واکنش علی مطهری و میرزایی نیکو به گشایش‌های جدید برای موسوی و کروبی

کدخبر: ۲۸۸۶۶۸
اقتصادنیوز: دو نماینده تهران در واکنش به انتشار خبر رفع پاره‌ای از محدودیت‌های ارتباطی برای محصوران گفتند: اینکه تلفن همراه و ماهواره در اختیار محصوران قرار گیرد مسکن موقتی است و داروی اصلی نیست . از سوی دیگر شورای امنیت باید تصمیمات خودش را بگیرد و آن را خدمت رهبری ببرد.
واکنش علی مطهری و میرزایی نیکو به گشایش‌های جدید برای موسوی و کروبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، انتشار خبر رفع پاره‌ای از محدودیت‌های ارتباطی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین حجت‌الاسلام کروبی با واکنش‌هایی در فضای مجازی و همچنین در بین سیاسیون همراه بود.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره کاهش محدودیت‌ها برای محصوران و در اختیار گذاشتن برخی امکانات به آن‌ها،‌ گفت: ظاهراً گفته شده است برخی از محدودیت‌ها برداشته خواهد و امکاناتی به این افراد خواهند داد، اما معتقدم رفع حصر یعنی این‌که فرد بتواند مانند من و شما آزادانه رفت و آمد کند،‌ جلسه بگذارد و زندگی کنند.

این عضو کمیته رفع حصر خاطرنشان کرد: شاید بگویند که خطراتی از لحاظ امنیتی این افراد را تهدید می‌کند که قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: آیت‌الله رئیسی ریاست قوه را امروز بر عهده دارند و امیداواری ما این بود که با وجود ایشان فضای نوینی در قوه قضائیه ایجاد شود و مشکلات این چنینی را رفع کند.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع این نیست که با رفع حصر چه مشکلاتی حل خواهد شد،‌ مهم این است که این مبحث دغدغه جمع کثیری از مردم است.

وی ادامه داد: افکار عمومی از روحانی،‌ شورای امنیت و آملی لاریجانی رئیس پیشین قوه قضائیه این موضوع را درخواست کردند، حتی ما کمیته رفع حصر تشکیل دادیم اما درست نشد و به نتیجه نرسیدیم.

نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای این کار یک اراده و کمک لازم است تا هرچه زودتر صورت گیرد.

وی با اشاره به در اختیار قرار دادن برخی از امکانات به محصوران، گفت: متوجه شدم قرار است که تلفن همراه و ماهواره در اختیار این افراد قرار گیرد اما باید گفت همه این‌ها مسکن موقتی است و داروی اصلی نیست. 

میرزایی‌نیکو تاکید کرد: داروی اصلی رفع حصر است و امروز هم چیزی ندارد که بخواهد ممنوعیتی داشته باشد.

شورای امنیت باید تصمیمات خودش را بگیرد و آن را خدمت رهبری ببرد

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص کاهش محدودیت برای میرحسین موسوی، کروبی و رهنورد، گفت: نمی‌دانم این کارها دیگر چیست،‌ یک دفعه حصر را تمام کنند.

وی درخصوص این‌که آیا می‌توان این اقدامات را به مثابه این در نظر گرفت که حصر به صورت پلکانی تا عید قربان در حال رفع است،‌ بیان کرد: خیر،‌ من امیدوار نیستم. رفع حصر بستگی به نظر رهبری دارد و این ایشان باید تصمیم‌گیری کنند.

نماینده تهران تاکید کرد: متاسفانه شورای امنیت هم خودش به طور مستقل وارد عمل نمی‌شود. شورای امنیت باید ابزار و مشاور خوبی برای رهبری باشد. شورای امنیت باید تصمیمات خودش را بگیرد و آن را خدمت رهبری ببرد، ایشان در نهایت در این باره تصمیم می‌گیرند.

مطهری گفت: باتوجه به شرایط کشور بهتر است، رفع حصر به طور کامل صورت گیرد. ما بارها گفته‌ایم اما فعلا اراده‌ای برای این کار نیست.

رفع پاره‌ای دیگر از محدودیت‌ها برای محصوران

 دو روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پاره‌ای از محدودیت‌های ارتباطی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برطرف شده است.

برخی منابع با اعلام این خبر تاکید کردند که زهرا رهنورد از این پس می‌تواند در صورت تمایل از تلفن همراه استفاده کرده و همچنین اعلام آمادگی شده تا محصوران بتوانند با نصب دستگاه ماهواره به برخی کانال‌های محدود تلویزیونی دسترسی داشته باشند.

از برخی گشایش‌ها ذوق‌زده نیستیم

محمد حسین کروبی فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا گشایشی‌هایی که در مورد میر‌حسین موسوی و زهرا رهنورد صورت گرفته، در مورد آقای کروبی هم انجام شده است، گفت: در سال ۹۸ ماموران امنیتی یک سری گشایش‌هایی را ترتیب دادند از جمله اینکه گفتتد می‌توانیم برای محصوران ماهواره نصب کنیم.

وی افزود: با اینکه آقای کروبی در ابتدا زیاد موافق این کار نبودند اما با صحبت خانواده مبنی بر اینکه اگر این کار انجام بشود خوب است، پذیرفتند.

کروبی با اشاره به اینکه کانال‌های محدودی برای آقای کروبی باز است، گفت: برای ایشان ماهواره گذاشتند اما شبکه‌های خیلی کمی را باز گذاشته‌اند. این شبکه‌‌ها تنها محدود به چند شبکه خبری فارسی است.

فرزند مهدی کروبی افزود: علاوه بر  نصب ماهواره گفته شده که خواهر، خواهر زاده‌ها و برادرزاده‌ها هر موقع که بخواهند می‌توانند بدون هماهنگی قبلی به ملاقات ایشان بیایند.

وی درباره اینکه آیا تلفن همراه هم در اختیار ایشان قرار گرفته است، گفت: تلفن در اختیار ایشان نیست ولی مادرم مدتی است که مشکلی ندارند از اینکه موبایل به منزل ببرند.

محمدحسین کروبی با اشاره به اینکه پیشنهاد گشایش در حصر بعد از ایام تعطیلات نوروز انجام شده است، گفت: در مدت هشت سالی که از حصر گذشته است، متاسفانه هنوز هیچ حکم قضایی به ما نشان نداده‌اند. حتی حاضر به برگزاری محاکمه هم نیستند و محصوران همچنان بلاتکلیف هستند.

کروبی تاکید کرد: تصور نشود بعد از هشت سال به دلیل چند گشایش کوچک، خانواده محصوران ذوق‌زده شده‌‌اند. ما معترض هستیم و این حصر را غیر قانونی می‌دانیم.

وی با اظهار امیدواری درباره اینکه ممکن است هر چه جلوتر برویم گشایش‌های بهتری درباره رفع حصر انجام شود، گفت: ما هنوز از این گشایش‌ها هیچ علامت و نشانه‌ای برای اینکه بخواهد رفع حصر به طور کامل انجام شود، برداشت نکرده‌ایم.

فرزند مهدی کروبی افزود: آقای کروبی طبق روالی که از پیش از عید به صورت هفته‌ای یک یا دوبار دیدارهایی با افراد مختلف از جمله خانواده شهدا داشته‌اند، این ملاقات‌ها را با افراد محدودی ادامه می‌دهند و در هفته‌های اخیر هم دیدارهایی با برخی افراد داشته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید