بر استفاده صلح‌آمیز و بدون تبعیض از فضا تأکید کرد.

دهقانی در این ملاقات اظهار کرد: ما اهمیت بالایی برای کار دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد و کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو قائل هستیم و بر همین اساس مشارکت فعالی در نشست‌های آن داریم. توسعه و حمایت از حقوق بین‌الملل فضا، استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو بدون تبعیض، بهره‌برداری از ماهواره‌های کوچک و دسترسی منصفانه به مدار زمین‌آهنگ، از جمله مسائلی است که در این کمیته مطرح است و برای ما اهمیت دارد.

وی بابیان اینکه تقویت و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی میان دولت‌های عضو، یکی از اهداف مهم یونوسا است که می‌تواند به‌عنوان یک عامل مؤثر در تحقق سایر اهداف کمیته محسوب شود، افزود: در کنار تصمیمات دولت‌ها، نقش یونوسا در تقویت و توسعه همکاری‌های فضایی در میان دولت‌ها از جمله از طریق تبادلات علمی و فنی و انتقال تجهیزات و فن‌آوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و انتظار ما این است که این سازمان توجه ویژه‌ای به نیاز دولت‌های نوظهور در عرصه فضا، به‌خصوص با توجه به اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، معمول دارد.

دهقانی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به همکاری یونوسا برای برگزاری موفق نخستین کارگاه مشترک بهره‌برداری از فن‌آوری فضایی برای مدیریت بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۵، آمادگی دارد، دومین دور این کارگاه مشترک را در سطح منطقه‌ای در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در تهران برگزار کند.

«دی‌پیپو» نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره اصلاح دستور کار دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد و تغییرات ایجادشده، بیان کرد که تعامل این دفتر با جمهوری اسلامی ایران بسیار سازنده است.

وی ضمن موفق خواندن تجربه برگزاری اولین کارگاه مشترک، از برگزاری دور دوم آن در ایران استقبال و پیشنهادهایی را در حوزه تبادل تجربیات و آموزش و ظرفیت‌سازی مطرح کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید