اجلاس گروه بیست فردا آغاز می‌شود؛

جنگ آمریکا و چین در خاک ژاپن

کدخبر: ۲۹۱۳۰۲
اقتصادنیوز؛ پیش بینی می شود اجلاس سران گروه بیست که فردا جمعه در اوزاکای ژاپن برگزار می شود تحت الشعاع اختلافات چین و آمریکا قرار گیرد.
جنگ آمریکا و چین در خاک ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ اجلاس سران گروه بیست فردا جمعه در شرایطی در اوزاکای ژاپن برگزار می شود که پیش بینی می شود این نشست نیز تحت الشعاع اختلافات چین و آمریکا قرار گیرد و موضوع جنگ تجاری دو کشور همچنان بر آن سایه بیافکند.

با این حال گزارش ها حاکی است غیر از مساله نبرد تجاری چین و آمریکا، موضوعات مهمی چون کره شمالی، برجام و موضوع شرکت مخابراتی هواوی چین هم قرار است در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در همین حال "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین و "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی وی در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیدار می کنند تا درباره اختلافات تجاری و جنگ تعرفه ها با یکدیگر گفت و گوهایی داشته باشند با این وصف به نظر می رسد که اجلاس گروه بیست از هم اکنون با چالش های فراوانی روبرو باشد نخست آنکه چین و آمریکا بعید است حتی با انجام این دیدار موفق به حل اختلافات شوند.

آمریکا انتظارهای زیادی از چین دارد از جمله حفاظت از حق مالکیت معنوی و جلوگیری از انتقال فناوری به صورت اجباری و دست کشیدن از کنترل نرخ ارز ملی و اینکه پیشتر نیز ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی سنگین کرده و برای ۳۰۰ میلیارد دلار تعرفه دیگر در حال برنامه ریزی است.

دیدار دو طرف فعلاً برنامه ریزی شده است اما جالب اینکه هیچیک از کشورهای چین و آمریکا دستور کاری برای این ملاقات ارایه نکرده اند و مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی و در چه شرایطی و بر سر چه مسایلی باید گفت و گو شود.

حتی وزارت خارجه چین هم که در بیانیه ای گفت و گوی تلفنی دو رییس جمهوری را مورد تایید قرار داده، اعلام کرده است که دو رهبر قرار است درباره روابط دوجانبه به طور کلی بحث و رایزنی کنند.

«وی جیانگ گو» معاون سابق وزارت بازرگانی چین می گوید این دیدار فرصتی برای رییس جمهوری چین است که اصول و دیدگاه های این کشور را قاطعانه به سمع طرف آمریکایی برساند.

چین به گفته وی اعلام کرده است که از مواضع خود عقب نشینی نمی کند به دنبال جنگ تجاری نیست اما از آن نمی ترسد در برابر آمریکا تسلیم نخواهد شد و باج نخواهد داد.

این کارشناس اقتصادی چین می افزاید که چین و آمریکا درگیر جنگ تجاری و جنگ تعرفه ها و جنگ فناوری هستند و مواضعشان را در این ملاقات مطرح خواهند کرد همین که گفت و گویی انجام شود خوب است اما اختلافات بسیار زیاد است.

وی گفت که چین تاکید خواهد کرد که به دنبال به چالش کشیدن رهبری آمریکا بر اقتصاد جهان نیست اما نمی تواند منافع خود و تمامیت ارضی و حق حاکمیتش را فدا کند.

در کنار این تلاش ها برای کاستن از تنش ها انتظار می رود شی در این ملاقات مختصری از دیدارش از کره شمالی را نیز به اطلاع رییس جمهوری آمریکا برساند، شی هفته گذشته از چیونگ یانگ دیدار کرده بود.

چین بارها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای دیگر مخالفت کرده است و این بار نیز چنین خواهد کرد این کشور از آمریکا خواهد خواست تلاش برای نفوذ نظامی در این منطقه را کنار بگذارد و به دنبال حل مساله با گفت و گو باشد و به تحریم های یکجانبه علیه ایران پایان دهد و به برجام بپیوندد.

«جو رونگ» از محققان دانشگاه خلق پکن می گوید که طرفین در اجلاس اوزاکا درباره مساله تایوان، کره شمالی، جنگ تجاری، دریای جنوبی، دریای شرقی و بسیاری از مسایل منطقه ای و بین المللی دیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

وی افزود که قرار است در باره شرکت هواوی نیز گفت و گوهایی انجام شود آمریکا بشدت روی این شرکت فشار وارد می کند نامش را در فهرست سیاه قرار داده و گفته است که می خواهد این شرکت را از بازار آمریکا بیرون کند

چهاردهمین نشست سران جی ۲۰ روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹ (۷ و ۸ تیر ۱۳۹۸) در شهر اوزاکای ژاپن برگزار می‌شود.

گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد این گروه شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید