مقام دولت اوباما: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران «نمادین» است

کدخبر: ۲۹۱۰۰۱
اقتصادنیوز؛ جرت بلنک، هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور برجام گفته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نمادین بوده و صرفا انزوای آمریکا را در جامعه بین‌المللی بیشتر می‌کند.
مقام دولت اوباما: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران «نمادین» است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «جرت بلنک» هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور برجام امروز (سه‌شنبه) تأیید کرد که تحریم‌هایی که واشنگتن شب گذشته علیه ایران وضع کرد، حالت «نمادین» دارد.

جرت بلنک

بنا بر این گزارش، جرت بلنک در رشته‌ توییتی که در حساب کاربری‌اش منتشر کرد، نوشت: «کارشناسان هم موافقند که تحریم‌های جدید اعلام شده علیه ایران نمادین است. این واقعاً حقیقت دارد ( و البته نتیجه گیری درباره آن نیز با وجود نمایش ضعیف دولت آمریکا بسیار آسان است)، چرا که افراد و نهادهایی که به تازگی تحریم شده‌اند، قبلا از سیستم مالی بین‌المللی کنار گذاشته شده بودند».

وی در ادامه تأکید کرد: «نمادپردازی می‌تواند یک ابزار بسیار مفید پیام‌رسانی در امور بین‌المللی باشد اما نه در این مورد که پیام‌ها احمقانه است. ما چه چیزی می‌خواهیم بگوییم؟»

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که هم‌اکنون در اندیشکده «کارنگی» مشغول فعالیت است، در ادامه این رشته توییت، چند  دلیل را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد این تحریم‌ها صرفا انزوای واشنگتن در جامعه بین‌المللی را افزایش خواهد داد.

وی تصریح می‌کند، «نخست، اینکه، همانطور که ایران نیز درباره این مسئله تردیدهایی را مطرح کرده بود، ما احتمالا در حوزه ابزارهای تحریمی موثر و عملی در حال نزدیک شدن به ته خط هستیم و گزینه‌های آینده به افزایش تنش‌های نظامی محدود شده است».

بلنک می‌افزاید: «دوم اینکه، ما احساس می‌کنیم که مجبوریم به اقدامات ایران پاسخ متقابل بدهیم حتی در شرایط فعلی که گزینه‌های خوب ما کم شده است».

این هماهنگ کننده سابق امور برجام در وزارت خارجه آمریکا دلیل سوم را اینگونه بیان می‌کند، «اینکه، ترامپ وقتی می‌گوید به دنبال تغییر رژیم ایران نیست، چندان هم جدی نیست---اشاره مستقیم به رهبر ایران و دفترش (بیت رهبری)، به عنوان نماد رژیم ایران--- این ادعا را زیر سوال می‌برد».

و در نهایت می‌گوید: «چهارمین مورد که تأکید می‌کند ما درباره گفت‌وگوها جدی نیستیم...اینکه ظریف وزیر خارجه ایران را هدف گرفته‌ایم...بی‌خیال. و پنجم اینکه درباره ظریف، آیا کسی هست که تصور کند این اقدام توانایی وی برای انجام سفرهای خارجی را محدود می‌کند؟ دولت‌های آسیایی و اروپایی دیدارهای وی را در اقدامی که تهدیدات تحریمی ما را به چالش می‌کشد، تسهیل خواهند کرد و باید هم این کار را انجام دهند که همه اینها نشان‌دهنده انزوای ما و محدود شدن اثرگذاری و نفوذ ما در جهان است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، که به نظر می‌رسد با اهداف تبلیغاتی طراحی شده، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام کرد.

وی که در دفتر کارش در کاخ سفید در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، این تحریم‌ها را «شدید» توصیف کرد و گفت: «به فشار به تهران ادامه خواهیم داد. ایران هرگز نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

به گفته استیو منوشین وزیر خزانه داری آمریکا، واشنگتن دفتر رهبر انقلاب، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را در فهرست تحریم قرار داده است.

علاوه بر این، فرماندهان پنج منطقه نیروی دریایی سپاه پاسداران، سرداران «عباس غلامشاهی»، «رمضان زیراهی»، «یدالله بادین»، «منصور روانکار» و «علی عظمایی» هم در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

همچنین قرار است محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان نیز در لیست تحریمهای جدید آمریکا قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید