درد عضلات حین و بعد ورزش خوب یا بد؟

کدخبر: ۲۹۰۹۵۵
اقتصادنیوز: ورزش زیاد و غیر اصولی می تواند موجب آسیب دیدگی بدن شود، در برخی مواقع بدن دچار درد در حین ورزش و یا بعد از ورزش می شود، علت مهم درد عضلات پس از ورزش چیست و چگونه درمان می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک؛ با اینکه ورزش برای سلامتی شما بسیار مهم است، اما ورزش کردن بیش از حد ماهیچه ها ، می تواند منجر به آسیب شود. اگر به اندازه کافی استراحت نکنید، ممکن است دچار مشکل شوید. زمانی که ورزش منظم را در برنامه روتین روزانه خود وارد می کنید، خواهید دید که مزایای فیزیکی، ذهنی و عاطفی زیادی به همراه دارد. با این حال، اگر از این فعالیت درست استفاده نکنید و یا زیاده روی کنید، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. در بخش ورزش و  تناسب اندام   نمناک  به خواندنتان ادامه دهید تا بفهمید وقتی که زیاد ورزش می کنید، چه اتفاقی برای ماهیچه های شما می افتد. خبر خوب این است که درد کاهش خواهد یافت، زیرا ماهیچه های شما به تقاضاهای فیزیکی جدیدی که بر آن ها اعمال می شود عادت می کنند.

درد بخشی از یک فرآیند سازگاری است که به استقامت و قدرت بیشتر ماهیچه منجر می شود.

چه نوع فعالیت هایی منجر به درد عضلانی می شود؟

هر حرکتی که به آن عادت ندارید, ورزش جدیدی که انجام می دهید, ورزش سخت تر از ورزش قبلی, و یا کار کردن عضلات تان به شیوه ای متفاوت, می تواند منجر به درد عضلانی شود.

درد ماهیچه برای چه مدت طول می کشد؟

این پدیده نسبتاً شایع است، این درد که می تواند از خفیف تا شدید باشد و معمولاً چند روز پس از ورزش رخ می دهد. این نوع درد ماهیچه نباید با هر نوع دردی که ممکن است در طول ورزش تجربه کنید, مانند درد حاد, ناگهانی و شدید یک آسیب, مانند ماهیچه یا رگ به رگ شدن اشتباه گرفته شود.

هیچ راه ساده ای برای درمان این اتفاق وجود ندارد، ثابت شده است که هیچ چیز موثر واقع نمی شود.

درد عضلات بدن

درد عضلات پس از ورزش

این چیزها می توانند به راحتی به رفع برخی از علائم کمک کنند:

  • استراحت

  • کمپرس یا پک یخ

  • مسکن ها

  • ماساژ

اما اگر درد غیرقابل تحمل، تورم سنگین و ادرار شما تیره بود، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

توصیه های ورزشی برای درد عضلات:

انواع تمرینات و تعداد دوره هایی که شما انجام می دهید، همیشه به شرایط و توانایی های شخصی شما بستگی دارد، سن، سبک زندگی و یا هر بیماری دیگری که ممکن است داشته باشید.

به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه  ورزش هوازی  را در هفته انجام دهند، در غیر این صورت، شما می توانید 75 دقیقه ورزش با شدت بالا در هفته را برای تقویت گروه های اصلی ماهیچه انجام دهید.

چرا بعد از ورزش زیاد عضلات بدن درد میگیرد؟

وقتی بیش از حد ورزش می کنید، چه اتفاقی برای ماهیچه ها رخ می دهد؟

ماهیچه ها از بافتهای نرم و قابل انعطاف تشکیل شده اند که اجازه حرکت، پایداری و ساختار استخوان ها و مفاصل در بدن را می دهند. علاوه بر این، اشکال و اندازه های مختلفی از ماهیچه ها وجود دارند که تقریباً نیمی از وزن بدن فرد را نشان می دهند. پس از کار کردن عضلات با تمرین بیش از حد، ممکن است درد ناگهانی عضلانی، یا DOMS، ظاهر شود، که این معمولا ناشی از انقباض عضلات است و اغلب در افرادی رخ می دهد که برای مدت زمان طولانی کار نمی کنند و یا به خاطر افزایش ناگهانی غلظت و یا میزان ورزشی که انجام می دهند، افزایش ناگهانی داشته باشد.

چه چیزی موجب این درد ماهیچه ای می شود؟

انقباضات غیرعادی در زمانی رخ می دهد که ماهیچه در یک زمان منقبض می شود. در بخش ورزش و تناسب اندام نمناکیک مثال روشن آورده ایم ؛ زمانی است که یک نفر به طور مرتب روی سطوح تخت (مسطح) کار می کند و یک تپه را بالا می برد. روز بعد, این فرد قطعاً ماهیچه درد خواهد داشت, چون بدن آن ها برای ورزش کردن در سطح صاف آمادگی داشته است، این درد ناشی از میکرو پارگی هایی در ماهیچه ها است که وقتی فشار بیشتری بر روی ماهیچه هایتان وارد می کنید، به خاطر کشش و منقبض کردن آن ها به هنگام ورزش بیش از حد معمول رخ می دهد.

اگر بیش از حد ورزش کنید، احتمال آسیب زدن به ماهیچه هایتان را بیشتر می کند. جراحات احتمالی ممکن است شامل کشیدگی یا حتی پارگی ماهیچه ها شوند، به همین دلیل، شدت تمرینات شما باید مناسب و هماهنگ و منظم باشد.علاوه بر این، دقت کنید که ورزش شما ایمن و محافظ سلامت جسمی تان باشد.

بدن درد بعد ورزش

دلیل درد ماهیچه ای چیست ؟

توصیه هایی برای جلوگیری از درد ماهیچه ای:

1. درد را نادیده نگیرید:

شدت جلسات آموزشی را کم کنید، این تنها راه برای سالم نگه داشتن ماهیچه های شما است و مطمئن شوید که خطر آسیب زدن به خودتان را ندارید. اگر با شدت بالایی ورزش کنید، رباط ها و مفاصل شما قادر نخواهند بود به اندازه کافی استراحت کنند. در نتیجه، ریسک خود را برای کشیدگی و پارگی ماهیچه ای افزایش خواهید داد.

2. اگر بیش از حد ورزش می کنید، درد را کاهش دهید و استراحت کنید:

حمام آب گرم بگیرید و یا از سونا در سالن ورزش لذت ببرید، این به کم کردن درد شما کمک می کند و ماهیچه های شما را شل می کند،علاوه بر این، گرما به دفع سموم و آزاد کردن اندورفین کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که استراحت کنید، اگر می خواهید ماهیچه های آسیب دیده تان قادر به بهبود باشند این کار ضروری است.

3. اگر بیش از حد ورزش می کنید، از کمپرس سرد و داغ استفاده کنید:

قبل از شروع فعالیت بدنی ، کمپرس سرد را در منطقه ای قرار دهید که در آن درد ماهیچه را احساس می کنید، بعداً وقتی ورزش خود را تمام کردید، کمپرس داغ را در همان مکان قرار دهید تا به آرام شدن ماهیچه ها کمک کنید.

علاوه بر این، شما می توانید از ژل یا کرم با مواد آرام بخش استفاده کنید، که برای هر گونه ناراحتی بسیار مفید خواهد بود.

استفاده از کمپرس

استفاده از کمپرس سرد و داغ

4. یک روتین گرم کردن را به برنامه خود اضافه کنید:

برای اینکه از درد ماهیچه ای جلوگیری و آنرا کم کنید، دقت کنید که قبل از شروع ورزش، خود را گرم کنید. علاوه بر این، وقتی ورزش خود را به پایان می رسانید، نرمش کنید و ماهیچه های خود را آرام و اصطلاحا سرد کنید.

زمانی که تمرین خاصی را انجام می دهید, شدت آن را کم کم بالا ببرید، انجام این تمرین نیز ضروری است. بسیار مهم است که به بدن خود زمان کافی برای انطباق با خواسته های بزرگ تر را بدهید.

5. مراقب خودتان باشید:

اگر می خواهید شکل بهتری بگیرید و سلامت روحی و روانی خود را بهبود دهید, همیشه باید به یاد داشته باشید که در ابتدا ضروری است خودتان را دوست داشته باشید, مراقب باشید و به بدن خود احترام بگذارید،این کار را در سالم ترین و امن ترین راه ممکن انجام دهید.

بیش از آنچه می توانید از بدن خود نخواهید. هر چیز اضافی مضر است, بنابراین زیاد ورزش نکنید، یک برنامه تمرینی متنوع و کامل را ایجاد کنید. تمرینات شما باید حداقل 30 دقیقه در روز طول بکشد و با شرایط بدنی تان سازگار شود.

به این ترتیب, شما می توانید شدت ورزش خود را به تدریج افزایش دهید، در نتیجه, می توانید به اهداف تناسب اندام برسید.

علاوه بر این, با موفقیت، قدرت, نرم کردن, انعطاف پذیری, و حجم ماهیچه های خود و همچنین استقامت عضلات و رباط ها را افزایش خواهید داد. ورزش کردن نه تنها ظاهر شما را بهبود می بخشد، بلکه برای وضعیت بدنی شمانیز بسیار مفید است و شما انرژی بیشتری برای انجام هر یک از فعالیت های روزانه خود خواهید داشت.

آیا می توانم با درد ماهیچه ای به ورزش ادامه دهم؟

اگر به سختی ورزش می کنید, می توانید تا زمانی که درد از بین برود استراحت کنید. متناوبا, شما می توانید روی تمریناتی تمرکز کنید که عضلات را کم تر تحت تاثیر قرار می دهد.

درد عضلانی

ورزش کردن با درد ماهیچه ای

آیا ممکن است این مشکل را مدام داشته باشم؟

کوفتگی یکی از انواع مشکلات ماهیچه ای است و به این معنی است که ماهیچه های شما با فعالیت جدید سازگار هستند. دفعه بعد که همان فعالیت را انجام دادید و یا همان شدت عمل را داشتید, آسیب بافت عضله کم تر, درد کم تر و بهبود سریع تر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید