اتحادیه اروپا، ترکیه را به تحریم تهدید کرد

کدخبر: ۲۹۰۲۲۲
اقتصادنیوز: رهبران اتحادیه اروپا به ترکیه هشدار دادند که در صورت ادامه حفاری دریایی در منطقه مورد ادعای قبرس، آنکارا را تحریم خواهند کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی خود در نشست شب گذشته (پنج‌شنبه) در بروکسل، با انتقاد شدید از اقدام ترکیه برای حفاری دریایی در نزدیکی جزیره قبرس، آنکارا را در خصوص اقدامات تنبیهی و تحریم هشدار داد.

به نوشته روسیا الیوم، کشورهایی اروپایی در این نشست، با «غیر قانونی» خواندن حفاری ترکیه اعلام کردند: «متأسفانه ترکیه به خواسته‌های متعدد اتحادیه اروپا برای توقف این اقدامات، پاسخی نداده است.»

آن‌ها همچنین گفتند که اتحادیه اروپا از نزدیک تحولات مربوطه را پیگیری می‌کند و کاملا در کنار قبرس مصمم به پاسخ مناسبی به ترکیه است. هفته گذشته نیز اعضای این اتحادیه از کمیساریای اروپایی و دفتر اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواستند تا بدون فوت وقت «اقدامات مناسبی» علیه ترکیه اتخاذ کنند.

در پاسخ به این تهدیدات «فاتح دونماز» وزیر انرژی ترکیه روز گذشته (پنج‌شنبه) در حالی که در بر روی عرصه کشتی حفاری «یافوز» در بندر «دیلوواسی» صحبت می‌کرد، گفت که ترکیه بدون وقفه به عملیات حفاری ادامه می‌دهد و این حق قانونی ترکیه است. کشتی حفاری «یافوز» قرار است در ابتدای ژوئیه پیش رو به کشتی «فاتح» که ماه پیش به نزدیکی سواحل «قبرس» اعزام شده بود، بپیوندد.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ششم ژوئن گذشته گفت که واشنگتن با نگرانی عمیقی اهداف اعلامی ترکیه در خصوص آغاز حفاری دریایی در منطقه مورد ادعای قبرس را دنبال می‌کند. «متیو پالمر» معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با «خبرگزاری رسمی قبرس» گفته است که آمریکا به شدت از حق قبرس در بهره برداری و توسعه منابع هیدروکربنی خود حمایت می‌کند.

ترکیه سال گذشته نیز از ایجاد یک پایگاه دریایی در بخش شمالی جزیره قبرس خبر داد که با محکومیت شدید کشورهای غربی همراه شد. این اقدام با افزایش بحران میان ترکیه و یونان همراه بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید