وزارت دفاع بریتانیا خبر داد؛ رهگیری جنگنده‌های روس توسط تایفون‌های انگلیس

کدخبر: ۲۹۱۲۰۳
اقتصادنیوز:‌ وزارت دفاع انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد: جت های انگلیس در 2 نوبت برای رهگیری جنگنده های روسی در نزدیکی «حریم هوایی» استونی به پرواز درآمدند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع انگلیس، این عملیات روز سه شنبه از پایگاه هوایی آماری استونی صورت گرفت. در جریان اولین عملیات، جنگنده‌های تایفون انگلیس هواپیمای ترابری نظامی روسیه و در عملیات دوم نیز ۲ جنگنده و یک هواپیمای ترابری نظامی روسیه را رهگیری کردند.

وزارت دفاع انگلیس برای کاهش حساسیت این عملیات گفت: این روال عادی فعالیت‌های ناتو برای تقویت امنیت هوایی و اینکه نشان دهد انگلیس با استونی همکاری نظامی دارد.

روابط دیپلماتیک میان لندن و مسکو طی یک سال گذشته پس از مسمومیت جاسوس اسبق روس در انگلیس بشدت تیره شده است.

دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال ها با ماده «نوویچوک» ساخت روسیه متهم و به موجب آن ۲۳ نفر از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ۲۳ نفر از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.

«سرگئی اسکریپال» سال ۲۰۱۰ هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) به ۱۳ سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ام. آی .۶ گزارش داده است.

به رغم گذشت یک سال از ماجرای اسکریپال، اخبار تازه ای از وضعیت وی در دست نیست اما دولت انگلیس در یک عقب نشینی آشکار با افزایش مجدد تعداد دیپلمات‌های روس در این کشور موافقت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید