سایت تخصصی سایکو سنترال: ترامپ اختلال شخصیت خودشیفته دارد

کدخبر: ۲۹۰۸۴۸
اقتصادنیوز: جان گروهول رواشناس در وبسایت تخصصی «سایکو سنترال» نوشت: دونالد ترامپ یکی از غیرعادی ترین سیاست مداران در تاریخ آمریکا بوده است. او به معمای بزرگی برای تشکیلات سیاسی و مردم آمریکا تبدیل شده است.
سایت تخصصی سایکو سنترال: ترامپ اختلال شخصیت خودشیفته دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما چرا این جمهوری خواه اینگونه صحبت می کند. چرا حرف های مسخره و غیر عادی بر زبان می آورد و سپس یک یا دو روز بعد حرف هایش را پس می گیرد؟

من اولین کسی نیستم که نگران سلامت روانی آقای ترامپ شده ام. بسیاری افراد دیگر قبل از من نگرانی های خود را در مورد خصوصیات آقای ترامپ به ویژه نارسیسیسم آشکار او به اشتراک گذاشته اند.  اما احساس کردم که بهتر است تمام این نگرانی ها را در یک مقاله کوتاه ارائه کنم.

آیا ترامپ از اختلال شخصیت خودشیفته رنج می برد؟

محققان، روان شناسان و کارشناسان بهداشت روانی ظاهرا تردیدی ندارند که آقای ترامپ همه خصوصیات یک فرد خودشیفته یا نارسیسیست را از خود بروز می دهد.

آقای هاوارد گاردنر، روان شناس رشد و پروفسور دانشگاه هاروارد در این ارتباط می گوید: «آقای ترامپ به طور قابل توجهی خصوصیات نارسیسیستی را از خود بروز می دهد». آقای بن مایکلیس، روان شناس بالینی نیز وضعیت روانی آقای ترامپ را نمونه یک اختلال شخصیت خودشیفته میداند. آقای جرج سیمون، روان شناس بالینی است که در ارتباط با رفتارهای ضد اجتماعی سمینار و سخنرانی برگزار می کند. او در ارتباط با آقای ترامپ می گوید: «من در حال جمع آوری همه ویدئوهای او هستم تا از آن ها در کارگاه های خود استفاده کنم، زیرا هیچ کس بهتر از او این خصوصیات رفتاری (ویژگی های ضد اجتماعی) را بروز نمی دهد».

خانم ماریا کونیوکا یک سال پیش همه شواهد موجود در مورد علائم رفتاری آقای ترامپ را در سایت «بیگ تینک» ارائه کرد. در ادامه علائم مربوط به این اختلال شخصیتی را یادآوری میکنیم:  این افراد حس خود بزرگ بینی و مهم بودن دارند (برای مثال در مورد دستاوردها و استعدادهای خود اغراق می کنند و انتظار دارند که مورد ستایش دیگران قرار بگیرند). گفتنی است، ما بارها این نشانه رفتاری را در ترامپ مشاهده کرده ایم. او به طور مکرر در مورد دستاوردهای خود اغراق می کند. برای مثال، او با افتخار اعلام کرد که برای مدتی طولانی با ولادمیر پوتین رفاقت داشته است، اما بعد اعتراف کرد که هرگز با هم دیدار نکرده اند.

ذهن این افراد همیشه درگیر داستان های خیالی موفقیت، قدرت و هوش آن ها است. آقای ترامپ به طور مداوم یادآوری می کند که بهترین یا خارق العاده ترین کارها را به عنوان رئیس جمهور برای کشورش انجام می دهد. او تلاش می کند این برداشت را در ذهن مردم القا کند که یکی از موفق ترین و باهوش ترین نخبه های اقتصادی بوده است. اما با نگاهی به سوابقش متوجه می شویم که عملکردی معمولی در فعالیت های اقتصادی داشته است.

اشخاص تصور می کنند که ترامپ انسانی ویژه و منحصر به فرد است و تنها افراد بلند پایه یا خاص قابلیت درک کردن و معاشرت با او را دارند. آقای ترامپ عمارت اعیانی 20 هکتاری مارالاگو در فلوریدا را خریداری و بازسازی کرد تا فقط با افراد پولداری ارتباط داشته باشد که توانایی پرداخت حق عضویت صد هزار دلاری این مکان تفریحی را دارند.

این فرد به ستایش و تحسین بیش از حد دیگران نیاز دارد. آقای ترامپ در مورد دوران فعالیت خود در برنامه تلویزیونی اپرنتیس گفته بود: «همه زنان تلاش می کردند آگاهانه یا غیر آگاهانه با من ارتباط بگیرند.»

این فرد انتظار دارد که دیگران با او خوب برخورد کنند یا همیشه خواسته هایش را برآورده کنند. آقای ترامپ مرتباً از رسانه های آمریکا انتقاد می کند و ادعا کرده است که آن ها علیه او متحد شده اند. ترامپ ظاهرا قصد دارد که متمم اول قانون اساسی کشور را نابود کند. او از کنگره درخواست کرده است که قوانین مبارزه با افترا را دوباره برگرداند. زمانی که فردی از آقای ترامپ انتقاد می کند، او به سرعت آن ها را مورد حمله شخصی قرار می دهد.

این فرد برای دست یابی به اهداف شخصی خود از دیگران سوء استفاده می کند. ظاهرا آقای ترامپ بعد از حادثه یازدهم سپتامبر در سال 2001 مبلغ 150 هزار دلار از دولت کمک مالی دریافت کرده بود. این در حالی است که او شرایط لازم را نداشت و حتی نیازی به حمایت مالی دولت ندارد. او همچنین متهم شده است که از قوانین ورشکستگی آمریکا به نفع خود سوء استفاده کرده است.

این شخص فاقد حس همدردی است و توجهی به احساسات یا نیازهای دیگران ندارد. در سال 2004 پدر و مادر یک سرباز مسلمان که در جنگ عراق کشته شده بود در کنوانسیون ملی حزب دموکرات حضور پیدا کردند. آن ها در این مراسم از پیشنهاد ترامپ برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا انتقاد کرده بودند. آقای ترامپ در واکنش بیانیه گستاخانه زیر را منتشر کرد: «اگر به همسر آقای خان توجه کرده باشید، فقط آنجا ایستاده بود و صحبت نمی کرد. او حرفی برای گفتن نداشت. شاید به او اجازه نداده بودند که صحبت کند.»

این فرد معمولا به دیگران حسودی می کند یا تصور می کند، دیگران نسبت به او حسادت دارند. من مطمئنم که آقای ترامپ تصور می کند دیگران نسبت به او حسودی میکنند. او در کتاب «هنر معامله» خود نوشته است: «یکی از مشکلاتی که شما بعد از موفق شدن با آن برخورد می کنید این است که مورد حسادت دیگران واقع می شوید. برخی افراد بازنده وجود دارند که از متوقف کردن دیگران احساس بزرگی و موفقیت می کنند».

فرد خودشیفته به طور مکرر رفتار گستاخانه ای نسبت به دیگران بروز می دهد. آقای ترامپ در یکی از گردهمایی های انتخاباتی خود یک خبرنگار معلول را به سخره گرفت. او همچنین گفته است: «تا زمانی که شما یک زن زیبا و جوان داشته باشید، مهم نیست که رسانه ها چه چیزی در مورد شما می نویسند».

ترامپ چگونه از نقل قول غیر مستقیم استفاده می کند؟

آقای ترامپ مهارت بالایی در انتقال غیر مستقیم پیام های خود به مخاطبانش دارد. او به طور صریح خواسته یا پیشنهاد خود را مطرح نمی کند، بلکه به طور ضمنی در صحبت هایش به آن ها اشاره میکند. روان شناسان این خصوصیت رفتاری را نقل قول غیر مستقیم می نامند.

برای مثال، آقای ترامپ در طول کمپین انتخاباتی اش پیام زیر را خطاب به دولت پوتین مطرح کرد: «روسیه، اگر حرف های من را می شنوید، امیدوارم که بتوانید 30 هزار ایمیل گم شده هیلاری کلینتون را پیدا کنید. گمان می کنم که رسانه های ما پاداش خوبی برای این کار به شما بدهند».

در اینجا ترامپ از یک دولت متخاصم درخواست می کند که از طریق فعالیت های غیرقانونی در انتخابات آمریکا دخالت کند. البته او بعدا این حرف های خود را مثل همیشه پس گرفت.

آقای ترامپ ادعا کرد که حرف هایش جدی نبوده اند. افرادی همچون ترامپ معمولا از بهانه هایی مانند «شوخی سرتان نمی شود؟» برای فرار از مسئولیت استفاده می کنند. روان شناسان این نشانه رفتاری را به صورت مکرر در بین افراد قلدر و ترسو مشاهده کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید