رسانه‌های بین‌المللی تحلیل کردند؛

آیا ترامپ در حال زمینه‌سازی برای جنگ با ایران است؟

کدخبر: ۲۹۰۷۲۴
اقتصادنیوز؛ رسانه‌های بین‌المللی به تحلیل تنش‌های میان ایران و آمریکا و سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال سرنگونی پهپاد آمریکایی پس از تجاوز از مرز ایران پرداخته‌اند.
آیا ترامپ در حال زمینه‌سازی برای جنگ با ایران است؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته در خصوص علت صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران در توییتر خود نوشته بود: «شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

رسانه‌های مختلف و تحلیلگران روابط بین‌الملل به تحلیل مناسبات کنونی در روابط تنش‌آمیز ایران و آمریکا پرداختند.

ترامپ و ایران

نماینده جمهوری‌خواه کنگره: آمریکا با بحران اعتماد به نفس مواجه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازفارس؛ روزنامه آمریکایی نیویورکر در گزارشی درباره راهبرد سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ نوشت: در اوت سال 2013 «باراک اوباما» به همراه «جو بایدن» معاونش در «رُز گاردن» کاخ سفید در مقابل رسانه‌ها حاضر شد تا درباره تصمیم خود برای حمله موشکی به سوریه توضیح دهد. وی گفت: «تصمیم برای حمله به سوریه را به کسب مجوز از کنگره منوط می‌کنم. مجوزی که البته هیچوقت صادر نشد و حمله ای نیز صورت نگرفت.»

نیویورکر نوشت: رز گاردن ترامپ همان توئیتر است. روز جمعه همه دنیا منتظر بودند که رئیس جمهور آمریکا در زمینه تصمیمش برای اقدام نظامی علیه ایران و سپس لغو این تصمیم توضیحاتی ارائه کند.

بالاخره ترامپ در ساعت 9 صبح به وقت شرق آمریکا 4 توئیت بلند بالا کرد که در آن تلاش کرده بود توضیح دهد چه اتفاقی افتاده است. مثل همیشه اول از همه  از تصمیمش برای خروج از توافق تمجید کرد و باز هم برجام را یک توافق وحشتناک خواند. 

نیویورکر افزود: وی سپس درباره ساقط شدن پهپاد جاسوسی این کشور در خلیج فارس مدعی شد که این پرنده وقتی در آبهای بین المللی بود ساقط شده است و سپس به تشریح اینکه چرا این حمله را لغو کرده است پرداخت. 

این روزنامه آمریکایی با اشاره به دلایل ادعایی ترامپ برای لغو این حمله در ادامه افزود: همانطور که همه کارهای ترامپ سریعا با واکنش زیاد روبرو می‌شود این اظهارات وی نیز سریعا واکنشهای زیادی را برانگیخت. سخت‌ترین آن انتقاد طیف گسترده‌ای از جمهوریخواهان بود. برخی ستایشها نیز از طرف افرادی که غیرممکن به نظر می‌رسید بیان شد، از جمله «جان برنان» رئیس اسبق سازمان سیا که مکررا از همه سیاستهای ترامپ انتقاد کرده است. 

برنان به شبکه ام اس ان بی سی گفت: «من از تصمیم ترامپ برای عدم انجام این حمله نامناسب تقدیر میکنم چرا خطرات غیرمترقبه‌ای به وجود می آورد.»

برنان افزود «من از ترامپ تمجید می‌کنم چرا که در اتاقی که تندروهایی مثل جان بولتون و مایک پامپئو حضور داشتند و او را به سمت تقابل نظامی هل می‌دادند تصمیم عاقلانه‌ای گرفت.»

با این حال برخی از جمهوریخواهان از تصمیم ترامپ انتقاد کردند و آن را با عقب نشینی اوباما از حمله موشکی به سوریه در سال 2013 مقایسه کردند.

«آدام کیزینگر» نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت: «آمریکا با بحران اعتماد به نفس مواجه است. تصمیم اوباما برای لغو حمله به سوریه تبعاتی داشت که هنوز هم احساس می‌شود. ما نباید رفتارهای تحریک آمیز ایران را بدون پاسخ بگذاریم. لغو حمله نظامی این پیام را ارسال کرد که شما واقعا نمی‌دانید چه خطوط قرمزی دارید. مثل اینکه خطوط قرمز ما زیاد هم قرمز نیستند.»

«کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان ضمن دفاع از تصمیم ترامپ اما گفت که «اینجا یک بازی دراز مدت است؛ اما مشکل این است که نقشه برای این بازی دقیقا چیزی است که ترامپ کم دارد.»

وی با اشاره به اینکه اقدامات ترامپ علیه ایران نشان می‌دهد او به دنبال تغییر رژیم این کشور است اما خودش آن را رد می‌کند تاکید کرد که این غیرقابل انکار است که سیاستهای ترامپ ما را به لحظات اینچنینی کشانده است. 

«بن رودز» مقام ارشد دولت اوباما نیز گفت: «آنچه که اکنون می‌بینیم این است که ما بین لفاظی‌های جنگ طلبانه و خصمانه ترامپ گیر افتاده ایم... و ترامپ می‌گوید که نمی‌خواهد آمریکا را وارد یک جنگ دیگر در خاورمیانه کند. اینها دونقطه کاملا ناسازگار استراتژیک هستند. آنها مکررا می‌گویند ما جنگ نمی‌خواهیم اما هرکاری که می‌کنند در مسیر احتمال بروز جنگ است...»

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: ترامپ پنج شنبه شب از یک "لبه" عقب‌نشینی کرد اما سیاستی که او را به این آشفته بازار برده است هنوز پابرجاست. 

تحلیل المیادین؛ پشت پرده انصراف ترامپ از یک تصمیم خطرناک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ وبگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم قاسم عز الدین با عنوان « چه چیزی در پس انصراف ترامپ از جنگ بود؟»، تاکید کرد هراس آمریکا از نابودی منافع و پروژه‌هایش در منطقه، آن را از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران منصرف کرده است.

در این یادداشت آمده که «ترامپ می‌گوید، ده دقیقه مانده به حمله به ایران از تصمیم خود منصرف شده است. چون ادعا می‌کند که تمایل نداشته بسیاری ایرانی کشته شوند در حالی که ایران فقط یک هواپیمای بدون سرنشین او را زده است؛ اما باید گفت چیزی که او را مجبور به عقب‌نشینی کرد، تهدید ایران درباره پاسخ به نظامیان آمریکایی و منافعشان بود که می‌توانست به جنگی باز و تمام عیار در منطقه منجر شود.

به نوشته المیادین، روایت رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه دلش به حال قربانیان هر اقدام نظامی علیه ایران می‌سوزد با واقعیات مربوط به گفت‌وگوها در کاخ سفید آن هم یک روز قبل از لغو تصمیم او برای اقدام نظامی تکذیب می‌شود، وقتی که  او در جمع مشاوران و ژنرال‌ها و نمایندگانی از کنگره آمریکا مطلع شد بمباران رادارها و سیستم‌های موشکی ایران می‌تواند به کشته شدن یکصدوپنجاه ایرانی منجر شود، چیزی که  روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع حاضر در این گفت‌وگوها بیان داشت. در همین خصوص بعید هم است که ترامپ به توصیه  مجری محبوبش در شبکه «فاکس‌نیوز» که جنگ را دیوانگی خوانده بود از این تصمیم صرفنظر کرده باشد.

این وبگاه خبری افزود: ترامپ در جستجوی چیزی است که آن را حملات موضعی به ایران می‌خواند و در این خصوص تحت تاثیر جنگ طلبان دولت خود به رهبری جان بولتون و مایک پامپئو قرار گرفته است. پامپئو یک هفته قبل از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در واکنش به حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان ضمن مقصر خواندن ایران در حمله مذکور گفته بود که پاسخ آمریکا شامل بمباران چند پایگاه نظامی ایران و اعزام یک هزار نظامی به منطقه است، اما دلایل توقف چیزی که یک هفته پیش پامپئو به آن اشاره داشت معلوم نشد و به نظر می‌رسد که دلیل توقف همان اقدام نظامی محدودی که پمپئو از آن سخن گفته بود همان دلیل انصراف ترامپ در ده دقیقه مانده به واکنش نظامی به سقوط پهپاد آمریکایی بود.

المیادین نوشت: چه بسا نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم به بن بست آمریکا و به طور مشخص ترامپ در دشمنی با ایران اشاره می‌کند. او در دعوت به کاهش تنش آمریکا با ایران، ایران را دشمنی خطرناک توصیف می‌کند و می گوید که ایران با کشورهای سرسپرده که حرف‌شنوی دارند و آمریکا را شیر جنگل می‌دانند، فرق می‌کند. به معنای دیگر پلوسی می‌گوید ایران مثل روسیه، چین و قدرت‌های بزرگ، یک اقدام نظامی آمریکا را دو تا و کلوخ را با سنگ جواب می‌دهد.

المیادین تاکید کرد: در همین راستا ورود ترامپ به ماجراجویی نظامی علیه ایران دشوار است، چون بر خلاف تصور ترامپ اقدام نظامی محدود نخواهد بود و مقامات سیاسی و نظامی ایران بارها تهدید کرده‌اند که هر گونه تجاوزی را پاسخ خواهند داد و پاسخ آنها محدود نخواهد بود.

این وبگاه خبری ادامه داد: ایرانی‌ها تهدید کرده‌اند اگر آمریکا بخواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، تنگه هرمز را خواهند بست و این از موضع کاملا برابر است. بنابراین انصراف ترامپ از اقدام نظامی ربطی به دلسوزی وی برای جان ایرانی‌ها ندارد، بلکه بیم وی از کشته شدن نظامیان آمریکایی و سقوط پروژه آمریکاست.

به باور نویسنده،  چه بسا عزم جزم ایرانی‌ها در منصرف کردن ترامپ از ورود به ماجراجویی خطرناک موفق عمل کرده است از همین روست که ترامپ از ایران به خاطر سرنگون نکردن دیگر هواپیمای جاسوسی آمریکا با سی و پنج سرنشین قدردانی می‌کند. با وجود اینکه آمریکا هنگامی که سرتیپ «امیر علی حاجی زاده»، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر سرنگونی پهپاد را اعلام کرد، درباره آن ابراز تردید کرد.

  عزالدین با بیان اینکه قدرت نمایی ایران در سرنگونی پهپاد از سرکشی و غلوگویی پامپئو هم کاسته است، افزود: تقلای عربستان در لندن و  همچنین اسرائیل برای قانع کردن غربی‌ها و ترامپ به آتش افروزی در منطقه هم بی نتیجه مانده است، در حالی که آنها گمان می‌کنند که نابودی ایران دق دل و عقده شان را خالی می‌کند.

المیادین نوشت: چه بسا سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء ایران می‌خواهد به کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) یادآوری کند که یک کشور نمی‌تواند بر بخشی از منطقه تحکم کند. جنگ برای همه و ثبات برای همه است.

گفتنی است سرلشکر رشید روز یکشنبه با تاکید بر اینکه در صورت وقوع درگیری در منطقه، دامنه و زمان آن از سوی هیچ کشوری قابل مدیریت نخواهد بود، تصریح کرد: ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم، ولی با قدرت از منافع ملت شریف ایران در برابر هر نوع تهدید و تجاوزی دفاع خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: سرنوشت منافع ملت‌های منطقه، به هم پیوسته است و تقسیم صلح و جنگ امکان پذیر نیست. وی گفت: یا همه در مسیر ثبات حرکت خواهیم کرد یا منطقه بر اثر سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا و تحریک برخی کشورهای معلوم درگیر بی ثباتی و جنگ خواهد شد.

تحلیلگر برجسته آلمانی: جنگ با ایران مغایر با سیاست‌خارجی ترامپ است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «کورنلیونس آدبار» مشاور سیاسی و تحلیلگر آلمانی که سال ها با نهادهای پژوهش سیاست خارجی این کشور همکاری کرده، احتمال وارد شدن آمریکا به یک جنگ دیگر در منطقه را بسیار دور از ذهن می داند.

وی در مطلبی که برای نشریه دی سایت آلمان نوشته مقایسه وضعیت عراق در سال ۲۰۰۳ را با وضعیت ایران در زمان کنونی اشتباه می داند.

در حالی که اعضای کنگره آمریکا به دولت «دونالد ترامپ» در مورد تکرار سناریوی حمله به عراق، در خصوص ایران هشدار می دهند، این تحلیلگر آلمانی وضعیت این دو کشور را بسیار متفاوت ارزیابی می کند.

او که بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در ایران زندگی کرده می نویسد: دولت آمریکا در حالی که از توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران خارج شده، این کشور را متهم به تلاش برای تولید تسلیحات کشتار جمعی می کند.در ارتباط با حمله به تانکرهای نفت در دریای عمان وزیر خارجه آمریکا با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی که اساساً قابل پیگیری نیست ادعا کرد که ایران عامل آن بوده است و در پس تمام اتهامات از این دست به ایران رد پای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که سرمدار حمله نظامی به عراق بود، دیده می شود.

تحلیلگر آلمانی این سوال را مطرح می کند که آیا با گذشت ۱۶ سال از جنگ عراق چنین اتفاقی می تواند تکرار شود؟ وی در توضیح علت پاسخ منفی خود به این سوال می افزاید: شرایط ایران و عراق در این دو برهه به هیچ وجه مشابه نیست؛ اتهام داشتن تسلیحات کشتار جمعی در حالی به عراق منتسب شد که ایران با امضای توافق هسته ای و پایبندی به آن طی سه سال گذشته نشان داده که به دنبال چنین هدفی نیست.

از آن گذشته اوضاع در داخل آمریکا به گونه ای که در دوره حمله به عراق بود، نیست. در سال ۲۰۰۳ اکثریت قریب به اتفاق اطرافیان «جورج دبلیو. بوش» از لزوم حمله نظامی به عراق سخن می گفتند. اما در حال حاضر صدای مخالفان جنگ در بین مقامات آمریکایی بلندتر از موافقان آن است.

در سال های اخیر طولانی شدن حضور آمریکا در عراق، پیدایش داعش و هزینه های سرسام آور جنگ در خاورمیانه که از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شود، اعتراضات داخلی زیادی را متوجه دولت این کشور کرده به طوری که ترامپ با تاکید بر همین موضوع و دادن وعده خروج نظامیان کشورش از عراق، موفق به پیروزی در انتخابات آمریکا شد.

کورنلیوس آدبار با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تاکید می کند که ترامپ برای باقی ماندن در کاخ سفید ناچار است که همین رویه را ادامه دهد.

بر این اساس مخالفت با جنگ عراق و تاکید بر بازگرداندن نظامیان آمریکایی به کشور راهبرد اصلی ترامپ در سیاست خارجی است و از همین رو جنگ با ایران جایی در این راهبرد ندارد.

گفتنی است رویکردهای جنگ طلبانه و دشمنی کور «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا با ایران، به معضلی بزرگ برای کاخ سفید تبدیل شده و دونالد ترامپ همواره تلاش کرده، ضمن تحقیر بولتون، از وی فاصله بگیرد.

رییس جمهوری آمریکا روز شنبه هفته جاری در جمع خبرنگاران در مورد مشاور خود گفت: جان بولتون به عنوان یک جنگ طلب شناخته می‌شود و کسانی هم در نقطه مقابل او هستند اما در نهایت من هستم که تصمیم می‌گیرم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید