روغن‌های خوراکی از پارافین تهیه شده‌ است؟

کدخبر: ۲۸۹۰۶۲
اقتصاد نیوز:معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره شایعات منتشر شده درمورد روغن‌های خوراکی موجود در بازار توضیحاتی ارائه کرد.
روغن‌های خوراکی از پارافین تهیه شده‌ است؟

به گزارش اقتصاد نیوز،مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شایعات مبنی بر فروش روغن تهیه شده از فرآورده‌های نفتی و بازیافت آن اظهار کرد: به‌تازگی اخبار و شایعاتی در شبکه‌های مجازی مبادله می‌شود که در آن از ناسالم بودن روغن‌ها صحبت شده است؛ شایعات از این موضوع حکایت دارد که بسیاری از روغن‌های خوراکی موجود در بازار از ترکیباتی مانند فرآورده‌های نفتی و پارافین خوراکی ساخته می‌شود و موادی بازیافتی و ناسالم هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این ادعا، در صورتی که روغن‌های بازیافتی حدود ۲ ساعت در فریزر قرار بگیرند حباب‌هایی سفید رنگ و یا کف روی آن مشاهده خواهد شد.

ولایی تصریح کرد: بنابر بررسی‌های انجام شده همه روغن‌ها، حتی روغن زیتون خالص هنگامی که برای مدت زمان طولانی در فریزر قرار می‌گیرد لایه سفیدی روی آن‌ها تشکیل می‌شود؛ تشکیل این لایه به دلیل وجود مواد اضافی نیست بلکه اسید چرب C۱۶ که اسید چرب اشباعی است در این شرایط به سطوح بالاتر روغن آمده و به هیچ عنوان نشان از ناسالم بودن روغن ندارد.‌

احتمال وجود ناخالصی در روغن‌های خوراکی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: امکان وجود ناخالصی یا رطوبت در ‌همه روغن‌ها وجود دارد، اما چنین روش‌هایی به هیچ عنوان نمی‌تواند راهکار تشخیص سلامت روغن‌ها باشد؛ سالم و ناسالم بودن روغن‌ها در آزمایشگاه‌های اندکس‌های صابونی و غیر صابونی بودن، با اندازه گیری پروکسی و مقدار اسیدی بودن آنها تعیین می‌شود.

وی افزود: اقلام غذایی مختلف به طور مداوم توسط بازرسان رصد می‌شود و تا امروز نشانه‌ای از توزیع روغن‌های بازیافتی و یا هیچ علامتی از وجود فرآورده‌های نفتی و مضر در آن‌ها مشاهده نکرده‌ایم؛ مقدار وجود ناخالصی با توجه به تولید کننده‌ روغن و مصارف آن متفاوت است اما شایعات ذکر شده صحت ندارد.

ولایی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران آمادگی انجام بررسی و آزمایش روی نمونه‌های ارائه شده را دارد، گفت: روغن‌های موجود در بازار به طور مداوم رصد می‌شوند اما با این وجود اگر نسبت به آلوده بودم این روغن‌ها شک داشتید می‌توانید آن را در اختیار آزمایشگاه قرار دهید تا تحت آزمایش علمی قرار بگیرند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: احتمال وجود رطوبت و ناخالصی در بسیاری روغن‌ها وجود دارد که بسته به نوع روغن و استفاده آن متفاوت است و حد مجازی برای آن‌ها تعیین می‌شود، اما به طور معمول نمی‌توانیم با چنین شایعاتی سلامت روغن‌ها را رد کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید