صعود هانت و جانسون به مرحله آخر انتخابات نخست‌ وزیری انگلیس

کدخبر: ۲۹۰۱۷۰
اقتصادنیوز: «بوریس جانسون» و «جرمی هانت» وزیران امور خارجه اسبق و کنونی انگلیس پس از پشت سر گذاشتن پنج دور انتخابات درونی حزب محافظه‌کار، به مرحله آخر صعود کردند و به‌ این‌ترتیب احزاب عمومی این حزب بایستی بین این دو، یکی را به‌ عنوان جانشین «ترزا می» برای تصدی پست نخست وزیری انتخاب کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در این انتخابات جانسون مثل دفعات قبل توانست با کسب ۱۶۰ رأی مقابل دو نامزد دیگر یعنی «جرمی هانت و مایکل گوو» که به ترتیب ۷۷ و ۷۵ رأی کسب کردند، پیشتاز شود.

هرچند ناظران پیش‌بینی می‌کردند «مایکل گوو» به مرحله آخر انتخابات صعود خواهد کرد، اما هانت که به‌طور میانگین در انتخابات دوره‌های قبل آرای کمتری را کسب کرده بود، به‌طور غیرمنتظره‌ای به این مرحله راه یافت.

بر اساس گزارش نشریه تایمز انگلیس، طرفداران مایکل گوو عمیقاً معتقدند که افزایش غیرمنتظره آرا جرمی هانت به دلیل دخالت بوریس جانسون بوده است. جانسون هماهنگ کرده تعدادی از آرا حامیانش که طبیعتاً به آن‌ها نیازی نداشته به جرمی هانت داده شود تا گوو انتخاب نشود.

بر اساس این گزارش، جانسون معتقد است راحت‌تر می‌تواند هانت را شکست دهد یا قبل از ورود به عرصه بعدی انتخابات به تفاهم برسد.

بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی است جانسون از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات نهایی و تصاحب کرسی نخست وزیری بریتانیا برخوردار است.

هرچند او گزینه محبوب «دونالد ترامپ» برای نخست وزیری انگلستان به شمار می‌رود، اما مخالف سیاست‌های او علیه ایران به‌ویژه تصمیم این کشور به خروج از برجام است.

جانسون تاکنون یک‌بار به ایران سفر کرده و با مقامات کشور درباره مسائل مختلف از جمله روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای صحبت داشته است. جانسون مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران و معتقد است که ایران بایستی از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

از سوی دیگر، جرمی هانت سیاست‌ها و مواضع تند و گاهاً نسنجیده‌ای را در حوزه روابط ایران و انگلیس و همسو با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ می‌کند.

او بارها ایران را به استفاده ابزاری از شهروندان دو تابعیتی متهم کرده و به‌طور ویژه وعده داده است که از تمام اختیاراتش برای آزادی «نازنین زاغری» شهروند ایرانی انگلیسی که به اتهامات امنیتی محکوم شده، استفاده کند.

هانت اسفندماه گذشته با اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، گام غیرمعمولی را در روابط دیپلماتیک دو کشور برداشت و اعلام کرد این موضوع را به سطح اختلاف میان دو دولت ارتقا داده و از طریق مجامع بین‌المللی دنبال خواهد کرد.

او مصمم است تا با کارت سوخته این متهم امنیتی، توجهات را به سمت موضوعات احساسی سوق دهد تا از این طریق حمایت هم‌حزبی‌هایش را کسب کند. به همین خاطر او شنبه گذشته رسماً از کمپین تبلیغات «ریچارد رتکلیف» همسر انگلیسی زاغری مقابل سفارت ایران حمایت کرد تا از تریبون او برای تبلیغ علیه جانسون استفاده کند.

در شش روز گذشته، رتکلیف با آغاز به اصطلاح اعتصاب غذا، برخلاف موازین بین‌المللی در فاصله نزدیکی به سفارت ایران بساط اعتراضی به راه انداخته و در گفت‌وگو با رسانه‌ها علیه جانسون تبلیغ می‌کند.

بااین‌حال، نتایج نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی جانسون در انتخابات نهایی نخست وزیری انگلستان حکایت دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید