وزیر خارجه اسبق فرانسه:

وقتش رسیده به ترامپ بگوییم چه بر سر همه آورده است

کدخبر: ۲۹۰۹۸۵
اقتصادنیوز؛ دومینیک دو ویلپن، وزیر خارجه اسبق فرانسه می‌گوید: وقت آن رسیده است که در برابر او صدایمان را بالا برده و یک توازن قوا به وجود بیاوریم.
وقتش رسیده به ترامپ بگوییم چه بر سر همه آورده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «دومینیک دو ویلپن» (Dominique de Villepin) روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه "ب. اف. ام. تی.وی" فرانسه با انتقاد از جنگ طلبی آمریکا و ترامپیزه کردن نظم جهانی از بحرانی که این روزها ترامپ را در برابر ایران قرار داده است خواستار آن شد که رئیس جمهوری فرانسه لحنی تندتر در برابر رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ کند.

او گفت: "وقت آن رسیده است که به ترامپ بگوییم چه بر سر همه آورده است. نمی‌توان هم یک روابط ویژه با آمریکا داشت و همزمان او را شریکی دانست که دائماً" اتحادیه اروپایی و اعتبار حمایت از ناتو را زیر سوال می‌برد. بنابر این وقت آن رسیده است که در برابر او صدایمان را بالا برده و یک توازن قوا به وجود بیاوریم".

دو ویلپن که در سال ۲۰۰۳ در سازمان ملل صراحتاً" از موضع فرانسه برای عدم همراهی با آمریکا در جنگ عراق صحبت کرده بود، افزود: "فرانسه باید به طور روشن حرف‌هایش را بزند. متحد اصلی ما به عنوان متحد با ما رفتار نمی‌کند. نفع عمومی ما در آن است که در برابر ترامپ واکنش نشان دهیم. کشورهای دخیل در بحران کنونی (ایران، اسرائیل، کشورهای حوزه خلیج فارس) هیچ کدامشان نفعی در اینکه تنش افزایش یابد، ندارند.

انفعال پاریس مقابل واشنگتن تأسف بار است

این مقام ارشد پیشین فرانسه گفت: در یک سال باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جنگ به عنوان یک ابزار در دست رئیس جمهوری این کشور قرار دارد. جای تأسف است که کشورهای اروپایی و بویژه فرانسه در برابر واشنگتن، منفعل و در سکوت رفتار کنند. امروزه ما می‌خواهیم مانع از آن شویم که ترامپ به شکلی مطلق، به سلاح جنگی متوسل شود. باید سیاستی روشن و مسئولیت پذیر داشت و فرانسه باید حرف‌هایش را روشن و قوی بیان کرده و واقعیت را بگوید.

دو ویلپن معتقد است که "در شرایط کنونی، الیزه باید قاطعانه تر وارد عمل شود زیرا امروزه رئیس جمهوری آمریکا از نظر سیاسی بسیار "آسیب پذیر است". آمریکا دیگر به صورت یک جزیره نیست. ما امروزه می‌توانیم پیام‌های فوق العاده (قوی) به آمریکا بفرستیم. نمی‌شود یک کشور اولین قدرت جهانی باشد و خودش در مقام اولین اخلالگر در جهان وارد عمل شود".

بی. اف. ام. تی وی در پایان نوشت: این همان پیامی است که دو ویلپن انتظار دارد در اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن (که جمعه آتی برگزار می‌شود) بیان شود و متعاقب آن در اجلاس گروه هفت در " بیاریتز " (فرانسه) در پایان ماه اوت ۲۰۱۹ هم باید مورد تاکید قرار گیرد.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز بار دیگر برخی مقامات و نهادهای ایرانی را تحریم کرد. این اقدام با انتقاد تند تحلیلگران و سیاستمداران روبرو شد و آنها این اقدام را مخالف دعاهای ترامپ در باره مذاکره توصیف کردند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا، با ادامه روش های مداخله گرایانه خود، ضمن انتقاد از سیاست های دولت های اروپایی بر انحلال اتحادیه اروپا و حمایت از احزاب راستگرای تندرو در این کشورها در مقابل دولت های حاکم فعلی حمایت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید