اردوغان: به‌زودی اس -۴۰۰ را از روسیه تحویل خواهیم گرفت

کدخبر: ۲۹۰۰۰۷
اقتصادنیوز - رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: پرونده سامانه دفاع هوایی اس -۴۰۰ تمام شده است و به‌زودی آن را از روسیه را تحویل خواهیم گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا؛  آناتولی در روز چهارشنبه، اردوغان این سخنان را در انجمن "حمایت از سالمندان ترابوزان" در استانبول عنوان کرد.

وی افزود: پرونده سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ به نتیجه رسیده و تمام شده است و به‌زودی سفارشاتی را که به روسیه داده بودیم، تحویل خواهیم گرفت.

اردوغان همچنین با اشاره به موضوع اختلافات در دریای مدیترانه شرقی نیز گفت: "کسی نمی‌تواند مانع حمایت ترکیه از حقوق و منافع ترک‌های قبرس در دریای مدیترانه شرقی شود. اجازه نقض حقوق برداران‌مان در جمهوری تُرک قبرس شمالی را به هیچ‌کس نخواهیم داد".

پس از مطرح شدن موضوع خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس ۴۰۰ از سوی ترکیه، آمریکا موضع مخالفی را در برابر اقدام ترکیه اتخاذ و این کشور را تهدید به تحریم‌هایی نیز کرد.

ترکیه یکی از اعضای مهم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو نیز می‌باشد که این سازمان نیز مخالفت خود را با اقدام ترک‌ها برای خرید اس ۴۰۰ اعلام کرده است.

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز به تازگی در گفت و گو با خبرنگاران درباره امکان فروش این سامانه به ترکیه و نیز اظهارات مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره امکان خرید دومین سامانه هوایی اس -۴۰۰ از روسیه گفت: روسیه برای امضای قرارداد دیگری در این زمینه آماده است.

پسکوف همچنین تصریح کرد: "روسیه دارای تجربه و تکنولوژی مناسب و خواهان فرصتی برای توسعه همکاری است و تحقق آن باعث گسترش روابط دوجانبه خواهد شد. این در مورد ترکیه نیز صدق می‌کند".

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در یک برنامه تلویزیونی درباره روند خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ از روسیه گفته بود: "اگر آمریکا با فروش پاتریوت مخالفت کند، می‌توانیم سری دوم سامانه‌های اس -۴۰۰ و سامانه‌های دفاع هوایی دیگری را نیز بخریم. برخی اعضای ناتو نیز S-300 دارند. داشتن هر نوع سیستم پدافند هوایی مغایر عضویت در ناتو نیست".

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید